Vård av skinnställ?

Linuus

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Gixxer 600 "Corona", Suzuki GS 500 E (SÅLD!)
Tjena

Var just ute med körskolan o det spöregnade hela tiden... Är totalt genomsur nu och behöver veta vad jag ska göra med skinnstället för att det inte ska vara som en medeltida rustning imorgon? Fetta in kanske?

Är ett Dainese T3

Linuus skrev:
2347847 Tjena

Var just ute med körskolan o det spöregnade hela tiden... Är totalt genomsur nu och behöver veta vad jag ska göra med skinnstället för att det inte ska vara som en medeltida rustning imorgon? Fetta in kanske?

Är ett Dainese T3

Tror knappast att det blir jätte stelt bara för det men låt det torka och använd något fett för skinn. Jag köpte mitt fett hos en skomakare. Annars om du vill betala multum finns dte säkert märkesanpassade medel:lol

Linuus skrev:
2347847 Tjena

Är ett Dainese T3
Skinn ska torkas sakta, inte på varmt ställe. Fetta in det när det torkat så mår skinnet bra. Stövlar kan torkas med tidningspapper inuti, byt papper flera gånger så torkar det fortare.

Om du ändå ska fetta in det så är det en bra idé att göra rent det först. Köp lädertvål och läderbalsam på Biltema, funkar perfa. Låt det torka, och så gnider du rent det med tvålen och en svamp. Torka igen, och sedan på med läderbalsamet. Vänta några timmar och ta sedan bort överflödigt med en handduk. Klart! :)

Marcus74 skrev:
2347865 Om du ändå ska fetta in det så är det en bra idé att göra rent det först. Köp lädertvål och läderbalsam på Biltema, funkar perfa. Låt det torka, och så gnider du rent det med tvålen och en svamp. Torka igen, och sedan på med läderbalsamet. Vänta några timmar och ta sedan bort överflödigt med en handduk. Klart! :)

Skeptisk som man är mot biltema undrar man ju om man verkligen riskerar vårda sitt dyra skinnställ med något från biltema. Är det någon som kan bekräfta att lädertvål och läderbalsam från biltema funkar vettigt?

FLAGEL skrev:
2347878 Skeptisk som man är mot biltema undrar man ju om man verkligen riskerar vårda sitt dyra skinnställ med något från biltema.

Medel för att vårda skinn lär ju ha funnits sedan urminnnes tider så jag är inte lika skeptisk som du. Att köpa särskillda skinnställsmedel verkar verkligen vara pengarna i sjön. Varför skulle det skilja så mycket på skinn i ett ställ och skinn i en soffa t.ex?! Köp medel hos en möbelhandlare eller något om du inte litar på biltema.. Men att köpa i en mc-butik för tredubbla priset är hål i huvudet.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2307552&postcount=4

FLAGEL skrev:
2347878 Skeptisk som man är mot biltema undrar man ju om man verkligen riskerar vårda sitt dyra skinnställ med något från biltema. Är det någon som kan bekräfta att lädertvål och läderbalsam från biltema funkar vettigt?

Den funkar verkligen kanon, har använt dessa medel regelbundet nu och mitt ställ ser fortfarande riktigt fräscht ut. Jag har vita partier som faktiskt fortfarande hållit sig vita...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back