Vågar man göra det?

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Jag tänkte försöka få ihop hojen igen till våren så jag la en beställning på massa delar från BikeBandit.
Betalade med VISA kortet. Dagen efter dimper ett mail från dem som säger:

Hello,

Thanks for your order! BikeBandit.com strives to ensure the security of our customers’ transactions. We have implemented an advanced system to prevent credit card fraud in our online ordering process. This anti-fraud system has recently brought your order to our attention.

To validate your transaction, please e-mail or fax us your government issued ID (i.e. passport) and a copy of the front and back of your credit card. E-mail replies should be sent to billing@bikebandit.com, while fax replies should be sent to 1-858-384-3177.

This information is used only for cardholder verification - BikeBandit.com respects your privacy concerns and never shares or sells any of your personal information. We thank you for your help in this matter and await your reply.

BikeBandit.com

Vågar man göra det? De verkar vara en seriös handlare, men jag har aldrig råkat ut för en sådan förfrågan innan.

Mjae, det där lät lite fishy.
Jag kan inte speciellt mycket om kort i allmänhet, men vad jag förstår så måste man inte alls dela med sig av dem uppgifterna.

låter ju inte så bra. Jag har handlat många andra saker från usa och det strulade alltid med kortet hos de jag handlade hos. Varje gång jag bytt kort (när de avmagnitiseras) så var jag tvungen att ta en fotostatkopia på mitt ID och tillsammans få en stämpel av min bank på ett papper där det stod att kortet verkligen var mitt. Är något med att de inte kan få fram vilken adress som är reggad. Däremot är det nog rätt farligt att lämna ut kopia på kontokortet itself. Är ju en säkerhetskod på baksidan som det i många lägen räcker med för att använda kortet på nätet. jag hade nog inte vågat skicka kopior på kortet till dem.

kan man inte använda den informationen till att handla saker på ditt kort? eller har jag fått det om bakfoten. :va

Finns en del handlare som kräver detta, bla technikdirekt.de i tyskland har jag hört, B&H photo i usa osv. Så detta i sig har jag hört om andra affärer. Bara för första köpet sas. Men OBS, detta garanterar ju inte ngt...

Edit: ett tips e ju att söka på bikebandit o reviews för att kolla upp butiken. Jag hittade inget fishy under den korta stund jag sökte... men men läs upptill.

Last edited:
OM dom nu är seriösa är de ju bra att dom är noggranna. Men jag skulle aldrig lämna ut mitt visa-nummer på nätet, så jag kör stenhårt med e-kort. Då kan dom få hur många siffror som helst från kortet, det är ju ändå begränsat både tidsmässigt och beloppsmässigt. Däremot kan ju kopior av kortet bli svårt att fixa...

Hoztic skrev:
OM dom nu är seriösa är de ju bra att dom är noggranna. Men jag skulle aldrig lämna ut mitt visa-nummer på nätet, så jag kör stenhårt med e-kort. Då kan dom få hur många siffror som helst från kortet, det är ju ändå begränsat både tidsmässigt och beloppsmässigt. Däremot kan ju kopior av kortet bli svårt att fixa...

Ekort låter smart om man skall handla på nätet alltså! Nästa gång man handlar från andra sidan får det nog bli det.

De där verkar skummt :va

Kanske inte hjälper dig i detta fall men det finns en sak som heter E- kort om du inte hört tallas om det:) har hört mycket gott om de

edit aj då såg inte hans inlägg

Mr Helmut skrev:
De där verkar skummt :va

Kanske inte hjälper dig i detta fall men det finns en sak som heter E- kort om du inte hört tallas om det:) har hört mycket gott om de

edit aj då såg inte hans inlägg

Det är bra som faen, använder alltid det. Funkar en gång med det proviska kortnumret man fått & när stålarna är dragna inaktiveras kortnumret direkt :tummenupp

Om du nu ska skicka dina uppgifter så bör du iaf ringa dom och fråga om det verkligen är de som begärt uppgifterna av dig. Har du kreditkort så har du väl oxå bedrägeriskydd i det?

Det pågår mycket phishing härborta nu... :gnissla

Jag skickade en scannad bild med de sista siffrorna överkladdade när jag handlade från tyskland sist, ser ingen fara med det.

JoUh skrev:
Jag tänkte försöka få ihop hojen igen till våren så jag la en beställning på massa delar från BikeBandit.
Betalade med VISA kortet. Dagen efter dimper ett mail från dem som säger:

Hello,

Thanks for your order! BikeBandit.com strives to ensure the security of our customers’ transactions. We have implemented an advanced system to prevent credit card fraud in our online ordering process. This anti-fraud system has recently brought your order to our attention.

To validate your transaction, please e-mail or fax us your government issued ID (i.e. passport) and a copy of the front and back of your credit card. E-mail replies should be sent to billing@bikebandit.com, while fax replies should be sent to 1-858-384-3177.

This information is used only for cardholder verification - BikeBandit.com respects your privacy concerns and never shares or sells any of your personal information. We thank you for your help in this matter and await your reply.

BikeBandit.com

Vågar man göra det? De verkar vara en seriös handlare, men jag har aldrig råkat ut för en sådan förfrågan innan.

We have implemented an advanced system to prevent credit card fraud in our online ordering process, please e-mail or fax us your government issued ID

Verkligen ett "advanced system",

FAX, ja det var länge sen,

Men deras website ser seriös ut, men priserna inkl frakt är väl inte så att man hurrar direkt, visserligen kollade jag bara hjälmpriserna och där var de inte särskilt konkurrenskraftiga om man räknar in international shipping

Jag hade låtit bli, har inga bra belägg för min teori mest en magkänsla men det måste finnas bättre sätt att lösa affären på.¨
Någon nämde e kort som verkar mycket smartare enl mig good luck.

Det är bara att täcka över lite siffror så är det lugnt. Inte allt för ovanligt att företag kräver det.

Ok, blandade meningar alltså...

Det är inte så att de redan har mitt kortnummer, eftersom jag angett det vid köptillfället?! Så vad spelar det för roll om jag täcker över några siffror?

JoUh skrev:
Jag hade inte skickat det. Som påpekats tidigare så är det allt man behöver för att använda kortet på nätet. Kontakta säljaren (och se till att det verkligen är den riktiga säljaren du pratar/skriver med) och kontrollera om det verkligen är han/de som skickat detta. Om det är det, så lämna ändå inte ut uppgifterna, utan handla någon annanstans, om ni inte kan komma överens om något.

Speciellt inte eftersom de heter BikeBANDIT ;)
Better safe than sorry skulle jag säga. Skicka inte sådan info till dem.

Tycker inte det verkar så konstigt, som nån sagt innan så är det inte helt ovanligt att företag kräver sånt. Det är inte bara vi konsumenter som blir lurade..!

scanna ditt kort å klottra över alla siffrorna. ditt namn å hur länge kortet är giltligt står ju oxå på kortet, då ser ju dom att d e ditt kort.

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis