Vågar man köpa en modifierad/högmilad 690?

Niklas.L

Ny medlem
Gick med
28 May 2021
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2019, KTM SMC-R
Hej,

Är på jakt efter en KTM 690/Husqvarna 701, men har ingen erfarenhet av den modellen/motorn. Har tidigare haft en Husqvarna 300TE -14 som jag lekte runt i skogen med. Såldes då jag flyttade till Norge och det är således här jag ska köpa. Har kikat runt en del på begagnatmarknaden och ser att utbudet inte är så stort dessvärre. Supermotard har blivit väldigt populära här sista tiden och de håller sig därför ganska gott i värde. En ny kan du köpa för 110-120k, kanske mindre om du lyckas få till en bra deal på fjolårets modell. En begagnad 2017 modell med 1500mil får du ge 90k för, annonspris. Då detta ska bli min första landsvägshoj tänkte jag köpa begagnat.
Har då sett att många 2012-2014 modeller gärna har gått 2500-3000mil. Finns även en modifierad till salu med recept enligt länk nedan som gått 1500mil enligt annons.
https://derestricted.com/ktm-smc-690-rr-dario-dee-custom-build/

Dessa ligger för 70-80k. Köper man på sig problem och skruvande om man köper dessa? Är det värt att punga ut mer pengar för att köpa en nyare med mindre mil?

Ska användas kortare sträcker runt om i byn och lekturer med kompisar. En å annan längre tur på 15-30mil för att hälsa på folk blir det också.

Tacksam för svar!

Vänligen
Niklas
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ska du köra på allmän väg med den där?
Jag vet inte hur kinkiga norska polisen är med småsaker som däckmönster, blinkers osv.
Här hemma blir den svårbesiktigad :)
 

Niklas.L

Ny medlem
Gick med
28 May 2021
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2019, KTM SMC-R
Ska du köra på allmän väg med den där?
Jag vet inte hur kinkiga norska polisen är med småsaker som däckmönster, blinkers osv.
Här hemma blir den svårbesiktigad :)
I Norge är det ingen besiktning på motorcyklar konstigt nog. Tror inte det blir den, men är som sagt inte största ubudet i Norge.
 

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Ort
Danmark
Hoj
KTM LC4 x2
I Norge är det ingen besiktning på motorcyklar konstigt nog. Tror inte det blir den, men är som sagt inte största ubudet i Norge.
Oj, jag trodde vi hade det bra här. Besiktning i förbindelse med ägarbyte, lite förenklat, och sen blir det nästa ägares problem.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
I Norge är det ingen besiktning på motorcyklar konstigt nog. Tror inte det blir den, men är som sagt inte största ubudet i Norge.
Det vet jag, Men det finns ju fortfarande krav på utrustningen på hojen trots det. Och troligen feta böter.
 

Niklas.L

Ny medlem
Gick med
28 May 2021
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2019, KTM SMC-R
Det vet jag, Men det finns ju fortfarande krav på utrustningen på hojen trots det. Och troligen feta böter.
Stämmer. Samma upplägg som Sverige där att du kan råka ut för en flygande besiktning. Samt om du är med om en olycka och hojen inte är original får du problem med både polisen och försäkringssällskapet.

Någon som har input om den faktiska frågan i tråden?
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Pratade med en norrman som åkte Honda Pan European. Han sa att hojen måste ha däck godkända av tillverkaren annars blev det dryga böter vid flygande. Hojen du kollar på är tänkt att endast gå på bana.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Pratade med en norrman som åkte Honda Pan European. Han sa att hojen måste ha däck godkända av tillverkaren annars blev det dryga böter vid flygande. Hojen du kollar på är tänkt att endast gå på bana.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
Och hur bra är hojtillverkare på att uppdatera listan med godkända däck till äldre hojar, när originaldäcken inte tillverkas längre? :va
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Och hur bra är hojtillverkare på att uppdatera listan med godkända däck till äldre hojar, när originaldäcken inte tillverkas längre? :va
Norrmannen var rätt sur på detta då det bara fanns ett däck att välja på numera.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Följande står att läsa i beskrivningen "Removed in total over 25+kg from the bike".
Det låter väldigt mycket på en hoj som väger 150kg.....:unsure:
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
ekerfälgar väger ju inte fjäderlätt direkt så byter man sånt mot kolfiber plus även styret ,skärmar,plast och rensat Bort den blytunga orginalburken med katten mot ett titansystem så försvinner kilon fort plus att mycket är borttaget och inte ens ersatt
Är inget man får igenom en besiktning här men kilon får man bort
 

Niklas.L

Ny medlem
Gick med
28 May 2021
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2019, KTM SMC-R
Den modifierade version har jag valt att inte intressera mig för längre. Tror det blir för mycket arbete att hålla igång.

Hur är 690 maskinerna med 2.5-3.000+ mil på sig?

Hur är Husqvarna SMR 510 som bruks/lek hoj? För täta serviceintervall och känslig motor?
 

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + Suzuki GSX-S 2022
Ofta stirrar man sig blind på höga mil, är själv likadan ? Sällan är det just bara höga milantal som anledningen till fel, service, körsätt mm är viktigare faktorer.
Finns ju exempel på (äldre) 690 som rullat
10.000 mil +.
 

Niklas.L

Ny medlem
Gick med
28 May 2021
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2019, KTM SMC-R
Tack för alla svar! Blev en SMC-R 690 -19.
Med tanke på skillnaden i pris för en flera år äldre med gärna 3-4 ggr milen så kändes det mer värt att köpa nyare. Får man den uppdaterade version å förhoppningsvis inget strul.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top