Växellådsrenovering R1 99

Ta mig tusan - det va den klassiska tvåan! You guys were right - of course! :tummenupp

Förutom tvåans och sexans drev så var L-gaffeln lagom pippad. Stora nötmärken.
R-gaffeln hade endast ett litet märke så den byter jag inte.

På måndag beställer jag delar så har jag den förhoppningsvis ihopsatt till helgen. Eller nja, kanske inte. Ska justera ventilerna också, det blir skapligt intressant. Tips emottages med glädje. :pannkyss

Tack grabbar!

Får man fråga hur mycket du betalat för sakerna? Vi har skruvar ner brors hoj och ska byta samma saker vore trevligt och veta vad du betalat och var du köpt det?

Plastigauge är ett verktyg, kan man väl kalla det, är som ett snöre typ som man lägger mellan vev och lagerhalva för att mäta oljespelet.

När man drar ihop blocket så plattas plastigaugen ut, sen skruvar du isär det igen och mäter hur bred plastigaugen blev, så har du oljespelet där.

Hej!
Tack för alla svar jag fått i tråden! Vevaxeln väntar jag fortfarande ivrigt på men tänkte passa på att ställa en till fråga om plastigage och ersättningslager.

Det finns ju olika färger som ska mäta olika toleranser (?).
För ramlagerna ligger toleransen på 0.004 - 0.028 mm och för storändslagerna gäller 0.016 - 0.040 mm.

Vilken färg på plastigage ska jag använda? Använder man plastigagen enbart för att se om lagerna är inom toleranserna? Eller används plastigagen också för att beräkna vilket ersättningslager man ska ha?

Är det annars praktiskt möjligt att strunta i plastigagen, i exempelvis ramlagernas fall, och läsa av "siffrorna" på vevaxeln och vevhuset för att sedan beställa nya lager? Isåfall kanske jag gör det om de inte är fasligt dyra, då behöver jag skruva isär motorn en gång mindre. Se gärna bifogad fil som är ett utstick från verkstadsmanualen.

I den står formeln J1 (crankcase) - J1 (crankshaft web) - 2. Och då är frågan vart tvåan kommer ifrån. :) Och gäller den i samtliga uträkningar för ramlagerna?

Snacka om att jag är frågvis men så är det när man är ny inom ett område och vill lära sig allt. :tummenupp

Gixer skrev:
Får man fråga hur mycket du betalat för sakerna? Vi har skruvar ner brors hoj och ska byta samma saker vore trevligt och veta vad du betalat och var du köpt det?

3.5k ordinarie pris men på grund av en vän fick jag lite bättre pris. Delarna finns att beställa hos samtliga Yamaha-återförsäljare. :)

Bifogat

• plastigage - Copy.jpg
    plastigage - Copy.jpg
    154.5 KB · Visningar: 92
Hej!
Tack för alla svar jag fått i tråden! Vevaxeln väntar jag fortfarande ivrigt på men tänkte passa på att ställa en till fråga om plastigage och ersättningslager.

Det finns ju olika färger som ska mäta olika toleranser (?).
För ramlagerna ligger toleransen på 0.004 - 0.028 mm och för storändslagerna gäller 0.016 - 0.040 mm.

Vilken färg på plastigage ska jag använda? Använder man plastigagen enbart för att se om lagerna är inom toleranserna? Eller används plastigagen också för att beräkna vilket ersättningslager man ska ha?

Är det annars praktiskt möjligt att strunta i plastigagen, i exempelvis ramlagernas fall, och läsa av "siffrorna" på vevaxeln och vevhuset för att sedan beställa nya lager? Isåfall kanske jag gör det om de inte är fasligt dyra, då behöver jag skruva isär motorn en gång mindre. Se gärna bifogad fil som är ett utstick från verkstadsmanualen.

I den står formeln J1 (crankcase) - J1 (crankshaft web) - 2. Och då är frågan vart tvåan kommer ifrån. :) Och gäller den i samtliga uträkningar för ramlagerna?

Snacka om att jag är frågvis men så är det när man är ny inom ett område och vill lära sig allt. :tummenupp

3.5k ordinarie pris men på grund av en vän fick jag lite bättre pris. Delarna finns att beställa hos samtliga Yamaha-återförsäljare. :)
Om jag ska kunna hjälpa dig med lager så måste du säga vad det står på din vevaxel och på motorblocket vid vevaxeln, annars vet jag inte vad du ska ha för lager. :tungan

Du ska använda det som står i motorn och få fram vad du ska ha för lager genom tabellen.

Angående plastigaugen så är min röd, hör med E&D i Solna, de skickade med till mig när de fixade min vev, fråga om du inte kan få köpa av dem för jag har inte hittat plastigauge i nån verktygsaffär jag har varit i.

Tror bara att det finns en sort faktiskt :va den plattar ju ut sig olika mycket beroende på hur stor oljespel du har.

Jag rekommenderar att du använder plastigaugen även om du har fått "rätt" lager, det är alltid bättre att kontrollmäta så man är säker, annars går kanske motorn med för litet spel och hur kul är det om veven skär då.

Plastigauge använder du enbart för att se om du har fått rätt oljespel, du kan dessutom se om du har fått fel lager iom att spelet blir alldeles för stort eller alldeles för litet.

Hej
Plastigage finns i grön, röd, blå variant, vad jag kan se (http://www.race-shop.com/, sök "plasigage"), den gröna är för minst lagerspel 0,025-0,075 mm.
Biltillbehörsaffärer som säljer grejor från Hansen Racing, till exempel MECA bildelar i Södertälje, kan ta hem, ca 31 spänn så räcker det till en motorrenovering...
Är du säker på att dina ramlager ska ha 4-28 tusendelar bara, de låter lite tycker jag. Blanda inte ihop lagerspel med vevaxelns diametertolerans.
Min hoj ska ha 20-44 tusendelar.
Om man byter lager, och vevaxel och vevhus är i fint skick, och hojen inte har gått 10 000-tals mil, så blir det rätt om man köper samma lager som satt i från fabrik, behöver knappast kollas med plastigage. Tror jag.

/Lycka till

Är du säker på att dina ramlager ska ha 4-28 tusendelar bara, de låter lite tycker jag. Blanda inte ihop lagerspel med vevaxelns diametertolerans.
Min hoj ska ha 20-44 tusendelar.
Om man byter lager, och vevaxel och vevhus är i fint skick, och hojen inte har gått 10 000-tals mil, så blir det rätt om man köper samma lager som satt i från fabrik, behöver knappast kollas med plastigage. Tror jag.

/Lycka till

Vevaxeln är tillbaka! Fit for fight - dags för djungelvrål! :yoparty

Vad jag alltså ska göra är följande. Byta storändslager samt ramlager. Skriver två inlägg med inklipp från verkstadsmanualen så får ni gärna svara och bekräfta om det är rätt. Ett inlägg för att behandla storändslager och ett för vevlagerna.

Följande står på vevaxeln, motorn och vevstakarna.

Vevaxeln - 23323 2322
Motorn - NL91V039J (endast siffrorna som betyder nåt?)
Vevstakarna - 4E på samtliga

Vi kan börja med storändslagerna. Toleransen för dessa ligger på 0,016 - 0,040 mm enligt verkstadsmanualen. Rätta mig gärna om jag missförstått - se bild.

Använder följande formel P1 (connecting rod) - P1 (crankshaft) - 2 =

No 1. 4 - 2 - 2 = 0 = white
No 2. 4 - 3 - 2 = -1 = violet
No 3. 4 - 2 - 2 = 0 = white
No 4. 4 - 2 - 2 = 0 = white

Stämmer detta? Om jag nu beställer dessa lager, får hem dem, använder plastigage och upptäcker att "spelet" är för stort eller litet - hur räknar man då ut vilket ersättningslager man ska ha?

Nu gör jag ett nytt inlägg för vevlagerna.

Bifogat

• 4-69.jpg
    4-69.jpg
    110 KB · Visningar: 60
  • 4-70.jpg
    4-70.jpg
    122.1 KB · Visningar: 72
  • 4-71.jpg
    4-71.jpg
    125.8 KB · Visningar: 67
Ersättning av vevlager

Alltså gäller följande:
Vevaxeln - 23323 2322
Motorn - NL91V039J (endast siffrorna som betyder nåt?)

Toleransen för dessa lager ligger på 0,004 - 0,028 mm. Återigen - rätta mig gärna om jag har fel eller förstått fel från verkstadsmanualen. Se bifogad bild!

