Växlar, men inget händer.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Har börjar få ett störande problem på min Hornet.

Ibland när jag växlar upp så "händer" inget.

Växelpinnen bara åker upp, man känner att det inte "hugger" till som det ska göra när man växlar. Den greppar lixom inte tag i något.

1:an till 2:an går alltid bra. Problemet är oftast förekommande vid växling från 2:an till 3:an. Ibland 3:an till 4:an, men det är mer sällsynt.

Nedväxling har jag inte haft något problem med alls.

Det konstiga är att om man försöker växla ett par ggr (utan att ha släppt ut kopplingen mellan försöken) så får jag i växeln efter ett tag.

Att släppa ut kopplingen och sen frikoppla och försöka växla igen brukar lösa problemet.

Men det är mkt störande t ex på bana när man inte alltid har så mkt tid att hålla på att "mecka" med växlandet.

Någon som har ideér? Lådan som börjar ta slut?

Inte så lätt att du hela tiden ligger med tryck på växelpedalen? Du kanske inte släpper ner den helt vid växling. Testa att justera upp växelpedalen. Har svårt att tro att växellådan skulle vara slut på en hornet 06:a. Hade samma problem då jag provkörde en cb 1000. Men då hade de bara spännt växelpedalen för hårt.

\Masonit

Jag är ganska säker på att du har samma fel som jag hadde på gammal blademotor. "Klon" som drar runt växeltrumman var nedsliten i spetsarna. Det är bara att byta. klon är svetsad på axeln som växelspaken sitter på. Den går att byta på plats men du måste ta bort kopplingskorgen.

Jag fick liknande fenomen på min R1'a när stötstången mellan lådan och växelspaken nöp mot ramen, fast då kunde jag iofs bara välja mellan två växlar. Men du kanske har liknande problem, som Masonit skrev, att det inte blir något omtag så att säga på trumman mellan växlingarna.

hmm,, är det nåt man kan "se" på ett enkelt sätt?
bara för att bekräfta att det är det som är problemet isfåfall?

har ju garanti på hojen fortf. så jag antar att man kan få det bytt på den isf.

det har blivit 800 mil hittils i sommar, och nån bankörning på senaste tiden, så det växlas en del.

och det är ju nåt som dykt upp med tiden, så att nånting börjar bli slitet känns rätt troligt.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back