En tanke slog mig för ett tag sedan, men den slog inte så hårt att det gjorde ont så det är säkert en dum och oanvändbar tanke... Den dök upp nu igen i varje fall. Anyway: Det är ju inte helt ovanligt att våtkopplingar slirar. Rent teoretiskt sett kan jag tänka mig att kopplingen skulle greppa bättre om den bara slapp all oljan (men teori och praktik är ju inte alltid detsamma). Tanken var att bygga om så att:
A: Våtkopplingen kapslas in helt, så ingen olja kan komma in i den. I resten av växellådan finns det olja som vanligt.
B: Växellådan byggs om till "torrsumpssmörjning" eller vad man nu vill kalla det. I alla fall att all växellådsolja finns i en tank exempelvis under motorn, och en pump pumpar ut olja till alla drev och lager i växellådan där olja behövs, men kopplingen skärmas av så väldigt lite olja hamnar på den. Detta skulle visserligen inte ge en helt torr koppling, men betydligt mindre olja på lamellerna än när de är nersänkta ett antal centimeter i ett oljebad...
Så, till det möjliga problemet jag har kommit på: En våtkoppling som körs nästan eller helt torrt kanske eldar upp lamellerna direkt?
Man ska ju normalt sett bada lamellerna i olja innan montering till och med...
Någon som har några tankar att tillägga till denna midnattsfundering?
A: Våtkopplingen kapslas in helt, så ingen olja kan komma in i den. I resten av växellådan finns det olja som vanligt.
B: Växellådan byggs om till "torrsumpssmörjning" eller vad man nu vill kalla det. I alla fall att all växellådsolja finns i en tank exempelvis under motorn, och en pump pumpar ut olja till alla drev och lager i växellådan där olja behövs, men kopplingen skärmas av så väldigt lite olja hamnar på den. Detta skulle visserligen inte ge en helt torr koppling, men betydligt mindre olja på lamellerna än när de är nersänkta ett antal centimeter i ett oljebad...
Så, till det möjliga problemet jag har kommit på: En våtkoppling som körs nästan eller helt torrt kanske eldar upp lamellerna direkt?
Man ska ju normalt sett bada lamellerna i olja innan montering till och med...Någon som har några tankar att tillägga till denna midnattsfundering?