Använder följande formel J1 (crankcase) - J1 (crankshaft) - 2 =

No 1. 9 - 2 - 2 = 5 = ersättningslager vilket??
No 2. 1 - 3 - 2 = -4 = ersättningslager vilket??
No 3. 0 - 3 - 2 = -5 = ersättningslager vilket??
No 4. 3 - 2 - 2 = -1 = pink/violet ?
No 5. 9 - 3 - 2 = 4 = ersättningslager vilket??

Verkar väldigt fel tycker jag själv. Är det numret på motorn som är mysko eller? Det finns nämligen inget annat instansat förutom NL91V039J. Vad kan jag göra om det inte stämmer?

Hoppas ni fortsätter orka svara på mina frågor. Som sagt, första gången jag haft isär en motor till den här graden så jag ser gärna att den startar och går fint sen.

Ha det toppen!

Bifogat

• 4-75.jpg
    4-75.jpg
    75.4 KB · Visningar: 53
  • 4-76.jpg
    4-76.jpg
    137 KB · Visningar: 69
  • 4-77.jpg
    4-77.jpg
    154.5 KB · Visningar: 78
Hej
Du har nog tänkt rätt, förutom när det gäller stämpeln på motorn.
Tittar du säkert på rätt ställe?
Det ska ju vara fem siffror i rad, inga bostäver, och finnas på baksidan av nedre blockhalvan.
Kan du se de gamla lagrens färgkod?

Hallå!
Vad är det man säger? Skynda långsamt. Ähum! Har fruktansvärt mycket annat att göra så bågen hamnar verkligen i sista rummet. Jaja, men det går framåt iallafall.

Beteckningen som stod på blockhalvan var felaktig. Som tur var kunde jag se de gamla lagrens färg, så nu har jag samtliga lager hemma. Nu återstår problemet med Plastigage för att mäta vevlagerna.

De har en tolerans på 0,004 - 0,028 mm, medan Plastigage grön är på 0,025 - 0,076 mm, deras minsta. Hur har ni gjort? Jag har ju rätt lager nu men jag vill ändå dubbelkolla med Plastigage för allt slits väl så originallager inte alltid passar. Eller? Solid Snake tipsar om röd Plastigage men den mäter 0,051 - 0,152 mm

Behöver bara svar på detta sen ska jag sätta gång i turbofart.
Martin

Last edited:
Någon som kan det här med plastigage? :)
Har du skaffat? Isf klipper du av en bit som täcker nästan hela tappen du ska mäta, alla förslagsvis, sen skruvar du ihop motorhalvorna enl instruktionsbok.

Sen delar du igen och mäter enligt mätstickan man får med, ta det värdet och jämför med vad verkstadsmanualen säger.

Har du skaffat? Isf klipper du av en bit som täcker nästan hela tappen du ska mäta, alla förslagsvis, sen skruvar du ihop motorhalvorna enl instruktionsbok.

Sen delar du igen och mäter enligt mätstickan man får med, ta det värdet och jämför med vad verkstadsmanualen säger.

Hej!

Jag vet hur man gör men problemet är det här med vilken plastigage man ska använda för att mäta så små toleranser som vevlagerna. Storändslagerna använder jag plastigage blå för, de passar perfekt.

Saxat från mitt inlägg:
De har en tolerans på 0,004 - 0,028 mm, medan Plastigage grön är på 0,025 - 0,076 mm, deras minsta. Hur har ni gjort?

Som sagt, hur tusan har ni gjort som renoverat en R1-motor?

Hej!

Jag vet hur man gör men problemet är det här med vilken plastigage man ska använda för att mäta så små toleranser som vevlagerna. Storändslagerna använder jag plastigage blå för, de passar perfekt.

Saxat från mitt inlägg:
De har en tolerans på 0,004 - 0,028 mm, medan Plastigage grön är på 0,025 - 0,076 mm, deras minsta. Hur har ni gjort?

Som sagt, hur tusan har ni gjort som renoverat en R1-motor?
Jag hade röd när jag mätte min förra CBR, blev hur bra som helst.

Mardrömmen fortsätter vilken bara blir värre. Snart bränner jag upp bågen och anmäler den stulen... Nej, anmäla den stulen gör jag inte men bra sugen på att elda upp den är jag.

Lång historia kort. För några veckor sen hittade jag plastigage, började skruva ihop vevhuset för att dubbelkolla lagerna, när en bult ger sig. Går inte av men drar ur den och den är förlängd. Skit.

