Växlar och varvtal

ozto skrev:
2614372 Tror att det handlar om nya bilar...

Mycke möjligt men jag hade samma fenomen på toyota corollan jag hade och den va med mycke modernare insprut och allt va det är som kan tänkas påverka förbrukningen.

Two stroke man skrev:
2614383 Och hur långt har du kört i 50, 70, 80 resp 90km/h på femman för att verifiera detta? Antar att du knappast kört en hel tank och mätt körsträckan.
Tror att det är ett fall av subjektivt tyckande från din sida om du ursäktar!

Inte exakt mätning av förbrukning i olika farter men jag har många dagsturer på mellan 60-100 mil med den bilen (oftast iväg till en ort och sedan samma väg hem) totalt 23 000 mil med och utan släp.
Jag nollställer alltid trippmätaren vid tankning,och det går att variera sträckan man kommer på en tank med ca 10 mil på en långkörning beroende på hur man kör (även fast det är samma väg och i samma riktning).
Det har ALLTID hitills varit om man kör på låga varv som den drar mer än om det går lite snabbare innan man växlar upp,skilnaden är störst med släp efter.

Two stroke man skrev:
2614383 Och hur långt har du kört i 50, 70, 80 resp 90km/h på femman för att verifiera detta? Antar att du knappast kört en hel tank och mätt körsträckan.
Tror att det är ett fall av subjektivt tyckande från din sida om du ursäktar!

dom nya bensinbilar jag har provat med drar minst på högsta växeln så fort man har så hög hastighet att den orkar dra bara. utan släp då strax över 1000-1500rpm

Jag har dock bara tittat på den inbyggda färdatorn men då jag kör mycket skumma test om dagarna så har jag iaf haft mycket tid att reflektera och testa saken

/svaret var nog egentligen menat till den andra killen...

Mappen fr eco-driving visar tydligt att varvet för bästa verkningsgrad ökar med önskad effekt.
För låga effekter är 12-1500 varv bra, vid högre effekter klättrar 'bästa varvtalet'
uppåt genom varvtalen så sakteliga tills man för toppeffekt bara har ett varvtal att välja på.
Stämmer rätt bra med min uppfattning; lite gas o mycket varv resp. mycket gas o lite varv
ska man undvika.

Hur pass allmängiltigt mappen är är svårt att veta, men dom har förstås valt nåt exempel
som stöder deras uppfattning.:D

Men koppla in ett universalinstrument på en spridare och lägg det i kupen så kan
man kolla hur den egna bilen funkar. Gissar att dc-läget är bra till det.
/u

ulf_lundin skrev:
2615452 Mappen fr eco-driving visar tydligt att varvet för bästa verkningsgrad ökar med önskad effekt.
För låga effekter är 12-1500 varv bra, vid högre effekter klättrar 'bästa varvtalet'
uppåt genom varvtalen så sakteliga tills man för toppeffekt bara har ett varvtal att välja på.
Stämmer rätt bra med min uppfattning; lite gas o mycket varv resp. mycket gas o lite varv
ska man undvika.

Hur pass allmängiltigt mappen är är svårt att veta, men dom har förstås valt nåt exempel
som stöder deras uppfattning.:D

Men koppla in ett universalinstrument på en spridare och lägg det i kupen så kan
man kolla hur den egna bilen funkar. Gissar att dc-läget är bra till det.
/u

Mappen är normal för en 4t bensinmotor. Googla "efficiency map engine etc"lite så hittar du säkert fler mappar. För att hålla en given hastighet krävs en bestämd effekt. Om man följer vilken som helst av kurvorna med konstant effekt i mappen så hamnar den bättre i verkningsgrad ju lägre varvtal man väljer. Med några få undantag. Svaret är alltså "mycket gas och lågt varvtal"

Du glömde visst titta på sidan 9! Där syns det ännu tydligare att man ska peta i högsta växeln så snart man kan.

Är inte så säker på att DC-läget funkar men kanske. Bränslemängden bestämms av hur lång tid spridaren är öppen. Den får alltså en digital signal. Ett osiloskåp funkar bättre.

1) där effektlinjen tangerar verkningsgradskurvan är bästa varvtalet. Överens om det ?
(man får förstås interpolera eftersom alla effekter och verkningsgrader inte finns utritade.)

2) eftersom sprutet pulsar spänningen så duger nog dc-läget. Ju större duty-cycle
desto mer soppa. Right ? Fast det borde nog iofs vara ett analogt instrument för
medelvärdesbildningens skull. Eller så får man lågpassfiltrera, men då börjar det bli överkurs. Liksom oscilloskop. :)
/u

ulf_lundin skrev:
2615561 1) där effektlinjen tangerar verkningsgradskurvan är bästa varvtalet. Överens om det ?
(man får förstås interpolera eftersom alla effekter och verkningsgrader inte finns utritade.)

2) eftersom sprutet pulsar spänningen så duger nog dc-läget. Ju större duty-cycle
desto mer soppa. Right ? Fast det borde nog iofs vara ett analogt instrument för
medelvärdesbildningens skull. Eller så får man lågpassfiltrera, men då börjar det bli överkurs. Liksom oscilloskop. :)
/u

men med instrument på spridaren får du väl bara ut hur mycket den drar per tidsenhet? Var det inte vid vilket varvtal/hastighet som vi pratade om?

Eller menar du att man ska båda titta och titta på instrumenter och uppskatta medelvärde samtidigt som man för logg över hastighet?
Blir svårt om man ska köra bilen samtidigt.

Hmm fortfarande är det vid max vrid så förbräner du bränslet bäst (mest hästar per kilo bränsle)
men så blandar man in luft motstånd samt friktion
så ja om du har enn väldigt lätt bil så kan du växla upp tidigare men är den tung så skall du dra längre på växlarna :)
enkelt jag har en automat crysler voye som jag kör på ca 1,1 stadstrafik och 0,9 landsväg.
och jag kommer ner dit om jag håler över 80 under 110
gäler både stads och landsväg (ja jag bor inte i 08 området för där drar bilen 4l milen i stan).
sama med bågen (ZX12R) den går som biligast runt 130-160 strax under vrid antar att det är fartvinden som spökar där (går sälan så sakta)
fick en chock när jag var ute och torade lite med polare som har lite långsamare fordon den drog långt under litern milen det inträffade endast under inkörningen.

man käner oftast där fordonet drar minst bränsle den går lätt som om att man har lagom med pulver och lagom med gas inte behöver växla osv osv så i 50 skall man inte åka om man är närvös över miljön
:yoparty
Berna

Berna skrev:
2615631 Hmm fortfarande är det vid max vrid så förbräner du bränslet bäst (mest hästar per kilo bränsle)
Inte enl. den map vi talar om. Titta själv. Om du sen tvivlar på mapen så är det
en annan femma.
/u

ozto skrev:
2615585 men med instrument på spridaren får du väl bara ut hur mycket den drar per tidsenhet? Var det inte vid vilket varvtal/hastighet som vi pratade om?

Eller menar du att man ska båda titta och titta på instrumenter och uppskatta medelvärde samtidigt som man för logg över hastighet?
Blir svårt om man ska köra bilen samtidigt.
Korrekt. Så med konstant hastighet kan du prova dig fram till vilken växel som ger lägst förbrukning.

Jag sa inte att man skulle får fram en komplett belastningsmapp, bara tipsade om ett
sätt att få ut säkrare info än bara 'känslan av'.

Last edited:
ulf_lundin skrev:
2615561 1) där effektlinjen tangerar verkningsgradskurvan är bästa varvtalet. Överens om det ?

/u

1) Inte helt säker på hur du menar men jag tror nog vi är överens. Vi har ju inte heller steglös växellåda.
Den stora fördelen med hybridbilar är att man kan låta motorn jobba i exakt den punkten där den har bäst verkningsgrad.

2) Ja, det kan funka men som jag sa så är jag inte helt säker på det. En analog tror jag faktiskt funkar bra.

philsson skrev:
2614088 men vridmomentskurvan på en bil är ju betydligt planare än på en hoj. Vad ligger högsta vridmomentet tros på en vanlig bil?:va

På min RS2000 så hade jag 90% av vridet vid 2000 varv sen nästan linjärt till toppen vid 4500 max effekt vid 6000rpm

fan vad jag saknar den :yoparty

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...