Växeln hoppar ur vid högre varv på min zxr750 -89a...

Det var en sådan bok jag menade. Alltså tex en Haynes-bok till just din hojmodell.

På en del radfyresporthojsmotorer kan man lägga motorn uppochned och sedan ta loss den undre blockhalvan. Sedan komma åt lådan. Dvs man kan låta cylindrar kolvar och topp sitta kvar. På andra, som tex yamaha 600 yzf thundercat kan man inte göra så utan man måste ta av cylinder och topp för att komma åt alla skruvar.

Ok, någon som vet hure är på min kawasaki zxr750 -89a ifall jag måste riva halva motorn eller inte?

Ok, någon som vet hure är på min kawasaki zxr750 -89a ifall jag måste riva halva motorn eller inte?

Om du har rätt haynes-handbok för din hoj så ska allting stå i den. Exakt tillvägagångsmetod, i vilken ordning delarna ska demonteras/monteras detalj för detalj. Ofta med tydliga bilder. Allt brukar stå, från åtdragningsscheman till åtdragningsmoment på varenda skruv och mutter. I boken står även hur man kollar om resp del i motor och växellåda är kass och måste bytas ut eller inte.

Om inte sådant står i din bok så har du ngn sorts allmängiltig Mc-mekbok.
Du måste ha mekhandboken till just din mc-modell.

Ang om man kan behålla cylinder och topp kvar på just din motor så vet jag inte det tyvärr, jag har inte tagit isär den modellen.

Last edited:
mjo jag läser haynes just till min bok, men förstår inte riktigt av det som står om jag måste plocka isär motorn eller inte. Står som det första "ta bort motorn och kopplingen" och sen ståre inte så mkt mer om just det.

mjo jag läser haynes just till min bok, men förstår inte riktigt av det som står om jag måste plocka isär motorn eller inte. Står som det första "ta bort motorn och kopplingen" och sen ståre inte så mkt mer om just det.

Boken kan ofta hänvisa till andra kapitel i densamma. Dvs kan tex ett kapitel som handlar om hur man tar isär och inpekterar växellådan, inledas med en hävisning till andra kapitel.
Tex "börja med att ta ur motorn ur ramen såsom angetts i kap 2. Demontera sedan primärtransmission och koppling såsom beskrivits tidigare i detta kapitel" osv.

Det låter helt otroligt att det inte finns mer detaljerad upplysning än "ta bort motorn och kopplingen".

Som exempel: I en Haynes-mekhandbok brukar det bara i kapitlet om hur man demonterar/monterar kopplingen stå så ingående saker som åtdragningsmoment. Det står även hur man mäter upp samt inspekterar kopplingsfjädrarna, stålskivorna, kopplingskorgen och lamellerna, så att man vet om de behöver bytas eller ej.

Last edited:
Du behöver inte plocka bort toppen och cylindern. Efter att du tagit bort kopplingen. Lossa skruvarna på ovansidan, vänd motorn uppåned och lossa skruvarna på undersidan. Lyft av den under motorhalvan. Vips så kommer du åt transmissionsaxlarna. Du måste såklart plocka bort sumpen, men eftersom du är mekaniker antar jag att du förstår sånt :)

Du behöver inte plocka bort toppen och cylindern. Efter att du tagit bort kopplingen. Lossa skruvarna på ovansidan, vänd motorn uppåned och lossa skruvarna på undersidan. Lyft av den under motorhalvan. Vips så kommer du åt transmissionsaxlarna. Du måste såklart plocka bort sumpen, men eftersom du är mekaniker antar jag att du förstår sånt :)

Va bra det var det jag ville veta =)

Om du har rätt haynes-handbok för din hoj så ska allting stå i den. Exakt tillvägagångsmetod, i vilken ordning delarna ska demonteras/monteras detalj för detalj. Ofta med tydliga bilder. Allt brukar stå, från åtdragningsscheman till åtdragningsmoment på varenda skruv och mutter. I boken står även hur man kollar om resp del i motor och växellåda är kass och måste bytas ut eller inte.

Om inte sådant står i din bok så har du ngn sorts allmängiltig Mc-mekbok.
Du måste ha mekhandboken till just din mc-modell.

Ang om man kan behålla cylinder och topp kvar på just din motor så vet jag inte det tyvärr, jag har inte tagit isär den modellen.
Fast Haynes kan vara lite lustiga ibland, på min GSX750F jag hade för några år sen så skulle man ta bort topp, cylindrar, kolvar, vevstakar, vevaxel och slutligen övre blockhalvan om man skulle ta loss lådan. Enligt Haynes. Eller så lyssnade man på Andersson_Turbo och vände motorn uppåner, lossade 10 skruv å hade lådan i näven :D

Fast Haynes kan vara lite lustiga ibland, på min GSX750F jag hade för några år sen så skulle man ta bort topp, cylindrar, kolvar, vevstakar, vevaxel och slutligen övre blockhalvan om man skulle ta loss lådan. Enligt Haynes. Eller så lyssnade man på Andersson_Turbo och vände motorn uppåner, lossade 10 skruv å hade lådan i näven :D

Ja oftast så plankar de ju rutinerna i oem-verkstadshandboken, de är ju ofta rätt omständliga jämfört med hur man kan göra irl om man vet vad man håller på med. Det är som bytet av kolvbultsbussningen med motorn kvar i ramen som nyligen beskrevs i min byggtråd.

Ska det göras enligt HD och S&S rutiner ska motorn demonteras fullständigt och veven pressas isär. Med lösa stakar ska bussningen i stakarnas lillända sedan maskinbrotchas och sunnenhonas.

Dvs det går inte att ta isär motorn mer än så.

Ja lyssnar nog till paxel´s råd först och färmmst, enligt boken ska man riva hela motorn annars och plocka isär allt men om det stämmer det paxel säger så verkar ju haynes instruktionerna lite märkliga =)

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back