Pannkaksmartin
Ny medlem
Hej!
Har problem med lådan på min R1, men inte den klassiska tvåans växel. Min krånglar på ettan.
Gasar man upp den försiktigt på ettan, även uppemot 11-12.000 rpm så går det ganska smidigt att växla till tvåan. Blir som ett litet "hack".
Om man istället gasar upp den hårt på ettan och försöker få i tvåan låter det ofta som ett rassel, går en-två sekunder med kopplingen uppe, och sedan smäller antingen tvåan i eller så hoppar den till neutralen. Inga problem på övriga växlar.
Motorn ligger just nu på arbetsbänken och ska rivas i helgen och vill därför höra med er kunniga om vad ni tror är eventuellt fel. Studerat verkstadsmanualen så den kan jag nästan utan och innan, men förstår ändå inte riktigt hur växellådan fungerar i detalj.
Kan det vara något tjall på en av växelgafflarna eller är det något drev, och isåfall vilket kan det vara? Givetvis kommer jag undersöka alla delar noggrant för att se efter slitage, men kan ändå vara intressant att få höra lite teorier innan jag har den i molekyler.
Vänliga hälsningar
Martin
PS: Vart sitter förresten den omtalade fjädern som brukar gå sönder på de tidiga R1orna? Bör rimligen inte vara fel på denna eftersom den går fint på alla andra växlar, men gör ju inget att byta den samtidigt.
Har problem med lådan på min R1, men inte den klassiska tvåans växel. Min krånglar på ettan.
Gasar man upp den försiktigt på ettan, även uppemot 11-12.000 rpm så går det ganska smidigt att växla till tvåan. Blir som ett litet "hack".
Om man istället gasar upp den hårt på ettan och försöker få i tvåan låter det ofta som ett rassel, går en-två sekunder med kopplingen uppe, och sedan smäller antingen tvåan i eller så hoppar den till neutralen. Inga problem på övriga växlar.
Motorn ligger just nu på arbetsbänken och ska rivas i helgen och vill därför höra med er kunniga om vad ni tror är eventuellt fel. Studerat verkstadsmanualen så den kan jag nästan utan och innan, men förstår ändå inte riktigt hur växellådan fungerar i detalj.
Kan det vara något tjall på en av växelgafflarna eller är det något drev, och isåfall vilket kan det vara? Givetvis kommer jag undersöka alla delar noggrant för att se efter slitage, men kan ändå vara intressant att få höra lite teorier innan jag har den i molekyler.
Vänliga hälsningar
Martin
PS: Vart sitter förresten den omtalade fjädern som brukar gå sönder på de tidiga R1orna? Bör rimligen inte vara fel på denna eftersom den går fint på alla andra växlar, men gör ju inget att byta den samtidigt.
