Våt koppling -> torr koppling

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
En tanke slog mig för ett tag sedan, men den slog inte så hårt att det gjorde ont så det är säkert en dum och oanvändbar tanke... Den dök upp nu igen i varje fall. Anyway: Det är ju inte helt ovanligt att våtkopplingar slirar. Rent teoretiskt sett kan jag tänka mig att kopplingen skulle greppa bättre om den bara slapp all oljan (men teori och praktik är ju inte alltid detsamma). Tanken var att bygga om så att:

A: Våtkopplingen kapslas in helt, så ingen olja kan komma in i den. I resten av växellådan finns det olja som vanligt.
B: Växellådan byggs om till "torrsumpssmörjning" eller vad man nu vill kalla det. I alla fall att all växellådsolja finns i en tank exempelvis under motorn, och en pump pumpar ut olja till alla drev och lager i växellådan där olja behövs, men kopplingen skärmas av så väldigt lite olja hamnar på den. Detta skulle visserligen inte ge en helt torr koppling, men betydligt mindre olja på lamellerna än när de är nersänkta ett antal centimeter i ett oljebad...

Så, till det möjliga problemet jag har kommit på: En våtkoppling som körs nästan eller helt torrt kanske eldar upp lamellerna direkt? :brinnerup Man ska ju normalt sett bada lamellerna i olja innan montering till och med...

Någon som har några tankar att tillägga till denna midnattsfundering? :fyllisar

Det finns ju hojar med torrlamellkoppling typ Ducce och BMW.
En våtlamellkoppling som går torrt eller nästan torrt kommer förmodligen överhetta ganska omedelbart och om inte annat nötas ut väldigt fort.

Torrkoppling är inte helt ovanligt, det är mer "racing". Funktionsmässigt är våtkoppling tystare och finkänsligare vad jag förstått. Fördelar med torrkoppling är att den inte skapar skit i motoroljan. Torrkoppling fanns att köpa som tillbehör till RGV 250 tille x.

Mjo... Antagligen skulle det inte funka nått vidare alls att bygga om en våtkoppling till torrkoppling, men man vet ju inte utan att ha provat. Förr eller senare får väl nån motor doneras till forskningen, för jag vill veta... :tungan

Flummo skrev:
Mjo... Antagligen skulle det inte funka nått vidare alls att bygga om en våtkoppling till torrkoppling, men man vet ju inte utan att ha provat. Förr eller senare får väl nån motor doneras till forskningen, för jag vill veta... :tungan

Fördelen med en torrkoppling är väl att den kan göras mindre (ingen olja, större friktion, mindre anläggningsyta behövs) och lättare. Ska man bygga om en våtkoppling till torr får man ju då byta kopplingskorg och hela paketet för att det ska vara nån vinst. Det kanske är det minsta problemet i en sådan ombyggnad iofs...

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8