våldtagen av elbolagen

Har nog ca 300 spänn i månaden ivår lya i centrala gbg vilket jag tycker är helt ok. DET SOM JAG REAGERADE PÅ I RUBRIKEN ÄR DOCK.....
Alla jävla elbolag som ringer ett par gånger om dagen (är hemma och är pappaledig) och dom försöker verkligen att våldta en med alla usla erbjudanden (:

Byt till Jämtkraft.

Årsavgift: 188 kr/år
Elpris: 58,25 öre/kWh
Elskatt: 35,25 öre/kWh

jämför ju bara med vad jag hade innan de bytte mätaren , som mest betala jag då lite under 700 kr så detär sjklart det känns som o bli våldtagen nu

Om du inte tidigare fått en "utjämningsräkning" efter faktisk avläsning nån gång om året, så kan man ju misstänka att antingen din gamla mätare "gått fel, eller att den nya gör det. Har du ring elbolaget och ifrågasatt varför räkningen nästan fördubblats med den nya mätaren?

om den ändå vore det ,,, golven knakar o det drar in från fönster o balkongdörr
kylskåp är från 1600 talets mitt
iofs inte så du mena med din sarkastiska ton . men va fan ska man bo stort för

Där kanske du har svaret på din hutläsa elförbrukning, värmen kilar ut genom springorna och elementen för köra på utav bara helvitte för att hålla uppe värmen inomhus. Kanske dags att isolera?
De gamla mätarna som fanns tidigare var oftast bra att ha med tanke på att det var analog räkning av förbrukningen, kugghjul och motoriken i övrigt segade ner sig och gjorde att förbrukningen inte blev lika hög som på de nya digitala.

Kolla när den senaste avläsningen gjordes på din mätare (avläsningar kanske inte har skickats från din mätare till bolaget) och kolla om du har ett bundet pris eller ett lösaktigt pris :tummenupp När du har sån liten lya kan det vara värt att kolla närmare på det börsrelaterade priset.

891 kr var den senaste räkningen på ett kvartal beräknat.
Då används data,TV,spis osv kringutrustning ganska flitigt.
Bor i en 2:a på ca 60 kvm

fan vilket gnäll:tungan själv hade jag en liten toppnotering i december, nära 2700:- för en månad, men efter att vi installerade en braskamin tog den i bruk i början av januari så sjönk våran förbrukning drastiskt, vi bor i en nybyggd enplansvilla på 130 kvm och har ved gratis (svärfar kör timmerbil och han får erbjudanden om att "plocka" med sig ved lite då å då, oftast är det folk som har gallrat i sin skog som bara vill bli av med det, ca 70% är björk så det är bara tacka å ta emot) han hämtade ca 40 kubik gratis för en månad sedan så det bör räcka nått år, ska bara orka ta tag i å dela samt klyva skiten:gnissla

Jag har jobbat med att programmera en hel del fjärravlästa elmätare/fjärrvärmemätare och varit ute hos många kunder. Det alla gemensamt har att säga om det hela är att elförbrukningen har ökat drastiskt sedan de fick fjärravlästa mätare installerade.
Jäkligt konstigt, men enligt elbolaget så kan det ju vara så att förbrukningen märks av på ett annat sätt nu när de ser den så direkt :rolleyes:
Vi får väl se om 2-3 år när allt fungerar som det ska, vilket det inte gör nu, om det har jämnat ut sig med de tidigare värdena.

Själv så ingår elen i hyran men enligt hyresvärden så har det ökat här med men vi har själva istället dragit ned på förbrukningen. Vi har tvättmaskin/torktumlare/diskmaskin, 3st stora tv´s, 4st stora ljuskronor, 40-tal spotlights och några växtbelysningar som står på rätt ofta. Och lampor i alla fönster på en lägenhet på ca 120kvm med fönster runt om. Jag är glad att elen ingår i hyran :näsblod

Om du inte tidigare fått en "utjämningsräkning" efter faktisk avläsning nån gång om året, så kan man ju misstänka att antingen din gamla mätare "gått fel, eller att den nya gör det. Har du ring elbolaget och ifrågasatt varför räkningen nästan fördubblats med den nya mätaren?

jag är svensk , först klagar jag som fan så man får lite sympati
sen får man ta tag i problemet

Vad man märker i första hand med de nya distansavlästa mätarna är den exakta förbrukningen per månad istället för som innan ett snitt på de senaste 12månaderna.

Drar dom igång den under vinterhalvåret så kommer det se ut som din förbrukning blir mycket högre om du har elvärme och tvärtom om dom startar upp under sommarhalvåret.
Jag eldar med ved och när min blev igångkörd från 1/1-09 har min förbrukning endast marginellt ökat(en 100kw/h ungefär,har lite golvvärme och ett element igång)så min verkar stämma.

Om elvärmen är din största förbrukare så kommer din räkning skilja sig rejält mellan sommar och vinter,om du inte har eluppvärmt och dator och hemmabion är den största förbrukaren som du använder jämt över året kommer din skillnad vara marginell mellan sommar/vinteravläsningarna jämfört med det gamla systemet.

Henrik

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...