Vågar man göra det?

Silwer skrev:
Varför kräver de det?
Kort är väl kort, jag har iaf aldrig fått uppge nåt annat än kortnummer o den där koden på baksidan?

Egentligen ska man väl ALLTID legitimera sig / få en begäran om legitimation när man handlar på sitt kort, oavsett om det är på internet eller på lunchrestaurangen ?

Sen att alla alltid skiter i att begära leg är väl en annan sak.

Jag kanske har fel, rätta mig isf.

Bikebandit gör ju helt rätt, kollar leg på den som ska handla så ingen handlar på någon annans kort.

Jag har handlat ett par gånger av BikeBandit och då har de inte haft detta märkliga krav utendet har fungerat som vilken nätbetalning som helst.

Grejorna kommer, och det snabbt så de är inga bedragare.

Enkel lösning är väl att använda din internetbank, skapa ett E-kort. Det är ett kostnummer som du väljer en begränsning på, dvs ett maxbelopp det får belastas med och en giltighetstid. Då spelar det ingen roll om uppgifterna kommer på avvägar, du blir inte av med mer pengar.

Jag tycker det är hedrande av Banditen att avkräva dig leg för att verifiera
ägarskapet av kreditkortet.

Dina kreditkortsuppgifter har de redan, så en kopia till gör ingen skada.

För säkerhets skull ringer du dem först och verifierar faxnumret.
MAILA INTE en bild på ditt kreditkort - hamnar mailet i fel händer (postmaster eller annat löst folk ;-)
så är det ju bara till att handla.

Det ligger i USA skrev ni? Då förstår jag ännu mer att de avkräver leg,
eftersom stämningar är vardagsmat "over där". Tar de betalt på ett stulet
kreditkort så kan de säkert få stå för allt själva om det senare kommer fram
att de inte avkrävt leg av köparen.

Har själv köpt en DV-kamera av Technikdirekt i Tyskland på samma sätt.

Men såklart, skyll inte på mig om det trots allt går åt skogen :)

EDIT: E-kort? Hur faxar man över en bild på ett sådant :3freak

JoUh skrev:
...Betalade med VISA kortet...

Bilder

Detta är mkt vanligt i USA. Det är "avancerat" så till vida att du normalt måste visa en bild på både ID och kreditkort. Då kan de minimera risken för att kortet är stulet eller att numret är förfalskat. Tyvärr har många amerikanska bolag helt slutat skicka internationellt p.g.a bedrägeririsker. Skicka bilderna och var glad.

Ang. er som tvekar så undrar jag exakt vad jag skulle kunna göra om jag hade en svartvit kopia av ert pass och kreditkort???

Ett annat alternativ jag själv använt är att faxa det senaste kontoutdraget från kortet. Fungerar väl bäst för sådana kort man får separat faktura från, och något annat kort skall man ju inte använda vid onlineköp om man inte har "e-kort".

Det är ju trevligare att kunna bestrida en eventuell felaktig debitering innan man betalar fakturan, än att få det draget från något konto direkt.

Och bestrider du en felaktigt dragen debitering så måste handlaren som dragit pengar på kortet bevisa för kortinlösenföretaget att allt gått korrekt till, annars åker handlaren på en "chargeback" samt riskerar att få sitt inlösenavtal uppsagt.

Kortbetalning är mycket säkert för kortinnehavaren, det är säljaren och inte köparen som riskerar att bli blåst.

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis