Våldtäkt i badhus!

LayDeeOmega skrev:
Tyvärr har det varit svårt för dessa människor eftersom de på grund av det tidigare områdets stämpel (ex Hammarkullens) får mycket svårare att ta sig därifrån...

Det var ju inte så svårt för sossekärringen som hade tröttnat på att bo med kriminella att flytta därifrån.
Hostar man upp insatsen till en lägenhet på östermalm så spelar det nog ingen roll att man heter Fadde eller Amir i förnamn....

LayDeeOmega skrev:
Hur var det med de som kom till sverige för att arbeta under den stora massarbetsinvandringen? Kunde de välja var de ville bo :va
Hur menar du då? Blev dom satta i en kvart och förbjudna att leta annat boende?

Precis som jag alltid har sagt, segregationen på öfvre Östermalm främjar ekonomisk brottslighet och fiffleri.

GuW skrev:
Det var ju inte så svårt för sossekärringen som hade tröttnat på att bo med kriminella att flytta därifrån.
Hostar man upp insatsen till en lägenhet på östermalm så spelar det nog ingen roll att man heter Fadde eller Amir i förnamn....

För mig handlar inte diskussionen om bostadsrätter... Har du pengar så är det ju klart att du kan bosätta dig var du vill. Blir genast lite svårare när det rör sig om hyreslägenheter...

Precis som jag alltid har sagt, segregationen på öfvre Östermalm främjar ekonomisk brottslighet och fiffleri.
Absolut. Hur ska man ha råd att bo där om man inte sysslar med ekobrott? :va

newstead skrev:
Hur menar du då? Blev dom satta i en kvart och förbjudna att leta annat boende?

har aldrig påstått att de blev förbjudna att leta annat boende. Till en början hade de flesta miljonprogramsområden inte en negativ stämpel. Det var ju när de började omtalas som negativa områden som folk ville därifrån. Dessvärre hade ju området och människorna som bodde där redan fått en stämpel och därmed blev det också svårare att ta sig därifrån..

LayDeeOmega skrev:
För mig handlar inte diskussionen om bostadsrätter... Har du pengar så är det ju klart att du kan bosätta dig var du vill. Blir genast lite svårare när det rör sig om hyreslägenheter...

Det är jävligt svårt för alla att få tag på hyresrätter i attraktiva områden, och får man tag på en så är hyran lika hög oavsett vilken hudfärg man har...

Det handlar om val, skulle jag ha mina svärföräldrar inneboende hos mig och vara tvungen att försörja dom så skulle inte jag heller ha mycket över till hyran, skulle jag dessutom förbjuda min fru att arbeta utanför hemmet skulle det bli tvärjobbigt. (rent av omöjligt)

Vissa har valt att prioritera annat, har dålig ekonomi, och bor i dassiga områden, vissa har valt att bo drägligt, men inte ha råd med så mycket annat.

GuW skrev:
Det är jävligt svårt för alla att få tag på hyresrätter i attraktiva områden, och får man tag på en så är hyran lika hög oavsett vilken hudfärg man har...

Det handlar om val, skulle jag ha mina svärföräldrar inneboende hos mig och vara tvungen att försörja dom så skulle inte jag heller ha mycket över till hyran, skulle jag dessutom förbjuda min fru att arbeta utanför hemmet skulle det bli tvärjobbigt. (rent av omöjligt)

Vissa har valt att prioritera annat, har dålig ekonomi, och bor i dassiga områden, vissa har valt att bo drägligt, men inte ha råd med så mycket annat.

Jo, men du kan ju inte förneka att det är svårare för vissa än för andra att få hyra lägenheter i attraktiva områden. Och givetvis ska hyran vara lika hög för alla oavsett hudfärg.

sedan finns det också de som valt att söka lägenheter i andra områden men faktiskt inte lyckats att komma ifrån de "dassiga" områdena... Alla invandrare kommer inte automatiskt hit till sverige och bosätter sig i en trerummare tillsammans med 15 andra personer av den närmsta släkten....

LayDeeOmega skrev:
Alla invandrare kommer inte automatiskt hit till sverige och bosätter sig i en trerummare tillsammans med 15 andra personer av den närmsta släkten....

Näe, men just den bostadssituationen är nog överrepresenterad hos just den gruppen, eller börjar jag närma mig en rasistisk generalisering nu?

