Växla?

Funkar det är bra även mellan 1 - N -2 ?

Ingen risk att hamna på neutralen.
Däremot är det svårast att göra det mellan ettan och tvåan. Skillnaden i vinkelhastighet är störst mellan som växlarna.

När du ska lära dig är ett tips att börja mellan femman och sexan. (Om du har sex växlar..)

Själv använder jag nästan alltid koppling. Vinner vid rödljusen ändå.. :yoparty
 
Och för att användas när man växlar. :fakta
När man växlar ner ja, eller inte behärskar snabbväxling ;)

Alltså, det är inte lag på att man måste eller inte måste använda kopplingen utan jag tycker vi nöjer oss med att besvara urprungsfrågan med att: jaa, det går att växla utan koppling.

Sporthojar har oftast sk sekvensiell växellåda, jag tror det skulle bli småsvårt att sälja in det totala konceptet med sekvensiell växel bland rally och sportvagnsfolket om man var tvungen att använda kopplingen vid uppväxling :D
 
Last edited:
Använder inte kopling när jag kör lite hårdare på vanliga kurviga vägar. Känns mer racing + att det går snabbare ;)
 
Kommer det här att fungera även på min FZR 1000-87 som ska ha en ganska klen transmision? (jag menar att växla upp) eller kommer jag påskynda mitt vxllåds ras? (det klassiska att 2:an hoppar ut):va :va

Jag har en sk Quickshift på hojen (som ska strypa tänningen) som ej är inkopplad, fungerar den både på upp och ned växling?
 
Ska vi aldrig kunna reda ut detta?:confused:
Detta med uppväxling utan koppling har ju varit uppe hur många gånger som helst.

Så här är det iallafall::mattias

Växla upp utan att använda koppling gör man av flera skäl.
1. Man vinner tid, snabbare växlingar = snabbare acc.
2. Man sparar på kopplingen. Kopplar man ur blir det nästan alltid en kort slirning på kopplingen vilket sliter på den.
3. Man sparar krafter. Mindre risk för pump i underarmen om man behöver växla ofta.
4. Växlingarna blir mjukare. Förutsatt att man kan tekniken och har bra känsla så sliter inte kopplingsfri uppväxling mer på lådan än "konventionell" växling.

Ju större skillnad det är i utväxling mellan växlarna desto svårare är det att lyckas med mjuka uppväxlingar utan koppling, alltså svårare mellan 1-2 än mellan 4-5.
Det finns flera sätt att göra det på. Enl min erfarenhet är det mjukaste sättet att först anlägga ett försiktigt tryck uppåt på växelspaken och därefter släppa lite, lite på gasen. Då brukar växlarna smyga i helt ryckfritt. Konsten är att med gasen hitta läget där motorn snurrar med sådan hastighet att den varken driver eller bromsar. Denna teknik har jag provat på hojjar med ganska klonkiga lådor utan problem.
Det går att växla mjukare och skonsammare om man inte använder koppling än om man använder den. Det handlar bara om teknikträning (inte så mkt träning, det är faktiskt rätt så pissenkelt:) ).


Kopplingen har man för att kunna starta, stanna, få upp hojjen på slangen, växla ner, samt för att växla upp från 1:an till 2:an.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top