Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Är det kollision med ditt fordon så är det din egen trafikförsäkring, ser inte hästägaren som den stora trafikmarodören även om det självklart kan förekomma.
Tycker det är konstigt att man kan passera 500 kg häst i hög fart men 500 kg älg kryper man förbi.
Kör du på ett annat djur tycker du också det är fullt acceptabelt att betala självrisk trots att du i båda fallen hade 100% kontroll att inte hamna i situationen.
Vill du åberopa att det förekommit oaktsamhet eller vårdslöshet så är det upp till dig att driva den frågan rättsligt...exempelvis http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/tvingas-betala-nar-hast-sparkade-sonder-bil
Antag att jag bara har trafikförsäkring för jag anser att skador jag själv åstadkommer kan jag själv betala. En skenande häst är inte mitt fel.
Jag saktar ner när jag passerar hästar, så har vi den punkten undanstökad.
Vi är alltså tillbaka i att mitt första påstående är korrekt, hästar saknar försäkring som ersätter skador för annan part. Ponera att en skrämd häst skenar in i en barnvagn och ungen blir allvarligt skadad?
Bland inte in vilda djur med tamboskap nu, skickar bonden ut sin ko på vägen och jag kör på den så är det bonden som får ersätta skadorna på min bil.
Ja, jag anser det vara vårdslöshet i trafik att ta ut ett labilt djur på 500 kg i trafiken men jag tänker inte fäktas mot väderkvarnar och dra den processen juridiskt. Särskilt då jag inte själv på något sätt är drabbad.