Hej!
Tack för alla svar jag fått i tråden! Vevaxeln väntar jag fortfarande ivrigt på men tänkte passa på att ställa en till fråga om plastigage och ersättningslager.
Det finns ju olika färger som ska mäta olika toleranser (?).
För ramlagerna ligger toleransen på 0.004 - 0.028 mm och för storändslagerna gäller 0.016 - 0.040 mm.
Vilken färg på plastigage ska jag använda? Använder man plastigagen enbart för att se om lagerna är inom toleranserna? Eller används plastigagen också för att beräkna vilket ersättningslager man ska ha?
Är det annars praktiskt möjligt att strunta i plastigagen, i exempelvis ramlagernas fall, och läsa av "siffrorna" på vevaxeln och vevhuset för att sedan beställa nya lager? Isåfall kanske jag gör det om de inte är fasligt dyra, då behöver jag skruva isär motorn en gång mindre. Se gärna bifogad fil som är ett utstick från verkstadsmanualen.
I den står formeln J1 (crankcase) - J1 (crankshaft web) -
2. Och då är frågan vart tvåan kommer ifrån.

Och gäller den i samtliga uträkningar för ramlagerna?
Snacka om att jag är frågvis men så är det när man är ny inom ett område och vill lära sig allt.
3.5k ordinarie pris men på grund av en vän fick jag lite bättre pris. Delarna finns att beställa hos samtliga Yamaha-återförsäljare.