Växla?

Gleeen

Ny medlem
Gick med
12 May 2007
Ort
Jokkmokk
Hoj
Zx6r
Tjena nu har jag äntligen köpt min första hojj... har hunnit köra endel och ny hojjen går fint. dock har jag hört att man ska kunna växla upp utan att först koppla:S alltså under full acceleration, stämmer detta?:confused: hojen är då en Kawasaki ninja 600-98
 
Tjena nu har jag äntligen köpt min första hojj... har hunnit köra endel och ny hojjen går fint. dock har jag hört att man ska kunna växla upp utan att först koppla:S alltså under full acceleration, stämmer detta?:confused: hojen är då en Kawasaki ninja 600-98

Det e så dom gör i MotoGP....men de e väl inte aktuellt om det e en hoj som du betalar för med egna pengar.
 
Hej och välkommen.
När jag kör hårt använder jag nästan aldrig koppling, du måst dock slå av lite på gasen i växlingsögonblicket och det är det som är tricket, dels hur snabbt du släpper och går på med gasen igen och dels hur mycket du ska släppa det gäller att motor, tidigare växel resp nästa växel har nästan samma varvtal under växlingen.

Du måste även växla ganska distinkt.

Öva lite under lätt belastning och moderat gaspådrag så kommer du snart klura ut hur det funkar, sedan kan du accelerera hårdare och hårdare tills det sitter.

Nedväxling är en helt annan historia, det gör man helt enkelt inte :tummenupp
 
Ah juste, växeln ska petas i precis i det där mellanläget mellan det att motorn drar, och att du börjar motorbromsa.
Gör man det rätt så sliter det inte. Du hör om du gör rätt. :tummenupp
 
Det e så dom gör i MotoGP....men de e väl inte aktuellt om det e en hoj som du betalar för med egna pengar.
Det är en skillnad på tävlingshojar, de har oftast en brytare som känner av när du växlar och som bryter tändning eller insprut just i växlingsögonblicket.

Fast som vanligt är allt enkelt när man kan det och jag törs säga att kan man tekniken med snabbväxling så sliter det just inget extra alls på lådan, kan man det inte men gör det ändå så dödar man med största sannolikhet lådan :näsblod
 
För tusen kronor å upp så får du en shifter, bara att hålla stumt och växla fungerar perfekt.
 
Varför ska man inte använda kopplingen? Då menar jag främst när man kör på gata..
 
Man kan strunta i att köra hoj också....

Kan man metoden funkar det bra, kan man det inte så går det bra att koppla också.

Ja men om vi ska försöka vara lite seriösa. Varför skulle man inte använda kopplingen? Vad vinner man på att växla utan koppling?
 
Ja men om vi ska försöka vara lite seriösa. Varför skulle man inte använda kopplingen? Vad vinner man på att växla utan koppling?
Man rastar hojar som man på papperet inte skulle ha en chans emot :cdevil

Oerhört underhållande, dock ej i samma underhållningsklass som att på en bobber köra ifrån ZXYZFR1-RR-hojar på krokvägar :D
 
okey....många bra svar här:P har iaf läst mycket om quickshifter kitt som jag troligtvis kommer att köpa,( för att spara på lådan) men vilken modell ska jag ha? SBK eller SBK-4? från cordona är dom iaf:P ska nog ha en gp switch också:)
 
2944297 Hur menar du nu? :va
Helt ovetenskapligt så menar jag att..
En hoj som "lever" på varv kanske riskerar att tappa momentum varje gång kopplingen används.. På min hoj spelar det liksom ingen roll om varvet sjunker eftersom full kraft finns hela tiden (inom ca 80% av varvtalsområdet)..

(Detta är inget jag har doktorerat i, och är således en lekmans tankar)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top