Växellådsrenovering R1 99

Pannkaksmartin

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
R1 99
Hej!

Har problem med lådan på min R1, men inte den klassiska tvåans växel. Min krånglar på ettan.

Gasar man upp den försiktigt på ettan, även uppemot 11-12.000 rpm så går det ganska smidigt att växla till tvåan. Blir som ett litet "hack".

Om man istället gasar upp den hårt på ettan och försöker få i tvåan låter det ofta som ett rassel, går en-två sekunder med kopplingen uppe, och sedan smäller antingen tvåan i eller så hoppar den till neutralen. Inga problem på övriga växlar.

Motorn ligger just nu på arbetsbänken och ska rivas i helgen och vill därför höra med er kunniga om vad ni tror är eventuellt fel. Studerat verkstadsmanualen så den kan jag nästan utan och innan, men förstår ändå inte riktigt hur växellådan fungerar i detalj.

Kan det vara något tjall på en av växelgafflarna eller är det något drev, och isåfall vilket kan det vara? Givetvis kommer jag undersöka alla delar noggrant för att se efter slitage, men kan ändå vara intressant att få höra lite teorier innan jag har den i molekyler.

Vänliga hälsningar
Martin

PS: Vart sitter förresten den omtalade fjädern som brukar gå sönder på de tidiga R1orna? Bör rimligen inte vara fel på denna eftersom den går fint på alla andra växlar, men gör ju inget att byta den samtidigt. :)
 
Någon som har några tankar? :)
Har nu tagit reda på vart fjädern sitter iallafall. Och gällande det här med ettans växel så har jag försökt söka på forumet utan att hitta något. Även innan jag skrev tråden. :tummenupp
 
Vill bara förtydliga att det är just tvåans växel du har problem med när den inte vill i. Ettan stannar den ju i.

Min gissning är 2:ans växelgaffel samt 2:ans drevpar - brukar vara detta som ger sig på de flesta hojar..
 
Hmmm låter som att problemet är mellan 1-2 och inte själva växeln då den inte hoppar ur av sig självt eller nåt. Kan ingenting om växellådor i princip men kan det inte va synkring eller nån gaffel då.
 
Har haft samma problem med kawan och då var det en styrklack på 2:an drev som var slitet och det ser ju likadant ut på rettan, så det är nog bara att riva av 2:ans drev och byta. Byt gaffeln når du ändå är i farten, den brukar vara sliten och det "crosväxlas" mycket.
 
Byt gafllar som föregående säger!

Men när du öppnar och river isär så ser du även ingreppen (klackarna) och dom brukar vara rätt slitna för tvåans växel eftersom det inte är helt ovanligt med elaka växlingar mellan 1an till 2an (bakhjulsåka, race m.m.)
Är du osäker på skicket så ta med drevstockarna till någon kunnig person och be om ett utlåtande.

Kolla även upp fix'et som fanns för problem med tvåans växel (fjäder och kula) att det är åtgärdat, fixa annars när du har allt isär.

/Nitrous
 
Ta mig tusan - det va den klassiska tvåan! You guys were right - of course! :tummenupp

Förutom tvåans och sexans drev så var L-gaffeln lagom pippad. Stora nötmärken.
R-gaffeln hade endast ett litet märke så den byter jag inte.

På måndag beställer jag delar så har jag den förhoppningsvis ihopsatt till helgen. Eller nja, kanske inte. Ska justera ventilerna också, det blir skapligt intressant. Tips emottages med glädje. :pannkyss

Tack grabbar!
 
Nu vet jag inte hur mycket man kommer åt att se in i R1:ans låda, men om du har möjlighet så torrkör lådan när den är partiellt ihopskruvad. På det sättet borde du kunna se om växelgafflarna är krokiga eller inte genom att se om ingreppen på dreven förs ihop fullt eller inte.
 
ett tips är att också kolla skicket på växeltrumman, denna är en cylindrigt formad sak, med en massa spår, som styr gafflarna.. denna kan också bli sliten / spricka (vet av egen erfarenhet)

kostar strax under 1000 lappen
 
Hej igen!
Jag fortsätter att skriva i den här tråden även om det inte är helt och hållet växellådsrelaterat.

Idag tänkte jag skruva fast svänghjulet men upptäckte till min förfäran att det ser lite våldtaget ut.
Jag har inte kollat på det förrän nu när motorn ska ihop för det var en verkstad som lossade det åt mig.

Hur illa ser det ut för er kunniga? Det ser och känns som det blivit nedslipat med små hack. Ni ser vart. Det är mest över en större yta på ena änden av svänghjulet.

Kollar man på sidan (se bild) ser det ut som någon hamrat på det. Så är det runtom. Vad tusan kan allt detta bero på? Det är inga skador överhuvudtaget på insidan av generatorkåpan så jag förstår egentligen inte hur svänghjulet blivit "nedfilat". Är svänghjulet balanserat, är det därför den ser filad ut? Eller hur balanserar man ett svänghjul?

Kan nämna att jag beställt ny oljepumpssil för den var full av skit. Bland annat metallflis som jag förmodat kommit från att dreven blivit dåliga. Några andra förslag på saker som vill lämna metallflis? :)
De gånger jag har bytt olja, även nu när jag tömde motorn innan renoveringen, har jag aldrig hittat flis i oljan. Brukar kolla väldigt noga.

Tack på förhand.

// Orolig
 

Bifogat

  • IMG_1297.jpg
    IMG_1297.jpg
    83.2 KB · Visningar: 157
  • IMG_1299.jpg
    IMG_1299.jpg
    78.1 KB · Visningar: 134
  • IMG_1304.jpg
    IMG_1304.jpg
    63.5 KB · Visningar: 146
Ser ut som nån klåpare har försökt få av svänghjulet utan avdragare.

Svänghjulet brukar man balansera genom att borra i det, inte igenom det dock.
 
nån idiot ha som sagt våldat på svänghulet,säkert sabbat kilen så svänghjulet kunnat röra sig innan det fastnade i konan.brukar bli repor runt om.
jag la en 02:a på kåpan en ggr och då krökte den svänghjulet.och det var stående vält men ioffs gick kåpan sönder.eftersom den inte tar i längre så hade jag bara filat till graderna och satt på det igen.
kolla även motsvarande drevpar 5:an så inte klackarna blivit tuktade av att drevet hållt på att hoppa.dubbeldrevet ingående.
 
hade jag varit dig hade jag mät vevaxeln så den inte kastar med tanke på hur mycket dom har bankat på svänghjulet.med tanke på slitaget lägger jag pengarna på att vevaxeln är krokig för r1ans svänghjul är ganska kraftigt. hoppas jag har fel!
-peter
 
hade jag varit dig hade jag mät vevaxeln så den inte kastar med tanke på hur mycket dom har bankat på svänghjulet.med tanke på slitaget lägger jag pengarna på att vevaxeln är krokig för r1ans svänghjul är ganska kraftigt. hoppas jag har fel!
-peter

Var precis och konsulterade med en bekant som håller på med motorer och han rådde mig att hitta ett begagnat svänghjul + mäta veven, vilket han skulle kunna fixa.

Känner mig som en åsna just nu när man fått ihop växellådan och bara skulle kolla ventilerna. Och just för att jag inte plockat upp svänghjulet från påsen och kollat på det innan jag satte ihop allt.

Ska åka över med motorn till honom på måndag så skulle vi kolla. Håll tummarna för att veven är rak och fin, annars blir det till att riva allt igen samt muchos dineros. Han sa att eventuellt kan man räta ut veven. Någon som har erfarenhet av sånt?

Okej, kan väl passa på o fråga, men är det någon som har ett icke misshandlat och våldtaget svänghjul till salu? :näsblod
 
Uppdatering:
Vevaxeln har ännu inte uppmätts men det bör vara på gång. Tror att imorgon ska jag ha fått svar... om det blir till o gråta eller inte. :gråta

Men hursomhelst behöver jag ett fungerande svänghjul. Finns ett par intressanta på Ebay men när jag väl får hem ett, hur ska jag veta att det är balanserat? Man vet ju egentligen aldrig när man köper begagnat. För man vågar väl inte anta att det är okej även om det ser helt och fint ut?

Kan tänka mig att det inte är supermånga som har dorn för att montera upp ett R1 svänghjul i sina balanseringsmaskiner.
Finns det något MC-företag som kan hjälpa med sådant?
 
"Gratulerar" utbrast mannen till mig och fortsatte "du får möjlighet att riva motorn på nytt!"

Jepp. Vevaxeln kastade. Han sa hur mycket det var också, men eftersom jag inte kan relatera till siffror i det sammanhanget lade jag inte mycket kraft på att minnas dessa.

Hursomhelst han trodde inte det var några problem att rikta den. Blir till att riva motorn i helgen... Igen! :yoparty

Ni som kan, försök gärna besvara mina frågor i förra inlägget. :)

Ha en trevlig helg!

Edit. När man river bort vevaxeln, är det då något speciellt man ska tänka på? Förutom att inte använda hammare och allehanda elaka verktyg.

Och vad är det som kan ha tagit skada av att vevaxeln kastar? Något mer man ska byta?
 
Last edited:
"
....Och vad är det som kan ha tagit skada av att vevaxeln kastar? Något mer man ska byta?

Vev- och ramlager kan du bereda dig på att byta, men det är ju änåd kutym när man har veven ur om motorn inte är helt ny. Lagerhalvor är ju rätt billiga. Sedan får ju din besiktning av veven utvisa om lagerytorna är ok. Annars slipa eller handla en ny el begagnad vev i bra skick.

Man kan kolla glidlagerspel med ngt som kallas för plastigauge eller plastolina.

mvh
J
 
Hej igen!

Tack Jörgen och UrbanTiger för era svar. :pannkyss

Nu har jag på nytt varit ute i verkstan och rivit motorn på nytt. Eftersom jag aldrig haft isär en motor tidigare så har jag några nybörjarfrågor.

Har en verkstadsmanual men den förklarar inte helt och hållet på ett tillfredställande sätt.

Mina frågeställningar är väl egentligen följande:

Kamkedjan
- Hur lossar jag denna på bästa sätt?
- Måste man ta bort ventilkåpan och knåpa därunder?
- Innan man börjar lossa saker ska man väl nolla motorn? Enligt manualen står följande:
"Turn the crankshaft clockwise. When piston #1 is at TDC on the compression stroke, align the TDC mark on the pickup coil rotor with the crankcase mating surface.

Note. TDC on the compression stroke can be found when the camshaft lobes are turned away from each other."

- Alltså hur ska kolv #1 se ut när den är nollad? Ska kolven vara högst upp, längst ned, i mitten av sitt moment, eller hur ska den vara?
- Och camshaft lobes, de ska alltså vara med spetsiga sidan ifrån varandra?

Vevaxeln

- Motorn ska vara nollad och kamkedjan loss. What now?
- Är nästa steg att lossa kolvstakarna? Lagerna som sitter här, är det de som kallas för ramlager?
- När jag ska beställa nya "ramlager" (de ovan nämnda) är det olika lager då till de olika stakarna? Läste att man verkligen skulle hålla reda på vilken stake vilket lager satt på.
- Vevlagerna, det är väl de som sitter mellan vevhushalvorna och som ligger över/under vevaxeln?
- Och vad exakt är Plastigauge? Verktyg?

Många många frågor. Kommer bli lite överraskad om någon orkar svara på dem... men mycken glad! :) Fyll gärna på om det är nånting jag glömt bort.

Nu jäklar ska jag ha igång bågen så snart som möjligt. Trött på fint väder och båge i 1000 delar. Eller nåt.

Mvh Martin
 
Hej igen!

Tack Jörgen och UrbanTiger för era svar. :pannkyss

Nu har jag på nytt varit ute i verkstan och rivit motorn på nytt. Eftersom jag aldrig haft isär en motor tidigare så har jag några nybörjarfrågor.

Har en verkstadsmanual men den förklarar inte helt och hållet på ett tillfredställande sätt.

Mina frågeställningar är väl egentligen följande:

Kamkedjan
- Hur lossar jag denna på bästa sätt?
- Måste man ta bort ventilkåpan och knåpa därunder?
- Innan man börjar lossa saker ska man väl nolla motorn? Enligt manualen står följande:
"Turn the crankshaft clockwise. When piston #1 is at TDC on the compression stroke, align the TDC mark on the pickup coil rotor with the crankcase mating surface.

Note. TDC on the compression stroke can be found when the camshaft lobes are turned away from each other."

- Alltså hur ska kolv #1 se ut när den är nollad? Ska kolven vara högst upp, längst ned, i mitten av sitt moment, eller hur ska den vara?
- Och camshaft lobes, de ska alltså vara med spetsiga sidan ifrån varandra?

Vevaxeln

- Motorn ska vara nollad och kamkedjan loss. What now?
- Är nästa steg att lossa kolvstakarna? Lagerna som sitter här, är det de som kallas för ramlager?
- När jag ska beställa nya "ramlager" (de ovan nämnda) är det olika lager då till de olika stakarna? Läste att man verkligen skulle hålla reda på vilken stake vilket lager satt på.
- Vevlagerna, det är väl de som sitter mellan vevhushalvorna och som ligger över/under vevaxeln?
- Och vad exakt är Plastigauge? Verktyg?

Många många frågor. Kommer bli lite överraskad om någon orkar svara på dem... men mycken glad! :) Fyll gärna på om det är nånting jag glömt bort.

Nu jäklar ska jag ha igång bågen så snart som möjligt. Trött på fint väder och båge i 1000 delar. Eller nåt.

Mvh Martin


Kamkedjan lossar du antagligen på bästa sätt genom att nolla motorn, plocka loss ventilkåpan, skruva bort kamkedjesträckaren och sen försöka plocka bort kamkedjan från kamdreven om det går, annars får du lossa ett kamdrev.


TDC = top dead center, kolven ska alltså vara högst upp och kamnockarna på 1ans cylinder ska peka snett uppåt.

Lagerna till stakarna som ansluter till veven heter storändslager och lagerna mellan vev och block är ramlager.

De till stakarna är antagligen samma storlek medans det förmodligen skiljer lite på ramlagerna, på min gamla cbr jag hade så var det färgkoder och lite sånt så fick man följa en tabell för att få rätt lager.

Plastigauge är ett verktyg, kan man väl kalla det, är som ett snöre typ som man lägger mellan vev och lagerhalva för att mäta oljespelet.

När man drar ihop blocket så plattas plastigaugen ut, sen skruvar du isär det igen och mäter hur bred plastigaugen blev, så har du oljespelet där.
 
Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top