Våga vägra SMC?

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Varför SMC?
Pekpinnar och tillrättavisningar eller billigare försäkringar och "gemenskap"?
Har ännu inte förstått vad som skulle vara bra med SMC just för mig.
Men så har jag aldrig gillat föreningar av typen "Hem och Skola" och "Villaägareföreningen" heller.
Har varit medlem i SMC en gång i tiden (nytaget MC-kort för 15år sedan) men insåg att det inte gav mig något.
Är jag ute och cyklar eller ligger det något i mina tveksamheter?

medlemskapet kostar 200kr om året ,använder du bara några av rabatterna har du sparat in mer än så på en sommar..

Har väl gått i dom tankarna tidigare men efter en tids funderande så kom jag fram till att ju fler dom är dessto mer gör dom för oss....... Och det är ju inte så att man dör av avgiften på 300:-/år heller..... Nyligen blivit med där så tiden får visa om jag har fel lr rätt och tills dess så är det bara att hålla :tummenupp

Jag betalar, mest för Sture Stelbens bevarande.

Hade vi inte haft SMC och dess broder/systerorganisationer i ute i Europa så kanske vi inte haft möjligheten att utöva vårt intresse i huvudtaget. Detta kanske bara är SMC-propaganda somjag är fylld med men man vet hur galna idéer våra politiker kan få både i Sverige och i Europa så känns 200kr/år som en liten summa pengar att avvara för att ha någon sorts lobbyverksamhet...

Hur f-n tror ni det skulle gå med bara HA o GR men utan SMC ??

Finns ju oxå rätt gott om hojåkare som med lyckat resultat motarbetar sig själva
och alla andra hojåkare.

Var tacksam för att några orkar hålla kontakt med våra kära beslutsfattare.
/u

De gör säkert nytta, men det är dax att de förnyar sig käns det som.
Jag har aldrig varit medlem, men mycket beror på de som jag träffat varit riktiga hojklubbsmänniskor och för mig verkat ointressanta.
För att locka de yngre bör de nog ändra stil en aning, det är väldigt lätt att avfärda dem (menar då kärnan) som touringåkande farbröder.
De sägs ha räddat 125an, men den gick ju åt pipsvängen ändå senare.
Idag tror jag EU har större påverkan än nåt lokalt så de måste väl försöka slå sig ihop med andra organisationer i europa för att försöka påverka där.
Man kan ju inet presis påstå att alla regler för hojar som finns idag är så genomtänkta och de kommer ju iom EU medlemskapet.

Nej, jag vägrara dem inte för att jag tycker de är värdelösa, det har bara blivit så iom att inget har verkat intressant för mig (men jag är nog en av de svåraste att intressera med eftersom inte hojklubbar eller banåkning intresserar).

Maggy skrev:

Poacher skrev:
Jag har aldrig varit medlem, men mycket beror på de som jag träffat varit riktiga hojklubbsmänniskor och för mig verkat ointressanta.

Det dar ar ett litet intressant amne... hojklubbsmanniskor som i chopper-outlaws med skyddsvastar? Som i enduromotionarer? Som i klubbanslutna RR-akare? Som i WCX eller Radical Riders? Jag tror att jag forstar vad du syftar pa, men vill bara flika in att hojklubbar kan se ut pa valdigt manga olika vis. :tummenupp

Poacher skrev:
Idag tror jag EU har större påverkan än nåt lokalt så de måste väl försöka slå sig ihop med andra organisationer i europa för att försöka påverka där.

...vilket ar exakt vad SMC gor, och har gjort lange. :tummenupp

Sporthojsakare visar sig ofta vara betydligt mer avogt installda till all sorts foreningsverksamhet, klubbar och organisationer (aven myndigheter) an hojakare generellt. Ibland funderar jag pa varfor. En teori ar att sporthojsfolk ofta ar unga killar utan familj, i borjan av livet och med stor dragning at individualism - vilket ocksa ar tydligt pa manga hall nar diskussionerna har pa SH glider over at politik.
En negativ sida av individualism kan vara brist eller avsaknad av empati, solidaritet och gemensamt engagemang. Jag tror, utan att lagga nagra varderingar i det, att sporthojsakare ar mindre benagna att engagera sig i en fraga tillsammans med andra. Jag tror att sporthojsakare i mindre utstrackning an andra engagerar sig i facklig verksamhet, i foreningsbaserat idrottsliv, i hjalporganisationer, i formella patrycknings- eller lobbygrupper, eller bildar hojklubbar. Man ar overtygad om att man ensam ar minst lika stark som en grupp likasinnade, eller om att grupptillhorighet i grunden ar en stalinistisk styggelse. Eller sa valjer man helt enkelt att inte engagera sig alls i saker, utan nojer sig med att sta vid sidan och gnalla pa den befintliga situationen oavsett vad det galler. :rolleyes:

Poacher skrev:
De gör säkert nytta, men det är dax att de förnyar sig käns det som.
För att locka de yngre bör de nog ändra stil en aning, det är väldigt lätt att avfärda dem (menar då kärnan) som touringåkande farbröder.
De sägs ha räddat 125an, men den gick ju åt pipsvängen ändå senare.
Man kan ju inet presis påstå att alla regler för hojar som finns idag är så genomtänkta och de kommer ju iom EU medlemskapet.

Nej, jag vägrara dem inte för att jag tycker de är värdelösa, det har bara blivit så iom att inget har verkat intressant för mig (men jag är nog en av de svåraste att intressera med eftersom inte hojklubbar eller banåkning intresserar).
Det intresserar dig inte alls då att faktiskt ha en organisation, som även om den har rykte om sig att vara mest fransjackor ändå värnar om oss motorcyklister i Förmyndarsverige och EU?
SMC har mkt kontakt med andra organisationer i Europa. Varför säga nej till nåt man vet så lite om??

Jag säger inte att allt SMC gör är bra, men vad har vi för alternativ? Att tyst sitta hemma o se på? Ja, det är en stor protest som vi kommer såååå långt med.

Hmm..

jag har precis gått med i SMC. :va

1) Vad exakt suger med det? Bränner de osso stålar på möten i porrklubbar, eller vad?

2) Och vad är det för rabatter man får (förutom lite lägre försäkringspremie.)? :confused:

Jag tycker det verkar bra att han en organisation som ser efter MC-kollektivets intressen. Kan tänka mig att "fransoserna" är lite överrepresenterade, men det är ju bättre än att inte ha ngn organisation alls.

Sen är ju frågan vad de har att säga till om överhuvudtaget.?

69:an skrev:
Det dar ar ett litet intressant amne... hojklubbsmanniskor som i chopper-outlaws med skyddsvastar? Som i enduromotionarer? Som i klubbanslutna RR-akare? Som i WCX eller Radical Riders? Jag tror att jag forstar vad du syftar pa, men vill bara flika in att hojklubbar kan se ut pa valdigt manga olika vis. :tummenupp
De är av typen äldre karl med touringBMW och med tillhörlighet i en liksinnad klubb.
Jag ser inte ner på dem men jag upplever det hela väldigt tråkigt bara.
Men det är bra att de gör det jag ansåg:lol
Mer information då kanske, skicka ut nåt årligen till alla med motorcykel, jag har nog aldrig under mina år fått nån information direkt från dem.

CorbenDallas skrev:
Det intresserar dig inte alls då att faktiskt ha en organisation, som även om den har rykte om sig att vara mest fransjackor ändå värnar om oss motorcyklister i Förmyndarsverige och EU?
SMC har mkt kontakt med andra organisationer i Europa. Varför säga nej till nåt man vet så lite om??

.
Säga nej?
Jag säger inga nej, jag är inte medlem och har aldrig varit intresserad bara, jag motverkar dem inte aktivt på nåt sätt.
Känner inte till vad de gör(allt man ser är liknade inlägg som ditt där det låter hur mycket de gör, men vad de gör det står aldrig), det låter som väldigt dålig information, folk tenderar inte kolla upp information på sånt de tycker verkar tråkigt själva, det kanske de borde fundera på.

Last edited:
Zee skrev:
2) Och vad är det för rabatter man får (förutom lite lägre försäkringspremie.)? :confused:
Det står i MC-filket på nån sida vilka rabatter du har, det gäller däck på vissa firmor, Bensin, Statoil o OKQ8 med speciellt kort, färgeavgifter, hotell osv.
Det är rätt mkt faktiskt.

/T

28% på michelindäck vill jag minnas? Hos Euromaster. Eller Euronågot :)

Damn! :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Det står inget om rabatterna på deras hemsida iaf..

..inte vad jag kan hitta dåro.. :va

SMC

Jag är medlem så klart. Man får hyffsade rabatter på resor, däck, bensin osv. Är nog ingen "aktiv" medlem men man stödjer SMC i alla fall. :)

Jag är direktansluten och avgiften på 200:- per år kommer klockrent i början av varje år, har aldrig krånglat. Bara Sture Stelben i MC-folket är värt 200:-. :)

Zee skrev:
Damn! :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Det står inget om rabatterna på deras hemsida iaf..

..inte vad jag kan hitta dåro.. :va

SMC

Ringde dom som finns i Enköping och fick: 150/60-17 Pilot Power Sport 1,407.-, det skulle innebära runt 15-20% rabatt, verkar inte vara lika mycket som förra året. Helt ok ändå.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT