Våtslippapper?

Våtslippapper

Dom säljer det på Betex i Borås nummer dit är 033-169630 eller kan du köpa av mig.

tzr snubben skrev:
2173212 Går det att pusa upp stål?

( Jag har en stålram på min.)

Jo det går nog att få yta på stål med, men inte spegel kanske? sen kommer det att rosta innan du hunnit ner till korvmojen......å lackar du så försvinner blänket = alltså ingen större ide att lägga ner jobb på!

har kört upp till 1200papper, men känner att jag inte får upp den yttersta glansen. Så 1500-2000papper skulle göra underverk??

ZwaniZ skrev:
2173341 har kört upp till 1200papper, men känner att jag inte får upp den yttersta glansen. Så 1500-2000papper skulle göra underverk??

Njae, det blir bättre men bra blir det inte innan du använder dig av något fint polermedel på slutet.

E22 skrev:
2173088 över 1000 är lite overkill anser jag...kör upp till 1000 papert..sen går du på med detta..
http://www.tmolson.se/prodecal/product_info.php?products_id=137&language=se

Var kan man få tag i det där då?

jonas_p skrev:
2173200 Dom säljer det på Betex i Borås nummer dit är 033-169630 eller kan du köpa av mig.

Ja tack !

Jag satt hela morgonen och ringde runt till olika byggvaruhus, järnhandlare, båtaffärer och färgaffärer! Och ingen EN ENDA hade finare än 1200. Åkte då till Bromma och letade efter den där affären som någon tipsade om tidigare i den här tråden. Vet inte om jag hittade rätt men frågade i lite olika affärer, ingen hade. Åkte till en båtaffär, en färgaffär, och k-rauta! Är helt jävla slut nu! :argpådato När jag väl får tag i det där pappret kommer jag döda det

Jonas_p, är det 2000 papper du har? Hur många ark? Kan du skicka eller är du i sthlm's trakten i helgen?

Skicka ett pm om du inte har fått tag på något innan söndag kväll så ska jag kolla nere på lackverkstaden om det finns några 2000-2500. Jag öppnade två kartonger med våtpapper i förrgår vet jag men kommer ej ihåg grovlek. Tar ju bara en dag att skicka så då har du det på tisdag isåfall.

Barkmans färg i Eskilstuna säljer iaf 2000 våtslippapper för 8 kr arket.

shoei skrev:
2167815 Håller på att polera upp ljuddämparen till "kromglans".. jag läste lite om hur polering i någon tråd och där rekommenderas följande våtslippapper:

600
800
1000
1200
1500
2000

Jag har fått tag i 1000 pappret (och dom innan) men över 1000 är det ju ingen som säljer :va Någon som vet var man kan hitta dom? Har varit på bauhaus och ett par byggvaruhus.

Här finner du papper att beställa om du vill.
http://www.thepolishman.nu/

Finns även lite olika poleringstips !

Nu har jag polerat vidare med dom papprena jag har. Köpte 1200 men det är för grovt, blir matt och ännu mer repor när jag går på med det. Jag har kört med ett och samma papper hela tiden nu så det är helt utslitet, man ser inte ens vad som är fram och baksida :näsblod
Men jag får inte upp den där glansen, det blir ju repor efter det här pappret också. Om man drar lite horisontellt så blir det massa repor direkt (drar bara lodrätt annars, eller hur man ska förklara det), så man märker ju att det är för grovt.
Hur ska jag gå vidare? Är ett 2000 papper för grovt också? Jag vill ju få det repfrtt nu så jag kan börja med autosol.

2 bilder:

http://img269.imageshack.us/img269/9982/picture0526lg.jpg

http://img64.imageshack.us/img64/1031/picture0545uq.jpg

Tacksam för tips !

Jag frågade 3M förut var man kunde få tag i deras 2000-papper. Svaret blev:
SGA AB i Bromma,
tel: 08-293000
Det är väl förmodligen den det snackas om tidigare i tråden.

Själv gick jag till en lackfirma och fann vad jag ville ha.

Pyton skrev:
2176821 Jag frågade 3M förut var man kunde få tag i deras 2000-papper. Svaret blev:
SGA AB i Bromma,
tel: 08-293000
Det är väl förmodligen den det snackas om tidigare i tråden.

Själv gick jag till en lackfirma och fann vad jag ville ha.

Får man bort alla små repor med 2000 pappret? Om du ser på bilderna jag bifogade. Och sen polerar man vidare med autosol?

shoei skrev:
2176958 Får man bort alla små repor med 2000 pappret? Om du ser på bilderna jag bifogade. Och sen polerar man vidare med autosol?

Ingen aning faktiskt, jag använde det till att slipa klarlack med. Det gick väl inte helt bra. Klarlacken blev jämnare att ta på men mattare i glansen. Det kan också ha varit rubbingen (Simoniz) jag använde efteråt som pajjade allt. :huvet

Pyton skrev:
2176983 Ingen aning faktiskt, jag använde det till att slipa klarlack med. Det gick väl inte helt bra. Klarlacken blev jämnare att ta på men mattare i glansen. Det kan också ha varit rubbingen (Simoniz) jag använde efteråt som pajjade allt. :huvet

Troligtvis ja, då en våtslipning av klarlacken inte brukar förstöra det om du kör med rätt medel efteråt. Kolla bara den sjuka lacken som finns på D'agostinos förra bygge (har ingen länk, mercury-bygge tror jag). Där har de lagt klarlacken i 6 omgångar med våtslipning mellan varje omgång och även avslutat med det. Det är nog den sjukaste lack jag har sett i verkligheten, fruktansvärt djup på den!

shoei skrev:
2172183 Nu har jag stött på problem.

När jag slipade med 800 pappret blev det lite glans, men en jäkla massa små repor. Gick då på med 1000 pappret. Då blev det helt matt allting!?
Vad är fel?

Jag kom på att jag har ju titanium ljuddämpare, kanske har med det o göra? Har börjar fundera om det går att polera upp en sån över huvud taget, det är ju annat material. Eller ska det gå?
Vad ska jag göra för att få bort alla repor :va Dom är ju väldigt små, men ändå. Ska jag köra på med 1000 pappret och låta den bli matt, var ganska snyggt ändå... lite matt - svart/mörkgrå.

Hjälp tack !

Pröva dig fram med att slipa i olika riktningar, finns alltid en riktning som blir bättre ( slipa i materialets riktning så att säga, skulle tippa på att du ska slipa runt dämpare och INTE längst med den ). Varje gång du avslutar med en grovlek ska du använda vatten OCH tex diskmedel, på så vis kan du få det blankare än till och med polermedel + att du får bort fler repor.

Upp till 2000 papper hittar du på firmor som säljer lackeringsprodukter + att det finns oliks typer av pads, upp till 3000 tror jag. Olika grovlekar av scoch bright är ett annat tipps.

P.S. Det finns 1200 papper sen finns det 1200 papper. 1200 papper från tex Claes Ohlsson är rena skiten och är en waste of time. 1200-1500-2000 papper på lackfirmor ska heta 3M och vara gula på baksidan ( IMPERIAL WETORDRY )

Last edited:
Prova annars i en jaktaffär.
Det är en stor grej att slipa upp stocken på studsaren. Jag hittade iaf ner till 1500 där.

Back