LayDeeOmega skrev:
har aldrig påstått att de blev förbjudna att leta annat boende. Till en början hade de flesta miljonprogramsområden inte en negativ stämpel. Det var ju när de började omtalas som negativa områden som folk ville därifrån. Dessvärre hade ju området och människorna som bodde där redan fått en stämpel och därmed blev det också svårare att ta sig därifrån..
Nu tror jag du avviker en del från vad jag svarade på. Du ifrågasatte att det skulle vara ett val de som bor i "betonggetthona" gör som bor där och jag svarade att man alltid har ett val, även om alternativen inte alltid är exakt vad man vill ha. Det är precis som för mig. Jag kan inte heller bo precis där jag vill (om jag inte ska betala en massa pengar) och därför har jag gjort ett val att bosätta mig här i Örebro där jag bor nu. Egentligen är jag från Rimbo som ligger på pendlaravstånd från Stockholm men där vill jag inte bo. Valet att flytta hit till Örebro gjorde jag för att jag inte lyckats få en lägenhet i områden i Sthlm där jag kan tänka mig att bo. Ett VAL alltså.

Det är precis det jag menar att de som bor i Hallunda, Fittja och liknande områden har valet att göra. De är inte tvingade av någon annan att bo där utan de väljer själva att göra det av en eller annan anledning. Kanske är det det bästa alternativet för dom men dom har fortfarande valmöjligheter att flytta därifrån vilket jag tyckte att det lät på dina inlägg som att dom inte hade.

Jag sa inte att du hade sagt att nån var förbjuden att flytta ifrån miljonprogramsområdena heller. Däremot svarade jag frågande på vad du menade med det här inlägget:

LayDeeOmega skrev:
Hur var det med de som kom till sverige för att arbeta under den stora massarbetsinvandringen? Kunde de välja var de ville bo :va
Om jag svarar igen då fast på ett annat sätt som återknyter till det jag menar lite tydligare:
Nej, de kunde inte välja fritt MEN de hade fortfarande ett val att söka sig till andra ställen som kanske kunde vara ett andrahandsval till den där charmiga lägenheten i gamla stan med högt i tak som de inte hade någon vidare chans att få.

GuW skrev:
Många människor från andra länder har en annorlunda kvinnosyn än vad vi har i det här landet, japanska affärsmän tycker att det okej/uphetsande att tafsa lite på trettonåriga tjejer i dom överfulla tunnelbanevagnarna, i andra länder är det okej att spöa sin fru, eller att spotta på kvinnor som inte bär slöja.

Kan vi enas om att alla människor i världen inte har samma utgångsläge?

Kan vi också enas om att det är olyckligt om intergreringen i samhället inte fungerar så pass att människor som ska intergreras lär sig dom värderingar som är gängse norm här?

I vissa länder får man skjuta människor som objudna går in på en privat tomt, skulle det inte vara olyckligt om vi glömmer att tala om det för invandrare från dom länderna så att vi får ett flertal dödsskjutningar här i sverige?

Olika länder angriper intergrationssvårigheter olika, men kan vi enas om att det är där vi måste angripa problemet?

Precis som du säger, man tar seden dit man kommer.
Är det ok att spotta på folk som inte har slöja där de kommer ifrån så visst men det går inte hem här i sverige.

LayDeeOmega skrev:
tror du på allvar att det är ett val de gör?

Naturligtvis är det så, det har bl.a. Socialdemokraterna äntligen insett.
Det är så generösa bidrag om man väljer att bo själv, och dessutom är det tydligen populärt att bo med sina landsmän.

newstead skrev:
Om jag svarar igen då fast på ett annat sätt som återknyter till det jag menar lite tydligare:
Nej, de kunde inte välja fritt MEN de hade fortfarande ett val att söka sig till andra ställen som kanske kunde vara ett andrahandsval till den där charmiga lägenheten i gamla stan med högt i tak som de inte hade någon vidare chans att få.

Jag håller med dig, visst de kunde inte välja fritt och ja, jag tror att vissa hade val att kunna söka sig till andra områden. Men dessvärre tror jag att alla som valde att försöka söka sig till andra områden inte kunde göra det i praktiken eftersom de (många gånger) inte var välkomna till dessa områden.

Okej, mina tidigare inlägg kanske kunde tolkas som om att ingen av de nyanlända invandrarna hade några som helst andra alternativ. Så var det såklart inte, men fortfarande tror jag att många ofrivilligt fastnade i de områden som betraktas som "slumkvarter"

LayDeeOmega skrev:
...förutfattade meningar om personer som bor i exempelvis Rosengård, Hammarkullen osv. Eftersom de genom media får en bild av att människor i dessa områden är mer våldsbenägna...

Oj, det är alltså så att boende i Rosengård inte är mer våldsbenägna?
Varför är de då så många ggr fler inblandade i våldsbrott?

GuW skrev:
Näe, men just den bostadssituationen är nog överrepresenterad hos just den gruppen, eller börjar jag närma mig en rasistisk generalisering nu?
Man är ju rasist bara man är svensk och ställer lite krav på dom som invandrar till sverige.

Gällande miljonprojekten, någon skrev att miljön skapar individen. På sextio och sjuttitalet var det väldigt fint att bo i miljonprojektområden. Fler och fler flyttade in till stan så mycket lägenheter behövdes. allt var frid och fröjd.
Hur det spårade ur vet jag inte, men miljön har inte ändrats. Klimatet i miljonprojekten har dock ändrats i omgångar. :va Jag säger inte att det är invandringens fel. Innan projekten förvandlats till invandrarområden, så var det ju mycket alkisar och missbrukare?? Förvarar vi borgare som inte bor i områdena dom vi inte vill veta av i miljonprojekten? :hihi
Jag undrar lite över attityden hos invandrarungdommar verkar det nästan fult och töntigt att vara ärlig svensson som arbetar. Är det så för att det faktiskt är skitsvårt att få ett arbete? och att det då är enklare att håna det, och försöka bli rik och berömd på brottslighet?
Jag har många bekanta som är invandrare, dom skrattar åt svenskarnas tafatthet och rädsla att verka rassistiska. Dom spelar tom. på vår rädsla att verka rassistiska. Finns det inget sätt att kritisera på utan att bli kallad rasist?

Markus skrev:
Oj, det är alltså så att boende i Rosengård inte är mer våldsbenägna?
Varför är de då så många ggr fler inblandade i våldsbrott?

Nej, alla som bor i Rosengård är inte mer våldsbenägna än de som bor i exempelvis Limhamn...

GuW skrev:
...får man tag på en så är hyran lika hög oavsett vilken hudfärg man har...

Vi har hyresreglering i sverige, flotta områden har töntiga hyror - töntiga områden har flotta hyror.

LayDeeOmega skrev:
Nej, alla som bor i Rosengård är inte mer våldsbenägna än de som bor i exempelvis Limhamn...

Nej, men statistiskt sett så är de väl mer kriminella än andra? Och där har du anledningen om det visar sig vara så att folk inte vill hyra ut till dem.

Arv eller Miljö?

Jag tror knappast förorten skapar kriminalitet. Däremot skapar vårt fina politiska menlöshet ihop med en enorm rädsla för krav i sossesverige denna situation.

Jag tror jag kan generalisera så långt som att svenska män är mer jämställda än de flesta andra nationaliteter. Omvänt blir det viktigare för en man av annan nationalitet att värna om familjen, ordna försörjning etc. Att då bli satt på en Svenska-kurs i 5 år, leva på bidrag och utsättas för noll krav kan bryta ner den mest uthållige person. Kvar blir ett vrak som går på bidrag etc. och som knappast är en förebild för sina barn. Hade en svensk utsatts för samma behandling i ett annat land hade samma sak hänt (till viss del finns liknande problem i spanien där "svenskghetton" uppstått med svenska familjer som vägrar integrera sig. Låt oss milt säga att deras barn har "integrationsproblem").

Barnen till dessa invandrare inser snabbt att det svenska sa,hället är något man inte vill vara en del av och ställer sig utanför. Svenska värderingar, svensk lag etc. blir därför knappast högsta prioritet och bevarandet av egen kultur/religion blir då allt viktigare.

Sammanfattning: Så länge sossepacket behandlar vuxna arbetsvilliga högutbildade resurser i form av invandrare som lekisbarn i madrasserade rum kommer de aldrig vilja bli en del av sverige. Ge dem möjligheter att förverkliga sig själva i det nya landet och invandrare blir en enorm tillgång istället. Ett talande exempel är ett citat från en invandrare om Sverige och USA.

-"Till USA åker man till något, till Sverige åker man från något".

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg