Våga vägra [KGK]Suzuki

KZ skrev:
Du som håller på med privatimport, kan du hjälpa mig med lite papper på hur jag ska importera en Suzuki fårn Tyskland?

Det är inga stora frågor, mest hur jag ska skriva så att allt blir juridiskt helt korrekt och så att jag inte är ansvarig utan att du står för ansvaret.

Skriva ? :va

Ska du bli författare ?

Jag har fått så många dumma frågor genom mitt jobb tidigare så jag vet inte om du är dum på riktigt eller bara driver med mig.

Du skall fysiskt förflytta dig till Tyskland, betala hojen. Du ska inte skriva någonting. Övrigt framgår av privitimportguiden på min hemsida.

KZ skrev:
Du som håller på med privatimport, kan du hjälpa mig med lite papper på hur jag ska importera en Suzuki fårn Tyskland?

Det är inga stora frågor, mest hur jag ska skriva så att allt blir juridiskt helt korrekt och så att jag inte är ansvarig utan att du står för ansvaret.

Ha haha dagens bästa.

Peter..suck. Jag HAR läst ALLA inlägg.

Som du ser så har jag skrivit ?-tecken efter mina frågor, vilket innebär att det är en fråga.

Anledningen till att jag ställer dom frågorna är för få svar på dom och då riktiga svar. Inte bara svar från någon som tror sig veta svaren.

Alltså, vet du t ex helt säkert att dom kan och får göra det som ni bad dom om? Har du pratat med dom om varför dom inte gjorde det och fått ett riktigt svar? Kanske något som finns som policy mellan Suzuki liksom. Typ att Sverig kanske inte får eller kan så :fatta! på dig själv du.

Ber om ursäkt då jag bar skrev import och tog för givet att du och andra skulle förstå att det handlar om just det du tagit upp här i tråden och vad tråden handlar om.

NEJ jag har ingen släkt på KGK. Då hade jag väl inte ställt dessa frågor och försökt få ett vettigt svar av någon som vet. Utan frågat där i stället och fått korrekta svar. :fatta!

Tråkigt att tråden och ditt inlägg tog denna vändning av ett par frågor som jag sökte svar på.

Kanske man ska ringa till KGK själv och fråga fast man själv inte haft det här problemet men för att få riktiga svar. Konkreta svar.

Trevlig hojsommar
/Liwa1

lupus skrev:
Inte får ? Vem hindrar dom ? Är dom inte generalagent ?

Vad är det som gör att dom inte kan ? Är dom helt inkompetenta så är det ju en ursäkt, men KGK Suzuki har varit med så länge så det är inte det.

Med import menar du antagligen "privatimport av Japantillverkade motorcyklar ej importerade av generalagent". Klart dom har regler inom "Svenska" Suzuki det är det vi har diskuterat & är hela problemet. I övriga länder där Suzuki själva är generalagent finns inte detta problem. :fatta!

Det är till Tyskland vi vänt oss (om du läst hela tråden & inte skummat) i andra hand. Dom fixade det hela på två arbetsdagar med DHL leverans till dörr (inräknat i 48 timmar). :tummenupp

Jag som håller på med privatimport, dels för egen del samt hjälper andra, har länge hört om KGK Suzukis ovilja gentemot dom som importerad sin hoj själv.
Detta var dock första gången jag (genom Robert - Zuki) kommit i kontakt med deras ovilja "first hand" så jag kan bara bekräfta att de är spydiga, otrevliga och fullständigt skiter i om du har problem - när du kommer fram till dom vill säga, de gömmer sig bakom ett telefonnummer som gör att du slussas till närmsta handlare så att dom ska slippa prata med deras slutkunder.

Har du släkt på KGK ? :va

//Peter

www.motobikes.se

NoPinky skrev:
Om det är ett garantiärende så är det väl meningen att du inte skall behöva betala, eller har jag missat något?

Som jag har förstått det hela, är det handlaren som står för fiolerna gent emot kund. Sedan är ersättningen till handlaren en affär mellan handlaren och generalagenten (vid garantiärenden).

Om du då har köpt din hoj i Danmark skulle det innebära att AVA i sin tur skulle behöva fakturara Aprilias agent i Danmark.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Du har alldeles rätt, jag uttryckte mig fel. Det var inte mina pengar utan Aprilias de inte ville ha. De frågade om jag hade köpt hojen hos dem och då jag svarade nej sade de; "då tar vi inte emot den". Det tycker jag är konstigt eftersom ett garantiärende är snabba och enkla pengar.

Tyvärr är sånt här vanligt, kanske dax att inse att vi är med i EU nu och folk handlar grejor där de har lust.
Att de kanske inte vill ta rena garantijobb hindrar dem väl inte från att göra annat för en med importerad hoj?
Är man så spydig som det låter så kommer den personen inte handla något hos dem och aldrig köpa hoj där heller, ett effektivt sätt att ta död på sig själv i längden, se bara så det sprids.

En orsak som jag förstår är att de har så jävla mycket att göra under säsong så de väljer att främst hantera kunder som handlat hos dem.

MC Varuhuset och FreeWheel tycker jag är kanon. Där verkar de inte göra skillnad på folk och folk. Fick till och med klämma in mig för oljebyte med superkort varsel mitt i juli. Nu sist lovade de att utan kostnad låna ett släp åt min kompis, för att åka till Yamaha i Haninge (!), då han hade problem med sitt larm.

Tyvärr tror jag inte att det spelar nån större roll. Marknaden i Stockholm är så stor så de har råd att vara kassa. Jag håller inte med dem men det är ett solklart storstadsfenomen. Om t.ex. MC Norr i Luleå skulle dryga sig sådär så skulle det vara en annan sak. Det skulle nog märkas på kundtillströmningen efter ett tag.

Poacher skrev:
Är man så spydig som det låter så kommer den personen inte handla något hos dem och aldrig köpa hoj där heller, ett effektivt sätt att ta död på sig själv i längden, se bara så det sprids.

Liwa1 skrev:
Peter..suck. Jag HAR läst ALLA inlägg.

Som du ser så har jag skrivit ?-tecken efter mina frågor, vilket innebär att det är en fråga.

Anledningen till att jag ställer dom frågorna är för få svar på dom och då riktiga svar. Inte bara svar från någon som tror sig veta svaren.

Alltså, vet du t ex helt säkert att dom kan och får göra det som ni bad dom om? Har du pratat med dom om varför dom inte gjorde det och fått ett riktigt svar? Kanske något som finns som policy mellan Suzuki liksom. Typ att Sverig kanske inte får eller kan så :fatta! på dig själv du.

Ber om ursäkt då jag bar skrev import och tog för givet att du och andra skulle förstå att det handlar om just det du tagit upp här i tråden och vad tråden handlar om.

NEJ jag har ingen släkt på KGK. Då hade jag väl inte ställt dessa frågor och försökt få ett vettigt svar av någon som vet. Utan frågat där i stället och fått korrekta svar. :fatta!

Tråkigt att tråden och ditt inlägg tog denna vändning av ett par frågor som jag sökte svar på.

Kanske man ska ringa till KGK själv och fråga fast man själv inte haft det här problemet men för att få riktiga svar. Konkreta svar.

Trevlig hojsommar
/Liwa1

Heej Liwa1.

Var lite surkart i går kväll :notme

Sorry :(

I dag är jag glad, nyss reggat hojen dessutom. :)

Gjorde en liten snabbenkät genom att ringa några Importörer.

:fakta
1. KGK Suzuki svarar kategoriskt nej så fort det är privatimport. Suzuki Tyskland tyckte det var tråkigt att inte KGK ville hjälpa till. De får alltså för det "riktiga" Suzuki.
2. Yamaha hjälper till, kan ta betalt om det är mer omfattande intyg/rapporter som skall skrivas.
3. Ducati trilskas lite men hjälper till med vissa saker, dock ej intyg.
4. BMW nemas problemas, inga problem om den är köpt i Europa. Är det flyttgods från t.ex USA blir det problem.
5. Kawasaki. stängt för helgen.
6. Honda vet jag sedan tidigare att dom hjälper till, övrigt se Yamaha.

Trevlig hojsommar på dig också.

