Våga vägra [KGK]Suzuki

Men du skrev att ni behövde en plåt och den kostar säkert ett par kronor.
Jag håller med dig i sak och tycker att KGK kunde ha fixat detta men samtidigt förstår jag om de har en policy i stil med att de inte befattar sig med hojar som inte sålts genom dem.

Suzuki är ett så otroligt starkt varumärke att de inte behöver bry sig :(
(för att slippa påhopp från andra märkesbögar så gäller detta självklart de flesta hojtillverkare)

sandstream skrev:
Men du skrev att ni behövde en plåt och den kostar säkert ett par kronor.

Dom som görs i efterhand är ett klistermärke som skrivs ut på en skrivare. All information som behövs ligger i deras databas. Det är bara viljan som saknas.

Men men, allt löste ju sig till slut. Zuki är nöjd med sin hoj & jag med min.
:)

Jag köpte en lätt beggad Paioli-gaffel som suttit på en Ghezzi&Brian,
men handboken var borttappad.

Jag mailade till både Paioli och G&B och frågade om jag kunde köpa en
ny handbok. Båda företagen mailade tillbaka inom någon dag och erbjöd
sig att skicka en ny handbok gratis. Gissa om man blir positivt inställd till
dessa firmor.

Man ska inte behöva jobba gratis men i dagens värld när vi kan
köpa grejer kors och tvärs så är det självklart att man hjälper sina
kunder. Tänk bara hur mycket pengar KGK tjänar när en helförsäkrad
importerad Suka går omkull och de får sälja kåpset till vansinnespriser
till försäkringsbolaget.

lupus skrev:
Hojen var det väl inget fel på, sånär som på ett klistermärke. Zuki ville inte ha med dom att göra heller men det var mest naturligt att ringa dom som först DÅ DE ÄR SUZUKIS REPRESENTANT I SVERIGE. Nu fixade Suzuki Tyskland det i stället, antagligen 10 ggr snabbare också.

Valet var inte att inte ha med KGK Suzuki att göra, målet var att köpa en Suzuki. I ditt resonemang gäller alltså att du tycker det är OK att låt oss säga att du åker på semester till Frankrike, det blir fel på din hoj och bara för att den är såld och köpt i Sverige så kan dom säga PISS OFF till dig ? :huvet
I det läget skulle jag vända mig till SUZUKI Europa Jag kan inte kräva att en fransk importör ska fixa den så att säga.
I ert fall saknade ni en nödvändig märkning.. Ni får vända er till Suka i tyskland för att få hjälp via dem. Det är ju även de som importerat/sålt hojen.. Fullt naturligt. OCH som jag sa Så är detta INGET UNIKT för KGK. Honda och Yamaha gör på samma sätt...
Och ni borde ju kollat att alla märkningar var som de skulle innan ni importerar för att slippa problem.

sandstream skrev:
Generalagenter/importörer är bara intresserad av en sak och det är att tjäna pengar.
Jag har full förståelse för att KGK inte vill ta i din hoj med tång, de har inte tjänat en spänn på dig och känner sig därför inte skyldiga att hjälpa dig.

Generalagenter/importörer för mindre okända märkena brukar i regel vara mer positiva då de till skillnad från tex KGK inte kan rida på ett etablerat varunamn.

Jag har köpt min nya hoj via KGK just för att slippa problem med eventuella garantireparationer osv.

Så länge försäljningen av Suzuki i Sverige uppfyller japanernas önskemål kommer KGK att finnas kvar.

Men vakna nu....KGK skulle tjäna ännu mer pengar långsiktigt om de var lite mer rädda om det globala varumärke de representerar. Sen hur ägarbilden och interna policys ser ut, vem fan bryr sig om det i konsumentledet? Det är ju en Suzuki! Om de behandlar Suzuki som importerats till ett EU-land från ett annat som om de vore pestsmittade, hur sannolikt är det då att nästa nya hoj ägaren väljer är en Suzuki :va???

Som jag har förstått det i bilvärlden så är själva försäljningen av bilen det som handlaren tjänar absolut minst på under bilens livslängd.
Det som de tjänar pengar på är service och försäljning av diverse tillbehör/reservdelar på eftermarknaden.

Om man översätter detta till hojvärlden och sporthojsvärlden framför allt så borde denna bilden stämma ännu bättre.
Det kan ju inte finnas något folkslag i världen som som servar, köper tillbehör och kraschar (så det köps ännu mer delar) så mycket som sporthojsägare.

Med andra ord finns det stora pengar att tjäna på eftermarknaden.
Vi sporthojsåkare har ju även en tendens till att vara extremt märkestrogna (även om det inte stämmer på mig) vilket innebär att lyckas de knyta en nöjd kund kommer den personen att troligtvis investera i en ny cykel inom några år plus att han kommer försöka övertala alla i sin omgivning att just det märket är bäst. Gratis reklam är aldrig fel.

fazerfun skrev:
Men vakna nu....KGK skulle tjäna ännu mer pengar långsiktigt om de var lite mer rädda om det globala varumärke de representerar. Sen hur ägarbilden och interna policys ser ut, vem fan bryr sig om det i konsumentledet? Det är ju en Suzuki! Om de behandlar Suzuki som importerats till ett EU-land från ett annat som om de vore pestsmittade, hur sannolikt är det då att nästa nya hoj ägaren väljer är en Suzuki :va???
Ja, så enkelt är det tydligen i din värld :rolleyes:

Har du någon aning om hur många förfrågningar de får om saker till hojar som de inte har sålt?

Hmmm ja det borde väl vara bra isåfall, för som en M:et skrev så finns det ju massvis med pengar att tjäna på såna alla möjliga tillbehör och reparationer! Men alltför ofta så möts man av denna dumsnålhet......"Du har varit ful!!! Du har köpt importerat nu ser du hur det går för dig! I slutändan är det nog dom själva som förlorar mest på den attityden!
sandstream skrev:
Ja, så enkelt är det tydligen i din värld :rolleyes:

Har du någon aning om hur många förfrågningar de får om saker till hojar som de inte har sålt?

Incredible skrev:
Hmmm ja det borde väl vara bra isåfall, för som en M:et skrev så finns det ju massvis med pengar att tjäna på såna alla möjliga tillbehör och reparationer! Men alltför ofta så möts man av denna dumsnålhet......"Du har varit ful!!! Du har köpt importerat nu ser du hur det går för dig! I slutändan är det nog dom själva som förlorar mest på den attityden!
Jo, visst är det så och jag håller som sagt med om att de kunde ha fixat lappen.
Men, det finns ju lite andra parametrar att ta in också.
Vem vet, de kanske har en jäkla massa problem med direktimporterade hojar.

I min bransch, hemelektronik, finns det ett par stora tillverkare som har löst problemen med en Europagaranti.
Oavsett vart i Europa du har köpt deras produkt så får du servicen i ditt eget land, eller det land du råkar befinna dig i.
Klart smidigt både för återförsäljarna och för kunderna.

sandstream skrev:
Jo, visst är det så och jag håller som sagt med om att de kunde ha fixat lappen.
Men, det finns ju lite andra parametrar att ta in också.

I min bransch, hemelektronik, finns det ett par stora tillverkare som har löst problemen med en Europagaranti.
Oavsett vart i Europa du har köpt deras produkt så får du servicen i ditt eget land, eller det land du råkar befinna dig i.
Klart smidigt både för återförsäljarna och för kunderna.
Ja visst!! Det vore ju klockrent med en europagaranti! Fast troligtvis är väl inte generalagenternra speciellt vänligt sinnade till ett sånt förslag.

sandstream skrev:

Jo det stämmer ju bra, för alla vet ju att direkt/privat importerade är piratkopior från kina. :va

Om inte jag minns fel så har Suzuki europagaranti, när jag köpte min GSXR1000 i tyskland så visade handlaren mig att garantin gäller i europa. När jag på skoj hemma ringde KGK och frågade om garantin så sa dom NEJ åk till Tyskland, jag påpekade då att det finns en europagaranti. Dom svarade att den gäller tex om en tysk är här på semester med sin hoj och den pajar då fixar dom den, jag svarade ok då gäller garantin när jag åker hoj på min semester nu i sommar :D nää det var inte så vi menade svarade dom.

Jag tror att det är svårt att få dom att göra något men om man drar det till EU-domstol så kanske det kommer att fungera i framtiden, men vem vill och orkar dra det så långt.

När jag letade hoj så var jag ett tag inne på yamaha-spåret(vet att vi diskuterar suzuki, men kanske intressant att veta) och import av en från tyskland. Mailade då yamaha sweden och frågade om fel som täcktes av garantin fixades i Sverige om jag importerade. Nedan ser ni det exakta svaret:

"
Den gäller om du samtidigt erhåller ett euro-service kort på cykeln, som skall vara utfärdat då cykeln såldes.

Kortet är en värdehandling som det står ramnummer på, samt när cykeln är såld.
"

Yadis skrev:
När jag letade hoj så var jag ett tag inne på yamaha-spåret(vet att vi diskuterar suzuki, men kanske intressant att veta) och import av en från tyskland. Mailade då yamaha sweden och frågade om fel som täcktes av garantin fixades i Sverige om jag importerade. Nedan ser ni det exakta svaret:

"
Den gäller om du samtidigt erhåller ett euro-service kort på cykeln, som skall vara utfärdat då cykeln såldes.

Kortet är en värdehandling som det står ramnummer på, samt när cykeln är såld.
"

Det visste jag faktiskt inte. :)
Det känns som att det får bli en TDM900 nästa år istället för DL1000. Inte för att garantin spelar in mycket, men det verkar som att Yamaha bryr sig lite mer om sina kunder.

Gixxer Rolle skrev:
Om inte jag minns fel så har Suzuki europagaranti, när jag köpte min GSXR1000 i tyskland så visade handlaren mig att garantin gäller i europa. När jag på skoj hemma ringde KGK och frågade om garantin så sa dom NEJ åk till Tyskland, jag påpekade då att det finns en europagaranti. Dom svarade att den gäller tex om en tysk är här på semester med sin hoj och den pajar då fixar dom den, jag svarade ok då gäller garantin när jag åker hoj på min semester nu i sommar :D nää det var inte så vi menade svarade dom.

Jag tror att det är svårt att få dom att göra något men om man drar det till EU-domstol så kanske det kommer att fungera i framtiden, men vem vill och orkar dra det så långt.
Det kanske räcker att dra det uppåt i Suzukis egen organisation och påtala för "Europakontoret" eller nåt sånt att KGK inte följer "reglerna".

lupus skrev:
Jo det stämmer ju bra, för alla vet ju att direkt/privat importerade är piratkopior från kina. :va
Nja, vad jag menade var att de kanske dagligen har "problem" med folk som vill ha saker gjorda på garantin eller få små klistermärken eller what ever och därför har de bestämt sig för att inte hjälpa någon.
Säger inte att det är rätt.

Är det någon som har kollat VARFÖR dom på KGK Suzuki inte hjälpte till?

Vad jag förstår så skrivs det bara att dom inte vill och att dom är skit.

Kan det vara så att dom inte får?
Kan det vara så att dom inte kan?
Kan dom ha regler inom Suzuki om vad som gäller vid import?
Kanske är det till Tyskland man ska vända sig i dessa ärenden?

Vore j kul att höra från en som VET och inte spekulerar eller tror sig veta.
Bättre och veta fakta innan man vräker ur sig skit.

Gixxer Rolle skrev:
När jag på skoj hemma ringde KGK och frågade om garantin så sa dom NEJ åk till Tyskland, jag påpekade då att det finns en europagaranti. Dom svarade att den gäller tex om en tysk är här på semester med sin hoj och den pajar då fixar dom den, jag svarade ok då gäller garantin när jag åker hoj på min semester nu i sommar :D nää det var inte så vi menade svarade dom.

Haha, vilka spånskallar :lol

Liwa1 skrev:
Är det någon som har kollat VARFÖR dom på KGK Suzuki inte hjälpte till?

Vad jag förstår så skrivs det bara att dom inte vill och att dom är skit.

Kan det vara så att dom inte får?
Kan det vara så att dom inte kan?
Kan dom ha regler inom Suzuki om vad som gäller vid import?
Kanske är det till Tyskland man ska vända sig i dessa ärenden?

Vore j kul att höra från en som VET och inte spekulerar eller tror sig veta.
Bättre och veta fakta innan man vräker ur sig skit.

Inte får ? Vem hindrar dom ? Är dom inte generalagent ?

Vad är det som gör att dom inte kan ? Är dom helt inkompetenta så är det ju en ursäkt, men KGK Suzuki har varit med så länge så det är inte det.

Med import menar du antagligen "privatimport av Japantillverkade motorcyklar ej importerade av generalagent". Klart dom har regler inom "Svenska" Suzuki det är det vi har diskuterat & är hela problemet. I övriga länder där Suzuki själva är generalagent finns inte detta problem. :fatta!

Det är till Tyskland vi vänt oss (om du läst hela tråden & inte skummat) i andra hand. Dom fixade det hela på två arbetsdagar med DHL leverans till dörr (inräknat i 48 timmar). :tummenupp

Jag som håller på med privatimport, dels för egen del samt hjälper andra, har länge hört om KGK Suzukis ovilja gentemot dom som importerad sin hoj själv.
Detta var dock första gången jag (genom Robert - Zuki) kommit i kontakt med deras ovilja "first hand" så jag kan bara bekräfta att de är spydiga, otrevliga och fullständigt skiter i om du har problem - när du kommer fram till dom vill säga, de gömmer sig bakom ett telefonnummer som gör att du slussas till närmsta handlare så att dom ska slippa prata med deras slutkunder.

Har du släkt på KGK ? :va

//Peter

www.motobikes.se

lupus skrev:
Jag som håller på med privatimport, dels för egen del samt hjälper andra, har länge hört om KGK Suzukis ovilja gentemot dom som importerad sin hoj själv.

Du som håller på med privatimport, kan du hjälpa mig med lite papper på hur jag ska importera en Suzuki fårn Tyskland?

Det är inga stora frågor, mest hur jag ska skriva så att allt blir juridiskt helt korrekt och så att jag inte är ansvarig utan att du står för ansvaret.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park