Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
växlarna ploppar ju i mycket lättare utan koppling än med, om man använder rätt teknik, känns smidigare, och betydligt mindre tryck på växelpedalen behövs. Jävla otyg att växla upp med koppling
dessutom för länge sen i tidernas begynnelse när jag växlade upp med koppling, hamna man ibland i "friläge" mellan växlar (kanske 1 på 100 gånger), tex mellan 3 och 4an, eller vilken växel som helst, kan ju omöjligt vara bra för lådan.
Växling utan koppling händer det aldrig
Brukar hända mig med. Kanske dags att börja växla upp utan kopplingKan inte fatta varför man håller på att växla utan koppling när man kör gata. Är det bara för att kunna säga till andra att man gör det? Klart det sliter mer. Skillnad när man kör bana och det är motiverat. Förresten så har man ju då så att tändningen bryts precis när man växlar.
När jag kör bana, ja. På gata nej, bara skönt att få sträcka på handen lite ibland![]()
Tanken va att växla till 1an till 2an på bakhjulet och ist för att klydda me koppling bara smälla i 2an. Men förstår dig och ditt tänkade med bankörning men jag mena när man kör bakhjul. lite luddigt skrivit kanske
Yes så vad kan vi konstatera nu, alla har spridda åsikter självklart. Men att enas om att det är helt "ok" att växla utan koppling men att det faktiskt sliter "lite" mer?![]()
Har själv aldrig testat växlat utan koppling men efter detta ämne så skall jag testa både med 2hjul på marken och 1

Och varför ska du växla utan att koppla?
Och varför ska du växla utan att koppla?
1. För att man skall vara snabbast mellan rödljusen/på strippen. Det går helt enkelt fortare att växla om man bara vilar foten på växelspaken och låter nästa växel glida i genom ett ytterst snabbt gassläpp när det är dags för nästa växel.
2. För att man är lat och trött i kopplingshanden efter en lång dags körande.
3. För att man vurpat och knäckt kopplingshandtaget. Var rätt jobbigt att behöva rulla upp maskinen i fart med benkraft innan man kunde smyga in ettan inne i stan kan jag tala om...
Det eller springa igång motorn den vid varenda rödljus..
Var som tur var med 125:an så den hade inte så hög etta.
Har lagt 10.000mil+ med en och samma motor i min gamla RD500 och har aldrig haft något som helst problem med växellådan trots en hel del crossväxlande. Nedväxlingar utan koppling har jag dock undvikit då det är betydligt svårare att göra på ett mjukt vis. Det har dock hänt mer än en gång det med, när kraften är totalt slut i vänsterhanden och det gör ont att dra in kopplingen.
Visst, jag vet inte hur växellådan ser ut, har aldrig lyft ur lådan på den motorn. Har motorn kvar så någon dag får jag väl kika på den.
Så länge man inte tvingar något och har en känsla för det mekaniska så tror jag inte en växellåda tar nämnvärt mer stryk av crossväxlingar jämfört med om man använder kopplingen. Däremot finns det gott om folk som saknar den där känslan..
|
|
Katalogen börjar ta form!
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
KTM och Husqvarna återkallelser
Pressreleaser från KTM och ... |
|
|
Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO
Vulkanen Teide vakar över o... |
|
|
Äventyr i Algeriet
I januari åker Allt om MC t... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Direkt från Teneriffa! Förs... |
|
|
CIAO ITALIEN!
Pressrelease från KTM: ... |
|
|
Nu jobbar vi med Katalogen!
Idag startar vi det digra a... |
|
|
Nu jobbar vi med Katalogen!