vågar man köra med ett så här slitet bakdäck?

• Thread starter Thread starter Coola Ola
  • Start date Start date

Coola Ola

Guest
ska byta däck på onsdag men efter morgonens bakslangsövningar så har det blivit rejält uppruggat, på vissa stället har ytlagret slitits bort så att den gummiklädda "corden" syns litegrann. Vågar man köra på däcket fram tills onsdag eller får man hålla sig i skinnet?

så här ser det ut:

Bifogat

• bakdäck1_800.jpg
    bakdäck1_800.jpg
    57.9 KB · Visningar: 610
  • bakdäck2_800.jpg
    bakdäck2_800.jpg
    52.2 KB · Visningar: 604
om de "funkar" lika dant på bil däck så skulle ja inte åka så många meter me hojen.. iaf inte på lansväg å hålla sig i skinnet va de gäller gasen :)

Coola Ola skrev:
ska byta däck på onsdag men efter morgonens bakslangsövningar så har det blivit rejält uppruggat, på vissa stället har ytlagret slitits bort så att den gummiklädda "corden" syns litegrann. Vågar man köra på däcket fram tills onsdag eller får man hålla sig i skinnet?

så här ser det ut:

Du får åka med nerlägg tills på onsdag.....då e de helt ok :D
Massor med mönster kvar på sidorna jö...........

//Danne// skrev:
Du får åka med nerlägg tills på onsdag.....då e de helt ok :D
Massor med mönster kvar på sidorna jö...........

Yes, ligga o nöta i nån rondell eller så :D Jag kör ju inte speciellt fort, sällan över 120 kilometer per timme o på de vägar jag brukar hålla mig oftast långsammare.

Coola Ola skrev:

så här ser det ut:

är det inte så at slicks har bäst fäste....

wdac skrev:
jo men knappast när croden är framme...

förmodligen har du rätt i att man inte ska köra mycket med det... kommer säkert vara skitfint väder fram till onsdag o så pisseregna i två veckor sen...

wdac skrev:
om de "funkar" lika dant på bil däck så skulle ja inte åka så många meter me hojen.. iaf inte på lansväg å hålla sig i skinnet va de gäller gasen :)

Jag skulle vilja påstå att det är värre med ett MC-däck än med ett bildäck. tjockleken på corden och mängden gummi på insidan av corden är mindre på ett mc-däck.

När du byter däcket, känn på det när det är bortplockat från fälgen. Jag tror du kommer bli förvånad över hur tunt det är.

Jag skulle inte köra en meter med det.

och även om Du skulle ge dig ut med däcket och olyckan trots allt skulle vara framme, så kan du glömma ersättning från F-bolaget...
De är stenhårda med däckmönster...

Stanna hemma, det är inte värt att leva på gränsen.

Coola Ola skrev:

så här ser det ut:

Ingen större fara om du inte tokkör! Jag hade likadant på min bakslang.
Upptäckte det när jag var 5 mil hemifrån. när jag kom hem så hade corden kommit fram runt hela hjulet, ca 3cm brett. Dagen efter körde jag 2 mil till MC-kompaniet & bytte till ett nytt Dunlop 208 GP.

En sten på fel ställe och du kommer ångra att du står några mil hemifrån...
Däcket är väldigt känsligt när det är så tunt.
Halvjobbigt att upptäcka en pyspunka i en högfartsböj.
Been there :huvet Dock var det på framhjulet för min del...

japp, hojen får stå tills jag kan lämna in den för däcksbyte. Är ju max 5 kilometers körning det är frågan om isf så tar jag det försiktigt är det nog inga problem. Fan, jag som skulle kört med lite folk ikväll....

Tack för alla svar hur som helst!

Coola Ola skrev:
japp, hojen får stå tills jag kan lämna in den för däcksbyte. Är ju max 5 kilometers körning det är frågan om isf så tar jag det försiktigt är det nog inga problem. Fan, jag som skulle kört med lite folk ikväll....

Tack för alla svar hur som helst!
Mitt däck såg ut sådär när jag körde och bytte det. Däckverkstadskillen tyckte inte att det var en vidare bra plnerad färd. Däcket kunde gått sönder närsom, så ställ hojen och frakta däcket med annat färdmedel :)

Coola Ola skrev:

så här ser det ut:

NÄPP! Du stannar hemma för du kommer inte många km för än du har corden synlig runt hela hjulet och minsta lilla sten så är det kört! Och vad händer om det börjar regna när du är ute, skall du stanna och vänta tills det är över du, eller?

Nä, chansar du så är det med ditt liv som insats! Så min rekommendation blir, som de flesta andra som svarat, stanna hemma och vänta tills du har fått på ett nytt!

// Niklas

Asken skrev:
Jag har kört på så slitna däck och tar man det lugnt så är det ingen större fara :)

Jag åkte till halmstad och hade då gummi runt om innan jag åkte. När jag kom fram till halmstad hade jag kod över halva däcket. SHit, vafan ska jag göra nu? Inget att göra så jag åkte 16 mil tillbaka. Men konstantgas och inga hårda accerelationer. Det är ju det som sliter.

men gissa om det var skönt att ta sig tillbaka till garaget efter det. Då var det tillochmed att man såg en metalllina, innanför koden.

så åk på bara! :tummenupp

Hmm, o jag var ute o slanga konstant med ett ännu sämre däck förra året :va
Blir ju så mkt mer spännande :D :D :D

(fast inget o rekomendera om du e rädd om livet... :ajjabajja )

.../Kamikazepiloten

Mitt framdäck såg ut så här... (hade dock inget på bakhjulet men det var SLITET. Corden framme runt om...)

Bifogat

• 1711_joacim37.jpg
    1711_joacim37.jpg
    113.3 KB · Visningar: 257
Last edited:
Yoshi_gixxeRR skrev:
Hmm, o jag var ute o slanga konstant med ett ännu sämre däck förra året :va
Blir ju så mkt mer spännande :D :D :D

(fast inget o rekomendera om du e rädd om livet... :ajjabajja )

.../Kamikazepiloten

Mitt framdäck såg ut så här... (hade dock inget på bakhjulet men det var SLITET. Corden framme runt om...)

Coolt!!! :Bugar

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...