Växeln hoppar ur vid högre varv på min zxr750 -89a...

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
...
Hejsan, tänkte höra med er om ni vet vad mitt lilla problem kan bero på. Det är så att när jag ligger runt 10.000-12.000 varv så har växeln en tendens att hoppa ur, och kopplingen bli helt "lös" om man säger, finns inget motstånd i den.

Det är en kawasaki zxr750 -89a.

villka växlar gäler de som den hoppar ut på, e de dom lägre 1-2an så kan de vara växelgaffeln som e böjd eller stödklackarna som e sletna i växeldreverna, eller båda 2.

villka växlar gäler de som den hoppar ut på, e de dom lägre 1-2an så kan de vara växelgaffeln som e böjd eller stödklackarna som e sletna i växeldreverna, eller båda 2.

Har bara testat med 2ans växel. Tänkte väl ut å kika på det nu, vet inte om man kanske måste plocka ner hela växellådan och skruva isär å renovera skiten, men känns som att man hellre gör annat först om de skulle kunna finnas enklare fel..

Har bara testat med 2ans växel. Tänkte väl ut å kika på det nu, vet inte om man kanske måste plocka ner hela växellådan och skruva isär å renovera skiten, men känns som att man hellre gör annat först om de skulle kunna finnas enklare fel..

Brukar oftast vara tvåans växel som ger sig. Bara att riva isär och byta. Delarna brukar kosta runt 4000, två drev, en skiftgaffel plus packningar. Om du plockar ur motorn och lämnar in kan du komma undan med 2-3000 i arbete. Grattis!

Brukar oftast vara tvåans växel som ger sig. Bara att riva isär och byta. Delarna brukar kosta runt 4000, två drev, en skiftgaffel plus packningar. Om du plockar ur motorn och lämnar in kan du komma undan med 2-3000 i arbete. Grattis!

Hm ja de va inte bra, jobbet gör ja själv, blir till å leta fram hur man enklast får loss den så man slipper spendera för många timmar utomhus nu i kylan :P

Någom som vet hur man lättast får ur växellådan på en sådan här hoj? Har bara möjlighet att stå utomhus så vill bara att det ska gå så fort som möjligt så jag kan in i värmen igen =))

Växellådan sitter väl ihop med motorn?

Eller missförstod jag frågan?

Lossa luftburk, grenrör, kylare, soppaslangar, el, kedja, wirar osv, osv.

Lossa sedan alla motorfästen och släpp ner maskinen.

Lyft bort resten av hojen och bär in motorn i värmen och meka :tummenupp

Lossa luftburk, grenrör, kylare, soppaslangar, el, kedja, wirar osv, osv.

Lossa sedan alla motorfästen och släpp ner maskinen.

Lyft bort resten av hojen och bär in motorn i värmen och meka :tummenupp

Helt perfekt svar, tackar så mkt =)) polisfanskapet som sålde hojen te mig hävdade att det finns "inga fel alls" jo tjo tjena. :mad:

Ja mena hur jag får bort växellådan från hojen så jag kan gå in med den i värmen å mecka vidare =)

Har visserligen inte skruvat på en tåcke dära kawa men jag tror att det finns tre olika sätt att demontera växellådan:

1, Använd rätt verktyg och släpp sedan alla bultar som motorn sitter fast med. Koppla bort kylarslangar, lyft bort förgasarna och dra ur alla kontakter m.m. Sänk sedan ner motorn, alternativt lyft bort ramen. Bär in motorn på ca 75 kg och skruva sedan isär allt på köksbordet. (För husfriden skull bör du ha skickat iväg en eventuell sambo på spa den närmsta veckan ...)

2, Vinkelkap...

3, Dynamit. (Snabbast och roligast.)

Jaha då har man äntligen lyckats få ur motor/växellåda då, äre något mer som kan vara smart att göra med hojen nu när den ändå är nästintill helt nedplockad och motorn är ur?

Kontrollera/ställa ventiler är ju aldrig fel beroende på hur länge sedan det var senast.

Kontrollera/ställa ventiler är ju aldrig fel beroende på hur länge sedan det var senast.

Ingen aning om när det är gjort. Äre några svårigheter att plocka isär en växellåda på en hoj? Jobbar som mekaniker men aldrig vart inne på den biten..

Ingen aning om när det är gjort. Äre några svårigheter att plocka isär en växellåda på en hoj? Jobbar som mekaniker men aldrig vart inne på den biten..

Fixa en bra manual. Vänd uppochner på moroten och plocka ur växellådan. Har inte gjort det själv men övervägde att fixa det själv när lådan va kass på min gsxr förra vintern. Nöjde mig med att läsa verkstadsmanualen istället.

Någon som vet vad man måste lossa innan man kan lyfta bort växellådan från motorn? Det första som står i Haynesboken är "lyft bort motor och koppling sen delar du växellådshalvorna (översatt från engelska =)).

Sitter kopplingen som på en bil att det bara är att lossa några bultar och sen dra ut den eller måste man in i motorn å mecka också?

//MVH Niklas

Någon som vet vad man måste lossa innan man kan lyfta bort växellådan från motorn? Det första som står i Haynesboken är "lyft bort motor och koppling sen delar du växellådshalvorna (översatt från engelska =)).

Sitter kopplingen som på en bil att det bara är att lossa några bultar och sen dra ut den eller måste man in i motorn å mecka också?

//MVH Niklas

För att komma åt lådan måste du dela på blockhalvorna. Det är bara HD och en del rejshojar som har kasettväxellåda som man kan ta ut med motorn kvar i ramen.

Följ mekhandboken till din hoj.

För att komma åt lådan måste du dela på blockhalvorna. Det är bara HD och en del rejshojar som har kasettväxellåda som man kan ta ut med motorn kvar i ramen.

Följ mekhandboken till din hoj.

motorn har jag redan plockat ur hojen så den ligger för sig, ngn sådan bok tror ja inte ja har, bara nå haynes bok på engelska.

motorn har jag redan plockat ur hojen så den ligger för sig, ngn sådan bok tror ja inte ja har, bara nå haynes bok på engelska.

Det var en sådan bok jag menade. Alltså tex en Haynes-bok till just din hojmodell.

På en del radfyresporthojsmotorer kan man lägga motorn uppochned och sedan ta loss den undre blockhalvan. Sedan komma åt lådan. Dvs man kan låta cylindrar kolvar och topp sitta kvar. På andra, som tex yamaha 600 yzf thundercat kan man inte göra så utan man måste ta av cylinder och topp för att komma åt alla skruvar.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back