Växlar och varvtal

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Läste en artikel i engelska Bike, fantastisk tidning, om körteknik. De propagerade för att man alltid, även i trafiken, skulle ha den växel i som gjorde att man låg strax under vridmomenttoppen. D.v.s. i runda tal runt halva registret.
Jag satt och funderade på detta och undrade om det verkligen finns någon som kör så? På min hoj, GSXR 750, så hade jag ju kunnat avskaffa de två högsta växlarna fullständigt. Fast bra drag skulle jag ju få!:tummenupp
Jag undrade också lite om inte bensinsförbrukningen skulle skjuta i höjden.

Någon som kan klargöra?:confused:

Vad jag förstått så har du den lägsta bränsleförbrukningen just före vridmomentstoppen, vilket även skulle innebära det mest miljövänliga varvtalet.

philsson skrev:
2613996 Vad jag förstått så har du den lägsta bränsleförbrukningen just före vridmomentstoppen, vilket även skulle innebära det mest miljövänliga varvtalet.

Det tror jag inte riktigt på, vad jag vet så har man bäst bränsleekonomi på dom flesta hojar och bilar så fort man har lagt i högsta växeln. Alltså hög växel och lågt varv.(och låg fart med lite luftnotstånd)
Brukar handla om 1500varv och 60-90km/h på bilar, men det kanske är annorlunda på hojar med lite vassare motorer.

Men det där med att ligga på ca halva maxvarvet i ingången på kurvor är väl för att slippa växla mitt i kurvan och ha bra driv.
5-6 på hojen använder iaf jag endast som överväxel när farten är uppe och man pendlar typ.

Ett sidospår, engelska bike, är det en tidning du rekomenderar? Jag behöver något bättre än svenska bike att läsa!

Last edited:
Det är omöjligt att säga vad som är ekonomivarv o växel. Vill du veta (på en hoj m sprut)
så koppla in ett instrument på en spridares spänningsmatning. Ju större utslag
du får desto mer soppa drar den.

Vid full gas lämnar normalt en motor mest hk/liter soppa runt momenttoppen.
Hur det är vid delgas vet jag inte.

Höga växlar och måttliga gaspådrag är annars allmänna regeln vid konstant fart.
/u

ozto skrev:
2614020 Det tror jag inte riktigt på, vad jag vet så har man bäst bränsleekonomi på dom flesta hojar och bilar så fort man har lagt i högsta växeln. Alltså hög växel och lågt varv.(och låg fart med lite luftnotstånd)
Brukar handla om 1500varv och 60-90km/h på bilar, men det kanske är annorlunda på hojar med lite vassare motorer.

Men det där med att ligga på ca halva maxvarvet i ingången på kurvor är väl för att slippa växla mitt i kurvan och ha bra driv.
5-6 på hojen använder iaf jag endast som överväxel när farten är uppe och man pendlar typ.

Ett sidospår, engelska bike, är det en tidning du rekomenderar? Jag behöver något bättre än svenska bike att läsa!
men då ligger ju 1500 varv inte helt långt ifrån bilens högsta vridmoment. En hoj i 1500rpm i 60-90 håller ju mer eller mindre fullgas.

Det jag vet är gällande bränsleförbrukningen på 2t, kanske skiljer sig mog 4t?

Det är väl bara turbo som ger max vrid så långt ner som under 2000 rpm.
Och enoannan glidare bland hojar.
/u

ulf_lundin skrev:
2614085 Det är väl bara turbo som ger max vrid så långt ner som under 2000 rpm.
Och enoannan glidare bland hojar.
/u
men vridmomentskurvan på en bil är ju betydligt planare än på en hoj. Vad ligger högsta vridmomentet tros på en vanlig bil?:va

Jag kör väldigt mycke så förutom på långa transportsträckor när man inte behöver accelerera något. Kan inte säga varför jag gör det, jag tycker bara det känns rätt.

bilen eller hojen tar ju MASSA soppa om du kör för sagta(lågt varvtal) på höga växlar.

Som kompisen bil..tar mer soppa på 5 under 80 km/h än vad den gör på 4an, allt efterson vridmoment/effekt kurvan är "bättre" där.

bonny skrev:
2613986 De propagerade för att man alltid, även i trafiken, skulle ha den växel i som gjorde att man låg strax under vridmomenttoppen. D.v.s. i runda tal runt halva registret.
Anledningen till det kan ju vara att man har en optimal verkningsgrad på motorn. Du får snabb respons. Men hur kan de motivera att ett högre varvtal ger lägre förbrukning??? :va

Jag har 1100 cc och ett bra vrid vilket gör att jag oftast ligger på högsta växeln även i 50. Lågt varv, gasa mjukt så är det inga problem. Man skall inte segdra motorn.. då sörplar den!

