vårdslöshet i trafik??

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Någon som vet vad som krävs för att åka dit för bakhjulsåka egentligen?? har själv klarat mig undan då en mcpolis såg mig åka igenom en korsning i rätt låg hastighet. Men har två kompisar som blivit stoppad vid två olika tillfällen rätt nyligen då snuten följt efter dem där det gått 100+ på 50-väg över övergångsställen m.m. på bakhjulet men båda har klarat sig undan. i båda fallen var det bara en mcpolis som stoppade dem och i ett fall har en mätning av hastigheten funnits men de kunde inte bevisa att det gick på bakhjulet.

tycker dessa fall är rätt solklara men de klarar sig undan ändå. krävs det mer än en polismans ord i rättegång eller måste man ha film på det hela. Verkar ju nästan svårt att sätta dit någon för detta....:)

Någon med erfarenheter??

"100+ på 50-väg över övergångsställen m.m. på bakhjulet"

Faktiskt jävligt synd att dom inte åkte dit på det..

"100+ på 50-väg över övergångsställen m.m. på bakhjulet"

Faktiskt jävligt synd att dom inte åkte dit på det..

Men för fan....vet du hur/vart övergångsstället ligger? Kanske är mitt ute på vischan o där man ser 500 meter åt varje håll.
Tar man upp hojen på bakan i typ 70 bara 20 meter innan övergångsstället, vilket betyder att man då verkligen ser ifall någon befinner sig där så kan man fan ha passerat 140 när man är ett tiotal meter efter övergångsstället (beroende på hur högt man tar upp den såklart)

Med andra ord...100km/h på 50 väg betyder inte ett skit. Kanske kunde ha gått att åkt 200 blås där utan risk för annan, vad vet vi

Brukar det vara övergångsställen på vischan? 50 kmh sitter väll där av en anledning?
Plus att det är 70 utanför tätbebygt område.

Skitsamma kör som ni vill där nere i stockholm.. Ska försöka tänka på att det kan kan komma sporthojar på bakan vid alla 50 vägar med övergångsställen :tummenupp

Tur att man bara är där max en gång om året :)

var det någon som missade att han som startade tråden hade en fråga?

jag vet inte exakt hur det måste vara, men jag har kompisar som blivit stoppade och varnade.. sen gör dom vad dom kan.. alltså böter för miniskylt, utan blinkers mm. så förmodligen kanske det behövs någon form av bevisning..?

Vårdslöshet i trafik...

För att dömmas för vårdlöshet i trafik ska med ha tagit ett medvetet risktagande och utsatt andra för fara. Bara hastighet eller bakhjulsåka behöver inte betyda vårdslöshet i trafik.

Men att köra 100 knyck på bakan förbi ett övergånsställa nja... då kan man kanske överväga vårdlöshet. Hade det stått nägra personer vid övergångsstället hade de säkert blivit rapporterade för det brottet.

Ofta får man bara för hastighet även om man kört på bakan. Och det räcker med en polismans ord för att rapporteras.

Som sagt det krävs ganska mycket för att bli dömd till vårdslöshet i trafik.
Och det finns ingen ordningsbot bara för bakhjulsåka.

En snut......

Alla tre blev rapporterade av polis men åklagare lade ner då inte tillräkliga bevis fanns. Det är just det jag tänker på....tycker bevisen är rätt tydliga då polisman kan intyga att han sett det och det även i ett fall finns en mätning på en ordentlig hastighetsöverträdelse som i sig gav indraget körkort men inte vårdslöshet då bakhjulet inte kunde styrkas.

snart behöver man inte ens tänka på att kolla efter polisen när man vill köra bakhjul...kanske blir annorlunda om en bil ser det då de oftast är två i den.

vägarna där dessa körningar skedde var alla tre rätt centrala men tvåfiliga åt varje håll med ingen mötade trafik. så risken för att köra över någon dam som var påväg från kyrkan var inte så stor.

Man har bara skyldigheter i trafiken, inga rättigheter. (Ja svenska trafiklagen är faktiskt utformad så)

Skitsamma kör som ni vill där nere i stockholm.. Ska försöka tänka på att det kan kan komma sporthojar på bakan vid alla 50 vägar med övergångsställen :tummenupp

Nu verkar trådskaparen inte bo i Stockholm, snarare halvägs till Norrland

Bor: nollettåtta vilket för mig är norr om tullarna och alltså Norra mygghelvetet.
:D

Hastigheten vid ett övergångsställe är alltid 50...

Sen zebralagen kom så ändrade VV det där, spelar ingen roll om det är mitt på vischan med 90 vägar, e de ett övergångsställe så begränsas hastigheten till 50...

Så de finns en möjlighet att det var bra sikt osv vid just detta övergångsställe....:yoparty

Så där.. känns som ett onödigt inlägg.... men men.. ja har tråkigt:D

fungerar det verkligen så?? ok då det var ju 50-väg men ändå bra sikt vid övergångsställ och korsningar då är det ok enligt åklagarna att brassa på.

Skulle vara kul om en polis eller åklagare yttrade sig.....kanske att hopaps på för mycket.

Låter som jag klagar men tycker det vore underbart om folk fick uuiilla mer fritt, man blir ju lycklig när man ser någon eller drar en egen repa på slangen.

Back