Vågar man köpa en modifierad/högmilad 690?

Niklas.L

Ny medlem
Gick med
28 May 2021
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2019, KTM SMC-R
Hej,

Är på jakt efter en KTM 690/Husqvarna 701, men har ingen erfarenhet av den modellen/motorn. Har tidigare haft en Husqvarna 300TE -14 som jag lekte runt i skogen med. Såldes då jag flyttade till Norge och det är således här jag ska köpa. Har kikat runt en del på begagnatmarknaden och ser att utbudet inte är så stort dessvärre. Supermotard har blivit väldigt populära här sista tiden och de håller sig därför ganska gott i värde. En ny kan du köpa för 110-120k, kanske mindre om du lyckas få till en bra deal på fjolårets modell. En begagnad 2017 modell med 1500mil får du ge 90k för, annonspris. Då detta ska bli min första landsvägshoj tänkte jag köpa begagnat.
Har då sett att många 2012-2014 modeller gärna har gått 2500-3000mil. Finns även en modifierad till salu med recept enligt länk nedan som gått 1500mil enligt annons.
https://derestricted.com/ktm-smc-690-rr-dario-dee-custom-build/

Dessa ligger för 70-80k. Köper man på sig problem och skruvande om man köper dessa? Är det värt att punga ut mer pengar för att köpa en nyare med mindre mil?

Ska användas kortare sträcker runt om i byn och lekturer med kompisar. En å annan längre tur på 15-30mil för att hälsa på folk blir det också.

Tacksam för svar!

Vänligen
Niklas
 
Ska du köra på allmän väg med den där?
Jag vet inte hur kinkiga norska polisen är med småsaker som däckmönster, blinkers osv.
Här hemma blir den svårbesiktigad :)
 
Ska du köra på allmän väg med den där?
Jag vet inte hur kinkiga norska polisen är med småsaker som däckmönster, blinkers osv.
Här hemma blir den svårbesiktigad :)
I Norge är det ingen besiktning på motorcyklar konstigt nog. Tror inte det blir den, men är som sagt inte största ubudet i Norge.
 
I Norge är det ingen besiktning på motorcyklar konstigt nog. Tror inte det blir den, men är som sagt inte största ubudet i Norge.
Oj, jag trodde vi hade det bra här. Besiktning i förbindelse med ägarbyte, lite förenklat, och sen blir det nästa ägares problem.
 
I Norge är det ingen besiktning på motorcyklar konstigt nog. Tror inte det blir den, men är som sagt inte största ubudet i Norge.
Det vet jag, Men det finns ju fortfarande krav på utrustningen på hojen trots det. Och troligen feta böter.
 
Det vet jag, Men det finns ju fortfarande krav på utrustningen på hojen trots det. Och troligen feta böter.
Stämmer. Samma upplägg som Sverige där att du kan råka ut för en flygande besiktning. Samt om du är med om en olycka och hojen inte är original får du problem med både polisen och försäkringssällskapet.

Någon som har input om den faktiska frågan i tråden?
 
Pratade med en norrman som åkte Honda Pan European. Han sa att hojen måste ha däck godkända av tillverkaren annars blev det dryga böter vid flygande. Hojen du kollar på är tänkt att endast gå på bana.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 
Pratade med en norrman som åkte Honda Pan European. Han sa att hojen måste ha däck godkända av tillverkaren annars blev det dryga böter vid flygande. Hojen du kollar på är tänkt att endast gå på bana.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
Och hur bra är hojtillverkare på att uppdatera listan med godkända däck till äldre hojar, när originaldäcken inte tillverkas längre? :va
 
Och hur bra är hojtillverkare på att uppdatera listan med godkända däck till äldre hojar, när originaldäcken inte tillverkas längre? :va
Norrmannen var rätt sur på detta då det bara fanns ett däck att välja på numera.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 
Följande står att läsa i beskrivningen "Removed in total over 25+kg from the bike".
Det låter väldigt mycket på en hoj som väger 150kg.....:unsure:
 
ekerfälgar väger ju inte fjäderlätt direkt så byter man sånt mot kolfiber plus även styret ,skärmar,plast och rensat Bort den blytunga orginalburken med katten mot ett titansystem så försvinner kilon fort plus att mycket är borttaget och inte ens ersatt
Är inget man får igenom en besiktning här men kilon får man bort
 
Den modifierade version har jag valt att inte intressera mig för längre. Tror det blir för mycket arbete att hålla igång.

Hur är 690 maskinerna med 2.5-3.000+ mil på sig?

Hur är Husqvarna SMR 510 som bruks/lek hoj? För täta serviceintervall och känslig motor?
 
Ofta stirrar man sig blind på höga mil, är själv likadan ? Sällan är det just bara höga milantal som anledningen till fel, service, körsätt mm är viktigare faktorer.
Finns ju exempel på (äldre) 690 som rullat
10.000 mil +.
 
Tack för alla svar! Blev en SMC-R 690 -19.
Med tanke på skillnaden i pris för en flera år äldre med gärna 3-4 ggr milen så kändes det mer värt att köpa nyare. Får man den uppdaterade version å förhoppningsvis inget strul.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top