Växling via styre samt styrning av stödhjul Handikappanpassning

Unicum

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2019
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 1000
Hej.
Detta blir mitt första inlägg på detta forum.
Jag körde hoj 1996 och blev påkörd av en bil vilket resulterade i att jag bröt ryggen, sjukhusliggande i 8 månader och sitter nu i rullstol och delvis förlamad från midjan.

Jag saknar att åka sporthoj något enormt och vill nu förverkliga min dröm.

Jag letar lösning för att kunna sköta växling på styret med styr-knappar samt även kunna styra så att jag kan fälla ned och upp stödhjul via kontroll från styret.

Att kunna sköta bakbroms är också något vitalt då från styret.

Har ni några tips på färdiga kit som är universella antingen på 1, 2 eller alla 3 förfrågningarna så är jag evigt tacksam för all input jag kan få av er här som har koll på allt.
Allt om någon jobbar med detta att bygga ihop själv för mig dom kund.

Hoj som jag har i tanke är Suzuki GSX-R 1000 alt Honda CBR 1000. Men inget som är skrivet i sten.

Ser med spänning fram för svar av er insatta.
Tack på förhand från en kille som vill in i "gänget" igen :-)
- Jonas
 
Jag vet att jag har läst om en kille som hade liknande hjälpmedel som du nämner. Men kan inte komma på vilka som byggde hans mc.

En tanke är att kolla med SMC tror att det var i deras tidning jag läste om det.

Har du kollat med firmor som anpassar bilar till handikappade?
 
Det fanns en artikel för typ 20år sedan om Johan Moberg i Örkelljunga som är förlammad i benen efter en älgolycka med motorcykel. Han fick hjälp att bygga bla stödhjul på en sportshoj.
 
Så finns ju Kritto som exempel på handikappad sportförare med.
Men, en mekanisk verkstad bör kunna hjälpa till med att bygga landningsstället.
Att bygga om till knappväxlat kan göras med linjär aktuator, exempelvis.
Och bakbromsen går att fixa med tumbroms.
 
Rent tekniskt är det ju inte jätteavancerat men givetvis måste de ju vara en robust lösning. En tanke, eftersom det inte finns "på-hyllan"-löningar, skulle ett universitet kunna tänka sig att göra detta som exjobb eller forskningsprojekt inom industridesign eller automation? Då slipper du säkert en hel del kostnader.
 
Kostar ssäkert några slantar. Men va kul för dig. Lycka till med bygget
 
Välkommen!

Vore kul om du presenterar detta projekt här så att man kan följa hur det går.
Det verkar ju finnas en hel del spår att gå på så lycka till med drömmen.
Och en i "gänget" är du redan även om du inte har en anpassad MC ännu.
 
Kul! Håller tummarna för att du får förverkliga din dröm och att du får den hjälp du behöver! :)
 
Det borde ju inte vara speciellt svårt, även om det kanske inte går att köpa direkt från hyllan. En solenoid med fjädrar på båda sidor, så att den strömlös återgår till mitten vore ju optimalt, och finns det inte så bort det ju gå att knåpa ihop en. Har du quick shifter på hojen så blir ju dessutom uppväxlingarna betydligt smidigare.

Det kluriga med stödhjulen är väl att få ut dom snabbt nog när man vill det, dvs när man kör långsamt och måste sätta ner foten, men det finns ju tillfällen när man verkligen inte vill ha ut dom också.
 
Ett avsnitt av Sofias änglar handlade om en snubbe som amputerat ena benet. Han hade en BMW som anpassade.

Långskott kan vara att kontakta kanal 5 och kanske luska ut vilken firma det var.

Välkommen till forumet, förresten!
 
Tack alla för grym input. Skall följa upp alla tips och verkligen försöka ta detta i mål. Får återkoppla här hur det går för mig.
-Jonas
 
Som Geten skrev tidigare: ta kontakt med Peter på Advanced Motobility. Han har jobbat med anpassning många år och har väldigt mycket av det som efterfrågas.

Hälsa från mig!

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top