Provar nästa som fuckar sig. Även den efter. Och den efter. Samtliga skulle dras med 12 nm samt en med 14 nm. Misstänker att bultarna lossats och skruvats dit en för många gånger.

Byter ut alla bultar till vevhuset. Skruvar dit nummer 11 m6-bulten vilken ger sig. Här börjar jag bli orolig. Inser att min skapligt nya momentnyckel använd tre gånger inte riktigt är med på noterna. Åker och byter den till en annan modell. Provar nästa bult 12 nm, även den fuckar sig. :huvet

Lossar vevhuset och kollar gängorna i blocket. Fuckade. Fick ut delar av gängorna med en instrumentmejsel. :gråta Troligtvis kombination av att de tidigare blivit för hårt dragna av någon annan samt av min knullade momentnyckel eller - enbart av min momentnyckel från helvetet. :mad:

Vad göra? Kan man byta block och vad måste då bytas? Undre delen av vevhuset? Vevaxeln? Kan man flytta över allt från min motor till den nya? Det tråkigaste är väl att mina nyinköpta lager inte lär passa...

Eller är det bättre att hitta en beggad motor? Fungerar 00:ans motor i 99:ans chassi? Vad skiljer? Finns en 00 att köpa på Spinnin Wheel men då medföljer inte förgasare, tändning, generator och startmotor. Passar de från min hoj?

Har nästan insett att jag inte kommer få åka nå båge i år... Om jag kan köpa en beggad motor och åka några mil så gör jag gärna det om ingen har en jättebra lösning på mitt problem.

Last edited:
Hej
Verkar lite otur där...
Har du rätt skruvar? Rätt längd och hållfasthet. Har du köpt Yamaha originalskruvar, eller kör du med skruvar från Överskottsbolaget?
Smörjer du skruvarna med olja innan du drar dem, eller är de rena och avfettade? Stor skillnad, kolla i manualen hur man ska smörja skruvarna.
Använder du momentnycklarna rätt? Blanda inte ihop Nm, kPm, Ftlbs och andra konstiga enheter. Det borde ju inte vara fel på båda nycklarna, om de inte är kalibrerade av samma snubbe som då har gjort samma fel på båda nycklarna.
Byta block är nog dyrare än begagnad motor (båda halvorna måste bytas).
Men det brukar nog gå att renovera gängor med Heli-coil. Blir starkare än de var från början.

Att kolla lagerspel på 0,004 mm är nog bara att dra ihop och se om det går att snurra på axeln, då är det inte för tajt. 0,004 mm är ju så gott som inget spel alls. Knappast mätbart...
Däremot kan du använda Plastigage för att se om spelet är för stort.
Jag tror faktiskt inte att man behöver dra fullt moment för att kolla lagerspelet med Plastigage. Man ska ju bara mosa plaststrängarna. Borde räcka gott med 75 % av momentet. Men det är ju bara min egen teori.

Lycka till...

Endast Yamaha-delar har använts. Har doppat samtliga skruvar i motorolja innan jag stoppat i dem. Och momentnycklarna har jag använt rätt.

Misstänker att gängorna har pajat på grund av min momentnyckel som jag nu reklamerat och bytt till en ny men skadan på gängorna är redan gjord. Jag har ju dragit ihop motorn en gång tidigare och då måste den ha dragit för hårt. Det i kombination med att kanske en tidigare ägare dragit åt för bra kan ha gett upphov till detta.

Nu håller jag koll efter en beggad motor så får vi se om jag säljer av denna i delar eller spar och renoverar nån annan gång. Livet ska inte va lätt men det visste jag sen innan. :rolleyes:

Har själv gjort detta ingrepp på min gamla hoj, 2ggr. Efter andra gången så köpte jag nya bultar för att vara säker på att allt var fine, och det funkade bra.
Verkar konstigt att du dragit av så många bultar.

Vilket som, jag har ett par gamla bultar om du vill testa med de. Det är bara att du hör av dig isåfall så kan du komma o hämta de du vill ha.

Och om det nu är så att gängorna är paj, så är det ju ingen fara att istället gänga upp dem lite grann eller sätta i helicoil.

Som sagt hör av dig om du vill ha bultarna eller annan hjälp.

Mvh
Niklas

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti