Våga vägra SMC?

SMC för mig är de enda som bryr sig om mitt intresse och som kan prata med makten.

Säkert finns mycket att förbättra, men så länge jag tänker vara passiv medlem känner jag inte för att klaga på dem som engagerar sig.

Poacher skrev:
De gör säkert nytta, men det är dax att de förnyar sig käns det som.
Jag har aldrig varit medlem, men mycket beror på de som jag träffat varit riktiga hojklubbsmänniskor och för mig verkat ointressanta.
För att locka de yngre bör de nog ändra stil en aning, det är väldigt lätt att avfärda dem (menar då kärnan) som touringåkande farbröder......

En lille kommentar :va

På senasta SMC Årsmöte blev ungefair ½ av styrelsen bytt utt.. In kom:

Elsy - kör R6
Laila - kör TRX850 ofta på bana - finns sen länge på sporthoj.com
Galne Dansken - gammal, tjock - touring gubbe på BMW - endast +35 banåkninger 2004..(finns inte på sporthoj.com :kocko )

TSK - Trafiksäkerhets kommiteen, har oxå gennomgått stora förändringar - bl.a är Ugluk från sporthoj.com inkluderad (ihopp mä Dansken) - vi har även tatt in en Läns Trafik Polis Chef - som vi ha samfundets kassa öppnad för att vi på sporthojer kan få bantider, flygrakor mv..

Tala om att det just är en ändringsprocess med 300 km/t igång.. Om inte att samarbetat med California Superbike School visar detta - då tror jag på tomten :tomten

Jag kan inte förändra allt ensam.. sporthoj har 13.000 medlem, SMC har 78.000 - prata om power om sporthojs kollektiver bara vill.....

Lycka till - jag är på SMCs monter ibland fredag - och sen lördag/söndag - kom förbi och prata.... :Bugar

Jag är medlem, unyttjar rabatten på bensinen.. 30 öre billigare per liter :)

Det blir att jag har tjänat in 200kr efter 666.66 liter bensin. Alltså efter 51 tankningar eftersom jag brukar tanka 13 liter... tanken tar 16.

Om jag tankar 3 gånger i veckan så tar det alltså 17 veckor. Sen så får man ju andra rabatter och en kul tidning att ha på muggen.

ps. Hmm... betalar man inte 125kr eller nått när man är under 25? Då blir det ju bara efter 416 l :rolleyes:

Även om de kanske inte ger ett första intryck att vara något för sporthojsentusiaster behövs någon som håller politikerna i öronen när det gäller motorcyklismen rent generellt.

Själv får jag 10% rabatt hos Bilsport & MC pga medlemskapet. Bara där har jag sparat in ungefär 3-4 gånger medlemsavgiften.

... och vad vore livet utan Sture Stelben :hihi

Poacher skrev:
Säga nej?
Jag säger inga nej, jag är inte medlem och har aldrig varit intresserad bara, jag motverkar dem inte aktivt på nåt sätt.
Känner inte till vad de gör(allt man ser är liknade inlägg som ditt där det låter hur mycket de gör, men vad de gör det står aldrig), det låter som väldigt dålig information, folk tenderar inte kolla upp information på sånt de tycker verkar tråkigt själva, det kanske de borde fundera på.

Du motverkar ju genom att inte vara medlem. Det är ju knappast så att du stöttar MC-kollektivet som sådant heller. Jag kan inte redogöra för exakt vad SMC gör o står för, det står i MC-folket o där läser jag om det. Men det är inget jag direkt lägger på minnet eftersom jag själv inte är nån "aktiv" medlem.
Det jag läser känns dock rätt för mig.

Galne Dansken har redogjort för en del o det räcker långt för att jag ska slänga iväg 200 spänn...

Lite information om SMC RoadRacingFabriken

Initiativet togs för 4 år sedan av SMC. Tillsammans med Halvarsson och OK/Q8 startade man lite försiktigt med 3 förare. Andra året hade man 5 stycken och tog bl.a. hem titeln i 125-junior genom Filip Backlund. Året 2004 hade vi med den första tjejen (Ullis) tillsammans med 5 grabbar och en ordentlig Scania köptes in som Team-buss.
Nu till 2005 har vi vuxit till 7 förare, 2 depåtält, samt en mycket proffsigare organisation. Men, fortfarande gäller inte det elittänkande man oftast ser i andra team. Hela grunden för vår satsning bygger på att hjälpa nya tjejer och killar att komma in i Svensk roadracing på ett rätt och roligt sätt.

Och för att komma med behövs egentligen ingen tidigare erfarenhet. Vad som däremot behövs är en portion beslutsamhet, lite jävlar anamma och föräldrar som är beredda att lägga ner den tid som behövs. Precis som i vilken sport som helst.

Till 2005 kommer vi med 7 stycken laddade förare i Teamet ,varav 6 är helt nya. 7 grabbar som inte använder sockeplast, eller käkar paté, och sitter inte ner när dom slår en båge.

Jakob Wiklund. Nygammal kille som det lossnade ordentligt för i slutet på säsongen. Äldst i gänget med sina 16 år och får väl ses lite som en farsa.

Lukas Wiklund. Lillbrorsa med Jakob som fick debutåret kvaddat av skador och ras. Så 2005 blir faktiskt första året. Nu pekar kurvan uppåt.

Ville Backlund. Brorsa till Filip, som slagit igenom med RR-Fabriken och kommer ses på en 600 nästa år i STCC. Ville är inte på något sätt ”friskare liksom”

Tommy Sköld. Jorå, den Sköld. Har han bara ärvt en gen av farsan, kommer det gå undan. Och Peter Sköld kommer bli ovärderlig hjälp för hela teamet.

Wille Schenning. Har några år på minimoto i bagaget och tänker inte sluta samla bucklor nu när han tar steget upp i 125 klassen.

Filip Hellberg. Minimotolymmel. En sån där kille som alltid ger 100%. En sån där kille som alltid ställer upp för sina vänner, utom när flaggan faller.

Kim Lifvenborg. Helt ny från Göteborg, med en härlig inställning. Har också en ”rejserfarsa” och min magkänsla säger att han kan gå långt.

RR-Fabriken kommer finnas representerade under vintern och våren på en rad olika evenemang. Först ut är Internationella motorcykelmässan i Göteborg i slutet på januari. Nygamla MC-mässan här i Stockholm i mars, och självklart på motorcykelns dag i Kungsträdgården som arrangeras av SMC.

Klickade runt lite och kom in på smc-norrbottens sida. Inte mycket aktivitet i denna landsände.
"Sidan kan inte hittas" och "Eftersom inget intresse finns kommer klubben att läggas ned vid nästa årsmöte".
Sture Stelben är iofs värd att bevaras men...
Är aktiv i en bilklubb redan och det känns som att SMC här uppe kräver mer engagemang av mig än jag är villig att ge.

Nej jag betalar inte till nåt jag inte vet vad det är, så är det bara.
200-300 året är kanskei inte hela världen men tyvärr jag vill veta mer isf om det har nån påverkan på just mig.
Så jag fortsätter som jag alltid gjort.

Poacher skrev:
200-300 året är kanskei inte hela världen men tyvärr jag vill veta mer isf om det har nån påverkan på just mig.
Ska du till 2 hjul mässan? Ta då och gå in till deras monter och få lite fakta.
Sen att vissa där är lite av rötägg får man ta (det gäller en annan diskussion om SMC och fortbildning)?
Sen kan du bestämma dig tycker jag.

Maciver skrev:
Ska du till 2 hjul mässan? Ta då och gå in till deras monter och få lite fakta.
Sen att vissa där är lite av rötägg får man ta (det gäller en annan diskussion om SMC och fortbildning)?
Sen kan du bestämma dig tycker jag.
Jag får kolla upp det.

Om man tittar lite längre än just norrbotten kan ju nämnas att SMC är remissinstans för alla förslag som handlar om motorcyklar, och att SMC åtminstone för några år sedan var den största organisationen i FEMA. Stora grejer som även individualister ute i byarna har nytta av. Även om vi inte alltid får som vi vill (mellanklasskortets införande t.ex.) får vi reda på alla konstiga förslag i väldigt god tid. SMC jobbade även hårt med frågan om glesare besiktning för motorcyklar som ju föll väl ut, och var så vitt jag vet inblandade i nya körkortsprovet.

Även om den lokala länsorganisationen lagt ner och inte kan hittas har man ändå mycket nytta av riksorganisationen som är nordens största direktdemokratiska förening.

Poacher skrev:

Du har tydligen stora lässvårigheter också eftersom denna tråden faktiskt dryper av exempel på vad SMC hittar på. Varför inte säga som det är istället, du har redan bestämt dig.

SMC har ingen direkt inverkan på mig personligen heller, men jag tycker dom är värda 200 spänn för det som görs för kollektivet och som indirekt kan påverka mig i framtiden. Jag hade ingen direkt påverkan av asien katastrofen heller, men jag skickade pengar dit ändå...

Jag betalar gladeligen 200:-/år för att ha någon som håller koll på politikernas olika lagförslag.

Bara genom att läsa om tidigare lagförslag mm så inser man att det inte är en självklarhet att vi får köra hoj idag. Det finns folk som vill föbjuda oss och då är det bra med en organisation som bevakar våra intressen som motorcyklister.

-73 Förslag att mc max fick köras i 70:-/m
-74 "No Fault"-principen i trafikskadelagen
-76 "Rapport 13", dvs förslag att förbjuda all mc över 250cc
-80 Förslag att begränsa lätt mc till 50cc
-82 Förslag på 20 år som åldersgräns för mc över 600cc
-96 Förslag på ändrad åldergräns för bl a lätt mc
För att nämna några lagförslag som SMC varit med och stoppat.
Vi lär säkert se fler knäppa lagförslag i framtiden.

Just nu jobbar SMC med rätten att bygga om mc (gäller även sporthojar och inte bara custom), mc-vänliga vajerräcken, förbättrade körkortsprov för mc mm.

En sak borde SMC ta hårdare tag om, det är alla dessa hobby hemmamekare och inte stirra sig blint på att försöka få bort ASB,s besiktning på hojar. Visst "många" hojägare vet mkt om sina hojar men de är resten som jag är rädda för. Vi pratar om t,ex såna personer som köper sin första hoj för kanske 10000 - 20000:- eller återfallsknuttar som har tummen mitt i handen men vägrar inse det. Tyvärr har jag sett alltför många skräckexempel där ägaren har försökt meka själv då det inte är många verkstäder som tar emot gamla hojar. Tycker det var bra att ändra inställelsetiden för nyare hojar men tycker banne mig att de kunde haft kvar att efter 10 år ska de in varje år. Jo nu kommer vissa säga att deras hojar som är 10 år är perfekta men tyvärr finns det undantag som allt annat. Det är bara att försöka förstå att alla kan inte meka och vissa ska inte ens försöka. Förstå mig rätt nu, SMC är bra i många lägen men vissa saker är bra att ha kvar!

motardnisse skrev:
En sak borde SMC ta hårdare tag om, det är alla dessa hobby hemmamekare och inte stirra sig blint på att försöka få bort ASB,s besiktning på hojar.
Orsaker till att man ville minska frekvensen av besiktningarna är att bilprovningen ofta inte tillfredställande klarar av vårrusningen, inställelsetiderna i norra delarna av landet ligger till stora delar då det fortfarande är snö, och framför allt: Motorcyklar har enormt mycket färre fel än övriga fordon. Enligt bilprovningens statistik då förstås. Kort sagt mycket besvär för den enskilde och ger mycket liten samhällsnytta.

Koll av fordon (inte miniskyltar och blinkers, utan då viktiga saker som bromsar, däck och lager) och hjälp till nybörjare med tips och råd sker överallt i landet på SMC:s våravrostningar som är öppna för även icke medlemmar. Synd bara att inte alla deltar. Jag vågar påstå att ALLA behöver avrosta sig på något sätt, oavsett hur styv i korken man är.

Ugluk skrev:
Motorcyklar har enormt mycket färre fel än övriga fordon. Enligt bilprovningens statistik då förstås. Kort sagt mycket besvär för den enskilde och ger mycket liten samhällsnytta.

Koll av fordon (inte miniskyltar och blinkers, utan då viktiga saker som bromsar, däck och lager)

Kortade ner din text lite!

Men om du nu påstår att det är enligt bilprovningen egna statistik och inte SMC,s hur kan ni vara så säkra på att det inte gör någon samhällsnytta? Inte undra på att det blir rusning när alla väntar till våren och inte orkar besikta sitt fordon tidigare. Det är inget ASB kan göra nåt åt, samma sak gäller besiktning av t,ex bilar när ALLA har 5 mån på sig att besikta sitt fordon. Såklart allt blir skit om en del väntar in i det sista med att besikta sitt fordon, det förstör bara för de andra som kanske vill komma in i rätt tid. Jobbade i över 3 år med att besikta hojar och kan inte blunda för hur vissa sköter sina hojar + deras inställning för ASB. Är fortfarande med i SMC men man undrar ju när vissa uttalar sig "inte du" om att ta bort besiktningen helt. Då undrar man om SMC verkligen har kapacitet att ta hand om alla dessa hojar för årlig genomgång med ägarna sen. Visst jag kan hålla med om att ASB har krångliga regler i vissa fall, men glöm inte att de flesta som besiktar hojar har ett stort motorcykelintresse och är inte nybörjare direkt. Alla kan inte allt om hojar men mycket om något. Observera att de som besiktar möter en massa olika hojmärken och ska försöka komma ihåg alla dess svaga punkter. Många ägaren brukar oftast inte känna till svaga punkter på deras hojar därför brukar de fråga under besiktningen. Tyvärr får man leva med att det finns rötägg men de finns det gott om inom andra yrken också.
Man har mött många "förståsigpåare" som tror sig veta om allt men sen när man pratar med dem så visar det sig vara tvärtom.

Så ha lite förståelse för de som besiktar hojar!

motardnisse skrev:
...Så ha lite förståelse för de som besiktar hojar!
Kortar quoten lite jag med..

Själv har jag inga dåliga erfarenheter av besiktningar och menar inte att krånglet på något vis är bilprovningens fel, utan det är snarare så att nästan alla har besiktningstider på vårkanten och det är besvärligt att ändra om till en höstbesiktning.

Självklart behövs en regelbundet återkommande besiktning för alla fordon i trafik och jag är nöjd med beslutet om besiktning varannat år även för äldre hojar. Däremot håller jag inte med om att det är klantiga fulmeckande hempulare som är ett vanligt problem utan snarare fattiga studenter och 125-grabbar som inte har råd att byta bromsbelägg och däck i tid, men våra uppfattningar grundar sig nog bara på olika personliga erfarenheter.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman