Vår! Mc+häst=samförstånd

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Är det kollision med ditt fordon så är det din egen trafikförsäkring, ser inte hästägaren som den stora trafikmarodören även om det självklart kan förekomma.

Tycker det är konstigt att man kan passera 500 kg häst i hög fart men 500 kg älg kryper man förbi.
Kör du på ett annat djur tycker du också det är fullt acceptabelt att betala självrisk trots att du i båda fallen hade 100% kontroll att inte hamna i situationen.

Vill du åberopa att det förekommit oaktsamhet eller vårdslöshet så är det upp till dig att driva den frågan rättsligt...exempelvis http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/tvingas-betala-nar-hast-sparkade-sonder-bil

Antag att jag bara har trafikförsäkring för jag anser att skador jag själv åstadkommer kan jag själv betala. En skenande häst är inte mitt fel.

Jag saktar ner när jag passerar hästar, så har vi den punkten undanstökad.

Vi är alltså tillbaka i att mitt första påstående är korrekt, hästar saknar försäkring som ersätter skador för annan part. Ponera att en skrämd häst skenar in i en barnvagn och ungen blir allvarligt skadad?

Bland inte in vilda djur med tamboskap nu, skickar bonden ut sin ko på vägen och jag kör på den så är det bonden som får ersätta skadorna på min bil.

Ja, jag anser det vara vårdslöshet i trafik att ta ut ett labilt djur på 500 kg i trafiken men jag tänker inte fäktas mot väderkvarnar och dra den processen juridiskt. Särskilt då jag inte själv på något sätt är drabbad.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Är det kollision med ditt fordon så är det din egen trafikförsäkring, ser inte hästägaren som den stora trafikmarodören även om det självklart kan förekomma.

Tycker det är konstigt att man kan passera 500 kg häst i hög fart men 500 kg älg kryper man förbi.
Kör du på ett annat djur tycker du också det är fullt acceptabelt att betala självrisk trots att du i båda fallen hade 100% kontroll att inte hamna i situationen.

Vill du åberopa att det förekommit oaktsamhet eller vårdslöshet så är det upp till dig att driva den frågan rättsligt...exempelvis http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/tvingas-betala-nar-hast-sparkade-sonder-bil

Fast en anklagande ton ökar knappast förståelsen. Jag har full förståelse för frågorna som kommer upp. Ja, det kan vara att jämföra med att passera en älg, skillnaden är att hästen har någon medvetet tagit ut på vägen, älgen har hamnat där av misstag.

Jag som ryttare känner reaktionerna hos hästarna jag rider, långt innan en eventuellt passerande kan se dem. Jag har även möjlighet att snabbt hoppa av hästen för att få mer kontroll om jag känner ett sånt behov. Men det kan ju omöjligt den som framför motorfordonet veta, klart som tusan det är läskigt då, extra mycket om man inte har kunskap om hur hästar fungerar och reagerar.

Jag har vid enstaka ställen bett bilister att stanna, då har det varit med unghästar för att hinna ordentligt åt sidan och se till att hästen ser bilen när den passerar, eller för att lugnt kunna hoppa av hästen om den verkat skärrad. Annars ska jag kunna ha såpass kontroll på hästen jag rider att passerande inte ska behöva anpassa fart och avstånd mer än "normalt" om det finns andra på vägen.

Hänsyn, för alla, och anpassning av hastighet för situationen, sånt som ingår när man framför fordon. Jag gör det med hästen också, går vid möte av andra trafikanter oavsett färdsätt. Hur bra kontroll jag än har på hästen är det nog halvkul för en bilist eller fotgängare om jag passerar i full galopp.

G.Andersson

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2015
Hoj
duke 125
Last edited:

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
Då sa jag att jag vet det är motortrafik förbjuden FÖR OBEHÖRIGA, men eftersom jag är markägare så borde det väl inte rimligen gälla mig :D. Förövrigt så finns det väl inte mycket som förstör ytan på en grusväg så mycket som 10 galopperande hästar.

På samma mark blev jag utskälld och hotad med polisanmälan "för att jag sprang omkring i skogen med vapen".
Att det sedan var jaktsäsong och var på min mark kunde ju inte hon förstå...

Att du inte sätter upp en skylt med förbud för häst/ryttare (då dom uppenbarligen är lika slut..)??

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Antag att jag bara har trafikförsäkring för jag anser att skador jag själv åstadkommer kan jag själv betala. En skenande häst är inte mitt fel.

Jag saktar ner när jag passerar hästar, så har vi den punkten undanstökad.

Vi är alltså tillbaka i att mitt första påstående är korrekt, hästar saknar försäkring som ersätter skador för annan part. Ponera att en skrämd häst skenar in i en barnvagn och ungen blir allvarligt skadad?

Bland inte in vilda djur med tamboskap nu, skickar bonden ut sin ko på vägen och jag kör på den så är det bonden som får ersätta skadorna på min bil.

Ja, jag anser det vara vårdslöshet i trafik att ta ut ett labilt djur på 500 kg i trafiken men jag tänker inte fäktas mot väderkvarnar och dra den processen juridiskt. Särskilt då jag inte själv på något sätt är drabbad.

Trafikförsäkring finns inte, där är det precis som du skriver att den som framför motorfordonet är ansvarig i de allra flesta fall. Annars har de flesta med vettig försäkring på sin häst en sån som täcker personskador och även kläder och liknande som orsakas av hästen. Är dock ganska säker på att skador på motorfordon inte ingår, men jag ska faktiskt kolla det med mitt försäkringsbolag, vore intressant att veta.

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
Jag kör hoj, provade senast i förra veckan enduro för första gången det va skitkul:yoparty
Men tänkte tanken när jag fräste fram i skogen "shit vad gör jag om jag möter en häst, jag kommer ju skrämma ihjäl den" Äger nämligen häst oxså, och en hojrädd häst dessutom, hur nu fan det går ihop men hon har aldrig vant sig fast jag kör hoj till stallet och försöker vänja henne.
Men som någon innan nämnt, gemensamt ansvar. Möter jag en hoj när jag tar mig längs vägen TILL SKOGEN! så gör jag tydligt tecken att dom skall sänka hastigheten samt försöker kliva av vägen. INGEN har hittills inte sänkt hastigheten, släppt av på rullen så att det inte låter så mycket.
Så försök att samsas, det går om man vill. ( min tidigare häst var bombsäker för allt så jag förstådd inte riktigt problemet innan jag skaffade denna)

/B

Klart man försöker så gott man kan men sitter där en sursärring på nämnda hest o viftar som om det vore målgången på MotoGP +vrålar då är man inte så sugen på att hålla igen längre...

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Behövs inget tillstånd för att rida i skog och mark, så din kontringsfråga är rätt meningslös.

Det där hade jag missförstått. Det är nog när man rider på samma ställe hela tiden så att man sabbar stigarna som jag tänkte på.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Olyckorna jag hittar är mestadels lösspringande hästar. Inte häst med ryttare.

Finns det ingen uppgift på nån hest som har sparkat ner mc-föraren, stulit hans mc och gett sig ut på omvänd road rage:crash

Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
När jag hade en gammal 80-tals offroadstånka med slaglängd som en tändkulemotor så kom hästarna nyfiket skrittande när man passerade hagen i lungt tempo . -Så jag antar att de gillade den lugna gången.

-Hur som helst, att slå av och ta det lugnt förbi ett hästekipage borde väl vara en självklarhet för alla motorcyklister.
Om det inte är uppenbart så kommer här några goda argument:
-Hästar är stora och gör ont att krocka med
-Det är trevligare med samförstånd i trafiken.
-Ryttarinnor är ofta goda mc-pasagerare då de har bra balans, dumt att reta upp någon på dagen som man träffar på krogen på kvällen. :)

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Hästar har man inga problem med däremot alla som kör med hästtransport som inte kan backa och inte vet vad en mötesplats är

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Ganska stor skillnad på "kommer lösa" och tas medvetet ut i trafiken av dess ägare.

Annan tamboskap kommer sällan lös, nej bortsett från renar då och dom försvarar jag inte heller men det är ett ämne för en annan tråd.

Fast det var det jag menade. Hur många har varit med om olycka med häst?

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
FAAACKK, jag gillade TS inledande inlägg av misstag, moderator snälla korrigera :Bugar

Ähhh va inte så känslig !!......stå upp för dina gilla-tryckningar.

Det é la bra med tjejer som gillar att rida !

Jag har tryckt gilla nu med..........så du inte känner dig ensam.

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Hästar och ryttare i trafik är en anakronism som knappast kan sägas platsa i dagens trafikmiljö.
Dom innebär minst sagt en fara, både för sig själva och för andra trafikanter genom sin oberäknelighet, avvikande hastighet och att dom vistas i trafiken under helt andra förutsättningar än de flesta andra trafikanter.

Synbarheten skiljer sig också väsentligt från andra trafikanter, och ryttarens klädval spelar stor roll för hur tidigt en bilist kan upptäcka ett hästekipage ute på vägen. Ryttaren sitter dessutom utsatt och oskyddat, och bär ofta inte annan skyddsutrustning än en hjälm, och ibland inte ens det.

Vidare skall vi ha klart för oss att hästarna vi ser ute i trafiken uträttar inte längre något produktivt arbete.
Med väldigt få undantag - Polisens hästar är ett, så handlar det om ridning för det egna nöjets skull. En slags rekreationsaktivitet, fritidsysselsättning, tidsfördriv, hobbyverksamhet - man kan kalla det många olika saker, och det är absolut så att ridningen är en viktig del i ryttarens liv.
Många upplever att deras liv skulle vara inkomplett om dom inte fick fortsätta rida.
Men ändå - det sker inte sällan ute på vägen, och det genererar olycksituationer, stör trafikrytmen och skapar ibland oro och irritation hos både andra trafikanter men även hos folk som bara bor längs vägen.

Somliga ryttare hävdar att dom endast använder det allmänna vägnätet en kortare sträcka för att kunna ta sig ut och rida i naturen och på små avskilda stigar och grusvägar, men inte heller det är alldeles okontroversiellt.

Hur kan man acceptera ett sådant fordon i trafiken A.D. 2016?

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Det är ju helt offatbart att dessa ekipage får vistas i trafiken.
I somras kom jag ut ur en skymd kurva, med relativ låg hastighet ( 50 - 60 ), på en liten smal asfaltsväg. Där står helt plötsligt en skitstor häst (!) tvärs över vägen med två tjejer pratandes med den!!!!! Tvärnit och stannade med 10m marginal. Hade jag hållit 70 så hade jag väl slagit i häst faan och..... Ja faan vet?:(
Fy faan va dumma männsikor det finns. :huvet

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...