För... hur kommer det sig att en mc på 200 kg med en motor på runt en liter, drar lika mycket soppa som en bil på 1200 kg, 4 feta däck o dubbelt så stor motor eller mer... -Jo, högre varv... :rolleyes:

Olof Eriksson skrev:
2614093 Jag kör väldigt mycke xxx.
Mycke vad? Ett substantiv skulle kanske vara på sin plats :tummenupp

Last edited:
philsson skrev:
2614088 men vridmomentskurvan på en bil är ju betydligt planare än på en hoj. Vad ligger högsta vridmomentet tros på en vanlig bil?:va

4500rpm brukar det vara och max effekt vid 5500

För att minimera bränsleförbrukningen ska man ALLTID ha så hög växel som möjligt. Högre varvtal ger mer genast mer förluster här både här och där. Framför allt pumpförlusterna förbi en nästan stängd trottel är ett problem och dom minskar när varvtalet minskar och man höjer trotteln.

philsson skrev:
2613996 Vad jag förstått så har du den lägsta bränsleförbrukningen just före vridmomentstoppen, vilket även skulle innebära det mest miljövänliga varvtalet.

Skulle nog vilja påstå att du har effektivast förbränning på vridmomentstoppen (den kraftigaste smällen), inte nödvändigtvis lägst bränsleförbrukning.

flugan skrev:
2614227 Skulle nog vilja påstå att du har effektivast förbränning på vridmomentstoppen (den kraftigaste smällen), inte nödvändigtvis lägst bränsleförbrukning.
Däremot borde slitaget på motorn vara som lägst strax före vridmomentstoppen.

flugan skrev:
2614227 Skulle nog vilja påstå att du har effektivast förbränning på vridmomentstoppen (den kraftigaste smällen), inte nödvändigtvis lägst bränsleförbrukning.
Kan nån förklara hur det inte går ihop? Jag menar tankar du bättre soppa (tex i finland) så kommer du längre på lika många liter för att det är bättre verkningsgrad?

Olof Eriksson skrev:
2614258 Kan nån förklara hur det inte går ihop? Jag menar tankar du bättre soppa (tex i finland) så kommer du längre på lika många liter för att det är bättre verkningsgrad?

Bå energirikare bränsle kommer du längre just för att den innehåller mer energi per kg bränsle.

Motorns(4t bensinmotor) verkningsgrad ser ut enligt sid 7 i länken nedan och på sidan 9 syns tydligt vilken växel man bör välja.

http://www.iea.org/textbase/work/2005/oil_demand/Oilintransportwkshp/pdffiles-day1/kroon.pdf

Oktan..

Olof Eriksson skrev:
2614258 Kan nån förklara hur det inte går ihop? Jag menar tankar du bättre soppa (tex i finland) så kommer du längre på lika många liter för att det är bättre verkningsgrad?
Iom att du har ett högre energiinnehåll får du ut motsvarande kraft på ett lägre varvtal.

Two stroke man skrev:
2614212 För att minimera bränsleförbrukningen ska man ALLTID ha så hög växel som möjligt. Högre varvtal ger mer genast mer förluster här både här och där. Framför allt pumpförlusterna förbi en nästan stängd trottel är ett problem och dom minskar när varvtalet minskar och man höjer trotteln.

Jag är väl medveten om att dom som lärut ecodriving påstår det och rekomenderar 5:a redan i 50 på bilar men jäklar va min bil (volvo 745) sörplar i sej mycke då.
För att få låg förbrukning (ca 0,8 l/mil) måste jag upp i minst 80 km/h innan 5:an lägs i 70 går den snålare på 4:an.
Har jag släp efter så drar den ca 2 dl/mil mer på 5:an än på 4:an vid 80 km/h,minst 90 för att det ska dra mindre än på 4:an.

Hornpelle skrev:
2614356 Jag är väl medveten om att dom som lärut ecodriving påstår det och rekomenderar 5:a redan i 50 på bilar men jäklar va min bil (volvo 745) sörplar i sej mycke då.
För att få låg förbrukning (ca 0,8 l/mil) måste jag upp i minst 80 km/h innan 5:an lägs i 70 går den snålare på 4:an.
Har jag släp efter så drar den ca 2 dl/mil mer på 5:an än på 4:an vid 80 km/h,minst 90 för att det ska dra mindre än på 4:an.

Tror att det handlar om nya bilar...

Hornpelle skrev:
2614356 Jag är väl medveten om att dom som lärut ecodriving påstår det och rekomenderar 5:a redan i 50 på bilar men jäklar va min bil (volvo 745) sörplar i sej mycke då.

Och hur långt har du kört i 50, 70, 80 resp 90km/h på femman för att verifiera detta? Antar att du knappast kört en hel tank och mätt körsträckan.
Tror att det är ett fall av subjektivt tyckande från din sida om du ursäktar!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman