Vågar man köpa?

Neutral skrev:
Så du har också sett den? Den har varit postad här på SH men jag kan inte hitta den. :(

Är det den här som du menar?

Bifogat

• bikekill1 small.jpg
    bikekill1 small.jpg
    134.8 KB · Visningar: 106
Rigge skrev:
Det värsta är väl när du kört 2000 mil på den och ska sälja den. 6500 mil ser inte bra ut...

Mkt insiktsfullt yttrande... :rolleyes: Beror väl på vem det är som tittar och på vad eller...?? :va

fazerfun skrev:
Mkt insiktsfullt yttrande... :rolleyes: Beror väl på vem det är som tittar och på vad eller...?? :va

Vem skulle betala mycket för en hoj med 6500 mil på mätaren då? Bättre att lägga till nåra tusen nu och förlora mindre när den ska säljas.

Rigge skrev:
Vem skulle betala mycket för en hoj med 6500 mil på mätaren då? Bättre att lägga till nåra tusen nu och förlora mindre när den ska säljas.

Vad menar du med mycket? Att tro att du tappar mindre i värde vid försäljning bara för att du lägger 5 000 till på en hoj som gått lite mindre är en grov generalisering. Säg att du köper en original 1100 Katana från -82 för 30 000 kr med 5000 mil på mätaren + en CBR 600 F 94 för 35 000 som gått 3 000 mil. Så kör du 2000 mil och säljer....vilken hoj tror du tappar mest i värde?

fazerfun skrev:
Vad menar du med mycket? Att tro att du tappar mindre i värde vid försäljning bara för att du lägger 5 000 till på en hoj som gått lite mindre är en grov generalisering. Säg att du köper en original 1100 Katana från -82 för 30 000 kr med 5000 mil på mätaren + en CBR 600 F 94 för 35 000 som gått 3 000 mil. Så kör du 2000 mil och säljer....vilken hoj tror du tappar mest i värde?

Det verkar som att alla drar öronen åt sig på nyare hojar när dom gått över 5000 mil, och jag menar inte gamla 94:or och sånt nu utan lite dyrare cyklar. Det kan vara bra om man kan bli av med dom sen också.... tråden hade ju inte funnits om inte folk var oroliga för långmilare.

Pratade med min lärare igår.

Han hade en suzuki firma i stockholm runt -85 och uppåt.

Han hade en kund som körde ner till tyskland och upp varje vecka och körde ständigt. På ett år hade han kört 7000mil

Modellen som det gäller är en suzuki gsxr 750 -85

Då tyckte min lärare då på kul att vi plockar ner och kollar hur mycket som är slitet.
Inget var slitet!! allt var som nytt, tillochmed kolvringarna hade inte slitits nånting! Men dom satt i nya kolvringar för att byta nått.

Efter ett par år till så hade han kört 18000mil med samma hoj.
Samma sak där. Plockades isär och inte en tendens till något slitet

Kvalite?

Man kan inte jämföra svenson bilmotorer med värsting hojmotorer. Det är sjuka liter effekter som tas ur, självklart blir livslängden lidande!
Jag skulle inte köpa en mc som gått över 4000mil. Är den posörkörd så håller den såklart mycket längre, men skulle min mc jag tagit ut ny stå på 4000mil skulle jag börja pilla på tapeterna, och jag servar noga.

Rigge skrev:

Går det inte på ett ut i slutändan då? :va

Min bil har rullat över 23.000 nu för ett tag sen och motorn är ju precis inkörd, kanske jag överväger mer än oljebyte upp mot 30.000 men det e isf bara för att vara snäll mot den... så köp du! :tummenupp

Dock, en sak jag hade kollat på på ett sånt köp är dokumentation. Jag servar alla mina fordon själv men dokumenterar allt (iom. att servicebok saknas). Köpa något som jag inte haft en aning om hur mycket det är servat/hur bra det är underhållet hade jag kanske passat mig för.

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda