vågar man köra på korden?

jonnep skrev:
2145742 okej nu är det bevisat för er som är intresserade så går det att köra på korden! blev 2mil nöjeskörning med både 1 och 2 hjul i marken... korden räcker länge! ser fortfarande ut som om ja kan köra 20mil till...
Kanon, packa ner nya kalsonger och punkaspray så kan du köra säkert 100 till.
//Tobbe

Det är klart att det GÅR att köra på corden men man ska nog inte ha den som slitagevarnare. Jag körde 50 mil hem när jag köpte hojen men då var det lung körning som gällde.

När korden syns i ett hojdäck är det ungefär kondomtjocklek kvar.... Jag kör inte med sådana däck, tycker att det är tillräckligt farligt att köra hoj med friska gummin. Om ni klotar åt skogen är er ensak, men om ni kör på mig på grund av en sån skitsak ska jag hemsöka er resten av era liv....

Är det inte enklare att byta däck i god tid innan korden syns? Eller är det så att man snålar på säkerheten?

-PLM- skrev:
2145523 punka brukar man greja om mn inte tokpressar. Fått punka på framhjulet i 110 aktiv körning 2gånger utan att det vart överdrivet otäckt, men hade tur kanske? Kör på, hade jag gjort. Men kör lugnt.

Mitt bakdäck small i 160+ och jag märkte det knappt. Det svajjade som attan när jag växlade men inte mera än så. När jag däremot bromsade ner i en rondell så blev det lite trögstyrt... Framhjulet måste vara läskigare.

jonnep skrev:
2145475 nu tittade korden fram precis på backdäcket!

vågar man köra den 2mil till däckfirman?
någon som har erfarenhet av hur länge korden räcker?

Är det konstigt att det händer olyckor om man kör på så dj-la dåliga däck så att korden är framme.
Du frågar om man törs köra lite till, det är skrämmande.
Du borde fatta att du skulle bytt däck för länge sen.
Men mest skrämmande är alla svar som kommer från förståsigpåare där du får rådet att det går bra länge till.

Last edited:
Den där moppen kan du ju bära på ryggen om det inte håller hela vägen fram Sprab :)

Tiger302 skrev:
2145823 När korden syns i ett hojdäck är det ungefär kondomtjocklek kvar.... Jag kör inte med sådana däck, tycker att det är tillräckligt farligt att köra hoj med friska gummin. Om ni klotar åt skogen är er ensak, men om ni kör på mig på grund av en sån skitsak ska jag hemsöka er resten av era liv....

Säkert....inte, fan när korden e kvar så är det ju i alla fall en halv cm kvar av däcken. har stått och burnat bra länge för att spräcka korden, men den håller som fan.

Men sen kan man alltid få punka. Jag fick det i 200km/h utan att märka det i ca en mil, kände det när jag skulle svänga i en rondell senare. och det var ett fräscht däck.

Alex 6R skrev:
2146284 Säkert....inte, fan när korden e kvar så är det ju i alla fall en halv cm kvar av däcken. har stått och burnat bra länge för att spräcka korden, men den håller som fan.

Men sen kan man alltid få punka. Jag fick det i 200km/h utan att märka det i ca en mil, kände det när jag skulle svänga i en rondell senare. och det var ett fräscht däck.
Så det du menar är att det är precis lika bra grepp och stabilitet i ett däck där korden är framme, som i ett fräscht däck :va
Vore kul att kontrollmäta hur mkt gummi det är kvar när korden är framme, jag gissar ca 3mm, inte mer.
Men lever man i tron om att man kan köra precis lika bra på korden som på ett däck med godkänt mönsterdjup så ska man nog fan ta sig en funderare.
Sålänge man inte kör på slicks på bana så är det trots allt krav på mönsterdjup.
Detta har man inte satt för att gynna däckhandlarna utan just pga säkerheten.
Köper ni som kör ner däcken till korden hjälm på lidl för 499:- med? Varför inte?
Punka är OFTAST inte så dramatisk så att man vinglar av vägen, men tror du din 200km/h punka skulle vara lika odramatisk om du utan att märka det bromsat ner dig till säg 90 för ett djupt nerlägg på motorvägsavfarten?
Dom som tror att det är lika mkt gummi utan mönster som med i ett sporthojsdäck, ska nog ta och be att få undersöka sitt kordslitna däck hos krängaren lite närmare.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
2146307 Så det du menar är att det är precis lika bra grepp och stabilitet i ett däck där korden är framme, som i ett fräscht däck :va
Vore kul att kontrollmäta hur mkt gummi det är kvar när korden är framme, jag gissar ca 3mm, inte mer.
Men lever man i tron om att man kan köra precis lika bra på korden som på ett däck med godkänt mönsterdjup så ska man nog fan ta sig en funderare.
Sålänge man inte kör på slicks på bana så är det trots allt krav på mönsterdjup.
Köper ni som kör ner däcken till korden hjälm på lidl för 499:- med? Varför inte?
Punka är OFTAST inte så dramatisk så att man vinglar av vägen, men tror du din 200km/h punka skulle vara lika odramatisk om du utan att märka det bromsat ner dig till säg 90 för ett djupt nerlägg på motorvägsavfarten?
Dom som tror att det är lika mkt gummi utan mönster som med i ett sporthojsdäck, ska nog ta och be att få undersöka sitt kordslitna däck hos krängaren lite närmare.
//Tobbe

Finns många sporthojsdäck som har massor med gummi kvar när mönstret är slut... Har en polare som körde flera hundra mil efter att däcket va blankt innan korden kom fram.

Självklart ska man inte åka med däck som korden är framme på men inte fan är det livsfarligt om man tar det lite lugnt och är med på att man kan få punka.
Killen undrade ju om han kunde åka till däckmojjen utan och dö och det kan han troligtvis!

När behöver man fullt grepp på mitten i ett bakdäck? knappast i en paniksituation, då antingen bromsar man eller svänger, i inget av fallen är mitten på bakdäcket särskilt viktig!

Jag åker dock aldrig med så slitna däck, finns ingen anledning när begagnade däck är så billiga!

Jag va så snuskigt klantig i helgen. Jag skulle till Bjurholm (3 mil) och väl där så såg jag att korden va framme skapligt mycket på bakdäcket. Det va en riktigt obehaglig kännsla då jag höll skaplig hastighet påvägen dit, jag har fortfarande inte kommit över min egen klantighet än, så den behöver ni inte påpeka! Förövrigt så gick inte mätaren över 30 påvägen hem.

Däcket höll men jag kommer hursomhelst ta hojjen på släpet till däckkrängaren då jag har tummen mitt i handen och INTE tänker göra det själv
:huvet

Last edited:
Alex 6R skrev:
2146284 Säkert....inte, fan när korden e kvar så är det ju i alla fall en halv cm kvar av däcken. har stått och burnat bra länge för att spräcka korden, men den håller som fan.

ta det nu lugnt med limmet nu. mätte på ett hjul jag hade och korden syntes inte men det var inget mönstar kvar. skar upp och mätte och det var 0,8 millimeter kvar. LYSSNA PÅ DEN; 0,8 MM :3freak . korden må var ganska hållbar när du börnar men du vet aldrig när den sepererar eller hur den beter sig när du kör

tobbeviking skrev:
2146307 Så det du menar är att det är precis lika bra grepp och stabilitet i ett däck där korden är framme, som i ett fräscht däck :va
//Tobbe

Jag har inte sagt att man ska köra likadant på korden som på vanligt sätt utan frågan var ju om man kunde ut o åka utan att bakdäcket smäller. behöver inte ligga på bakan hela vägen.. O ja det kan man!

Bruno skrev:
2147256 ta det nu lugnt med limmet nu. mätte på ett hjul jag hade och korden syntes inte men det var inget mönstar kvar. skar upp och mätte och det var 0,8 millimeter kvar. LYSSNA PÅ DEN; 0,8 MM :3freak . korden må var ganska hållbar när du börnar men du vet aldrig när den sepererar eller hur den beter sig när du kör
j

jaha ok? han skulle ju bara köra till däckfirman.. det var det han ville veta, inte om han kunde köra till italien på baklhjulet

Snåla på däcken, är inte det lite att bita sig själv i arslet?
Marginalerna är inte stora i vår hobby och vi själva är dom enda som kan göra ngt åt statistiken, så att hålla ordning på utrustningen är väl det minsta man kan begära?
//Tobbe

oj det blev en livlig diskussion av min lilla fråga... Vet fortfarande inte hur tjock korden är men jag ska återkomma.

Dock vet jag att de milen ja lekte igår "bara" drog fram ngn cm mer kord längs mitten på däcket och som många sagt, det finns fortfarande gummi kvar mellan väv-trådarna.

nu kommer nog många spy galla över mig för att ja fortsatt köra men lugn pojkar, det blir däckbyte inom någon km så snart ja hittat något som är vänligt för CSN-budgeteringen.

jonnep skrev:
2147803 oj det blev en livlig diskussion av min lilla fråga... Vet fortfarande inte hur tjock korden är men jag ska återkomma.

Dock vet jag att de milen ja lekte igår "bara" drog fram ngn cm mer kord längs mitten på däcket och som många sagt, det finns fortfarande gummi kvar mellan väv-trådarna.

nu kommer nog många spy galla över mig för att ja fortsatt köra men lugn pojkar, det blir däckbyte inom någon km så snart ja hittat något som är vänligt för CSN-budgeteringen.

Lägg ut en bild på hur däcket ser ut

Alex 6R skrev:
2146284

Hur vet du att du hade punka i en mil när du inte märkte det och upptäckte det långt senare? :7peta

*DanTheMan* skrev:
2149705 Så länge du håller hög fart så känns det inte pga centrifugalkraften som trycker ut däcket från rotationsaxeln,,,saktar du ner så kommer kraften avta o däcket "sjunka ihop".

Ja, det är jag med på. Men hur visste han att han hade punktering när han inte visste att han hade punktering??? :va Han sa ju att han körde en mil utan att märka, men hur visste han att han kört en mil när han inte märkt? Ähh... Skit samma... Skrev mest inlägget för att jävlas ändå. :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti