Växla

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Nu är det som så att pappa har lärt mig att använda kopplingen när man ska växla. Å det där sitter ganska hårt så jag håller fortfarande på å petar med kopplingen. Upp dvs. Nu fick jag flera som påpekade att det låter som jag kör bil när jag växlar och att det förmodligen flyger iväg lite tid också.

Tänkte bara kolla lite hur ni andra gör när ni växlar. Jag har fattat att man bara ska tippa av lite på gasen. Men hur mycket är det då? Typ lite rullgas bara eller?
Är det bara jag som kopplar?
Har även provat att vara riktigt snabb på kopplingen och inte vrida av på gasen alls. Men det funkar ju bara när det är rakt. Kan det vara lindrigare tro?

Frågan är ju lite knepig då det förmodligen inte går att förklara i text. Och den ställs delvis för att jag har lite att göra på jobbet. Så ni får ta det för vad det är.

Varför byggs hojjarna 2009 forfarande med koppling tro :va Det finns t.om. automatväxlade hojjar nu för tiden, testkör en sån :banana

Lägg vänsterfoten lätt mot pedalen. Släpp av på gasen och tryck i nästa växel och sedan fullt spett igen. Funkar kalas.
Hur mycket man ska tippa av på gasen lär man sig ganska fort.

Lägg vänsterfoten lätt mot pedalen. Släpp av på gasen och tryck i nästa växel och sedan fullt spett igen. Funkar kalas.
Hur mycket man ska tippa av på gasen lär man sig ganska fort.

Kanske så jag gjort nån gång då. För det har klickat i fint ibland när jag inte hunnit med å koppla. Men jag viste inte hur jag gjorde.

Kanske så jag gjort nån gång då. För det har klickat i fint ibland när jag inte hunnit med å koppla. Men jag viste inte hur jag gjorde.
Antagligen. Testa, det är inte så svårt.

Varför byggs hojjarna 2009 forfarande med koppling tro :va Det finns t.om. automatväxlade hojjar nu för tiden, testkör en sån :banana
Därför att det för gatkörning och vid starter är praktiskt men koppling. Växla upp utan koppling går utmärkt, på min går det bra att växla ner också om man inte har för stor belastning på.

Last edited:
Som sagt, tryck på växeln och ett snabbt piskrapp med handleden så trillar nästa växel i, behöver man inte vara orolig för att släppa kopplingen för fort och åka bakhjul ;)

QS är värt varenda krona och ger en stabilare hoj i kurvor där man måste växla och självklart snabbare växlingar rakt fram.

Att QS skulle försämra livslängden på växellådan har jag svårt att se, har inte haft några problem på mina hojar.

Jo, men dom ä väl lite svåra å ställa in. Har hört lite skräckhistorier. Men det är ju iof frå konkurrenter så det kanske var dumt å lyssna på det :)

Japp sant att man kan få problem, men de får man väl räkna med;).
Skämt å sido jag har haft problem med dom, å andra sidan funkar det perfekt nu så jag vet inte om det var sliten växellåda eller QS som gjorde det, i det ena fallet vet jag att det var sliten växellåda.
Men en sak är säker det är helt underbart att köra med:):tummenupp

Ähh ,, QS e väl bara en onödig lyxpryl för rikemansgossar ,, som jag aldrig provat iof hehe ,,, har alltid använt kopplingen sedan moppeåldern :arsele

Japp sant att man kan få problem, men de får man väl räkna med;).
Skämt å sido jag har haft problem med dom, å andra sidan funkar det perfekt nu så jag vet inte om det var sliten växellåda eller QS som gjorde det, i det ena fallet vet jag att det var sliten växellåda.
Men en sak är säker det är helt underbart att köra med:):tummenupp

Men man kan väl ställa in tiden den bryter. I så fall kan man ju säjfa lite. Fast då låter man väl som en knallpulverpistol istället.

Jag har PQ8 an. Fungerar bra. Bara att vara lite bestämd så trillar växlarna i smidigt och lätt som smör. Inställningarna klarade tom jag!!!

Jag växlade alltid upp utan koppling, provade nån gång med koppling men det kändes helt malplacé på en racebana :)

Jag har PQ8 an. Fungerar bra. Bara att vara lite bestämd så trillar växlarna i smidigt och lätt som smör. Inställningarna klarade tom jag!!!

Jag har också Cordona PQ8, lättare än så blir det inte. Plug and Play :tummenupp . Känns allvarligt som att växla i smör, växlarna går i hur mjukt och framförallt snabbt som helst. Mattias på Cordona har koll på bryttider.
På PQ8:an ställer man in en lägsta bryttid, sedan räknar boxen ut vilken bryttid som passar vid just den växlingen du gör. Beroende på belastning mm.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025