//Peter

Liwa1 skrev:
Är det någon som har kollat VARFÖR dom på KGK Suzuki inte hjälpte till?

Vad jag förstår så skrivs det bara att dom inte vill och att dom är skit.

Kan det vara så att dom inte får?
Kan det vara så att dom inte kan?
Kan dom ha regler inom Suzuki om vad som gäller vid import?
Kanske är det till Tyskland man ska vända sig i dessa ärenden?

Vore j kul att höra från en som VET och inte spekulerar eller tror sig veta.
Bättre och veta fakta innan man vräker ur sig skit.

:tummenupp :klappar :krama

lupus skrev:
Skriva ? :va

Jag har fått så många dumma frågor genom mitt jobb tidigare så jag vet inte om du är dum på riktigt eller bara driver med mig.

Om du inte förstår om jag är dum eller driver med dig, så förstår jag att du inte heller förstår KGK.

Själv tycks du ju inte vara beredd att hjälpa mig fastän du håller på med import, det verkar vara skillnad på importör och importör märker jag.

Tycker du att jag ska vända mig till KGK istället?

De kanske har den skyldigheten enligt ditt sätt att tänka,

men du har det inte?

Tänk om de också bara hänvisar mig till sin hemsida?

Ska man kasta sten när man sitter i glasshus (eller var det glashus??) kommer inte ihåg..

Det är mycket nu....

Du har inte har tänkt på att den kanske fanns att ladda ner från KGK:s hemsida???

Lycka till med din lilla lapp eller vad det nu var som du saknade.

Tyska...

Plåten du snackar om fattades på min hoj också (ifs en yamaha men ändå), ringde yamaha agenten i sverige och bad dom fixa en ny plåt min icke...

Ringde då till Yamaha i tyskland som fixade en ny plåt direkt...

Hur kommer det sig att Yamaha i Sverige inte vill hjälpa till om det är en hoj som tagits in i sverige, när den tyska general agenten tillockmed hjälper till när man tagit ut en hoj ur tyskland? :va

KZ skrev:
Om du inte förstår om jag är dum eller driver med dig, så förstår jag att du inte heller förstår KGK.

Själv tycks du ju inte vara beredd att hjälpa mig fastän du håller på med import, det verkar vara skillnad på importör och importör märker jag.

Tycker du att jag ska vända mig till KGK istället?

De kanske har den skyldigheten enligt ditt sätt att tänka,

men du har det inte?

Tänk om de också bara hänvisar mig till sin hemsida?

Ska man kasta sten när man sitter i glasshus (eller var det glashus??) kommer inte ihåg..

Det är mycket nu....

Du har inte har tänkt på att den kanske fanns att ladda ner från KGK:s hemsida???

Lycka till med din lilla lapp eller vad det nu var som du saknade.

Jag hjälper dig gärna.

Vad är det du inte förstår i den privatimportguide jag gjort ?

Maila över uppgifterna om dig, säljare (adresser telefonnummer), ramnummer, påställningsdatum, "Fahrzeugbrief" nummer, överrenskommet pris, tillbehör ev. handpenning osv. Så ska jag fixa ett köpekontrakt åt dig på Tyska, du är inte den första som är "nybörjare" på privatimport som jag hjälper.

Tanken med min hemsida var att samla all den information jag fick söka på tusen olika ställen på ett ställe. Det var ett elände första gången jag själv skulle importera, så för att hjälpa andra så satte jag upp den.
Notera dock att jag enbart importerar för eget bruk. Fast det visste du väl då du läst min sida ?

Jag "jobbar" inte med import, det är en hobby. Jag jobbar i elektronikbranschen. framgår av tråden.

Fast någon lapp med ramnummer, typgodkännande, -db värde kunde jag inte hitta på deras hemsida, har du länken ?

Det var Robban (Zuki) som saknade den, och han har redan fixat det. Läs tråden.

Last edited:
bossjan skrev:
Plåten du snackar om fattades på min hoj också (ifs en yamaha men ändå), ringde yamaha agenten i sverige och bad dom fixa en ny plåt min icke...

Ringde då till Yamaha i tyskland som fixade en ny plåt direkt...

Hur kommer det sig att Yamaha i Sverige inte vill hjälpa till om det är en hoj som tagits in i sverige, när den tyska general agenten tillockmed hjälper till när man tagit ut en hoj ur tyskland? :va
Det är enkelt Yamaha i Tyskland och även då Suzuki som det ursprungligen handlade om har redan tjänatpengar på dessa hojar (importerat och sålt) och hjälper då till utan knot det gör säkert KGK eller Yamaha Sverige oxå om det är det omvända dvs en tysk som tar en hoj från Sverige och sedan ringer hit om skylten.
Alla generalagenter är mer eller mindre kinkiga med intyg och liknande vid privatimport tex på snöskoter sidan är det i stort sett omöjligt att direktimportera från USA pga detta med CE-intyg från generalagenten.

MrGreen skrev:
Det är enkelt Yamaha i Tyskland och även då Suzuki som det ursprungligen handlade om har redan tjänatpengar på dessa hojar (importerat och sålt) och hjälper då till utan knot det gör säkert KGK eller Yamaha Sverige oxå om det är det omvända dvs en tysk som tar en hoj från Sverige och sedan ringer hit om skylten.
Alla generalagenter är mer eller mindre kinkiga med intyg och liknande vid privatimport tex på snöskoter sidan är det i stort sett omöjligt att direktimportera från USA pga detta med CE-intyg från generalagenten.

KGK har jag också dålig erfarenhet av. Det monopol dem har här i Sverige gör även att det är dyrt som satan att köpa grejer av dem.
Vart illa tvungen att handla lite små grejer av dem och vi kan ju lugnt säga att priserna var helt åt helvete höga!
5600kr för en original analog varvräknare!!!!
Halleluja!

Kawasaki har jag varit i kontakt med när jag importerade hojar. Och dem hjälpte alltid till efter bästa möjliga mån. Visst kunde man märka när de började tycka att de hade hjälpt till tillräckligt och var lite korta i sina svar. Men de sträckte iaf ut en hand.
Verkar ju som att KGK fullständigt skiter i kunder som kör det märke dem ändå lever på, men som inte köpt hojen av dem.
Om de har mycket och göra och prioriterar bort import kunder, så borde de istället sätta sig och titta på personalplaneringen...
Jag hjälper absolut till med att undvika dem i största möjliga mån (svårt med monopolet ibland) genom att köpa så mycket jag bara kan ifrån utlandet.

//Fredda

sandstream skrev:
Ja, så enkelt är det tydligen i din värld :rolleyes:

Har du någon aning om hur många förfrågningar de får om saker till hojar som de inte har sålt?

Ja, jag är idealist vet du... :rolleyes:

So?? Har de brist på personal eller anknytningar??? Det är inte poängen. Poängen är att de med sin taskiga attityd suger som representanter för ett GLOBALT varumärke som inte inskränker sig till deras bunker i Häggvik. Och om man tänker liiite längre än näsan räcker så inser man att om man dissar folk som gillar Suzuki men av någon anledning (denna gång) inte köpt den via KGK´s kanaler, så ökar det inte chansen att det blir KGK nästa gång man ska köpa hoj. Om jag köper en Omega i Thailand, tror du en åf här i Sverige dissar mig om jag vill beställa delar eller ha service? Självklart inte!!! Och så my dear Sandstream, så funkar merförsäljning i de flesta branscher med smarta, långsiktiga aktörer men det är tydligen lite mkt begärt av KGK.....

Synd att R1200GS Bumsen inte hunnit bli lite begagnad än, deras policy är så sund att man nästan blir tårögd.
Supertrevliga över telefon & inga problem bara den är köpt inom EU. mao som det var tänkt.

Att det ska vara så jävla svårt att fixa fram skylten...den är ju gjort i självhäftande plast......Tryck skiten själv!....eller be någon med skrivare att hjälpa dig !

Vit bakgrund och blank med svart text....inte ett dugg svårt. :tummenupp

fazerfun skrev:
Om jag köper en Omega i Thailand, tror du en åf här i Sverige dissar mig om jag vill beställa delar eller ha service? Självklart inte!!!

Mig dissar de pga köp utomlands. Men det kanske är den j-a butiken som utmärker sig.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park