Växellådsras

Nice:) tack för hjälpen! Blir till o plocka ner skönheten och jobba lite i vinter o få till en fin draghoj te nästa sommar då:)

Hur svårt är det att splitta lådan,renovera och montera ihop den igen o få det o funka?
Är ganska mekkunnig men har aldrig haft isär en gammelgixxer innan, något spec man bör tänka på?

Mvh//Rickard

Det är enkelt, det är iofs allt när man kan det! Det fina med dem här gamla maskinerna är att man kan dela motorn utan att behöva lyfta av cylinder/topp vid en växelrenovering. Det enda som är lite pilligt är att få i gafflarna i rätt spår på dreven när man lägger ihop halvorna.
 
okej låter kalas:) en verkstadshandbok har ja redan införskaffat mig^^ så motorn går alltså o dela horizontellt utan att behöva röra veven eller så med andra ord?:)
 
okej låter kalas:) en verkstadshandbok har ja redan införskaffat mig^^ så motorn går alltså o dela horizontellt utan att behöva röra veven eller så med andra ord?:)

Japp! :tummenupp
 
okej låter kalas:) en verkstadshandbok har ja redan införskaffat mig^^ så motorn går alltså o dela horizontellt utan att behöva röra veven eller så med andra ord?:)

Om du har ett löst tråg, ta bort det INNAN du vänder på motorn. Då slipper du få så mycket löst guck och metallbitar längre in i motorn. :tummenupp
 
jupp, passar i motorer från '86 tom '92. Byt gaffeln och eventuellt axeln som gaffeln hänger i oxo.

Nja, säker på det där? När jag rensade 3:ans drev en av alla gånger så fick jag tag på 89:ans drev, och de passade inte på mina växelaxlar från 86. Ena drevet var 2,5 mm för brett men alla andra mått var identiska (förutom hålet för bussningen), så jag fick svarva ner drevet och bussningen. Bussningen var inte heller samma. Men efter jag svarvat ner 2,5 mm (1 mm på ena sidan, och 1,5 mm på andra) så funkade det! En stund iallafall... Så det verkar inte som att allting är helt utbytbart mellan 1052:an och 1127:an. Men 91-92-grejorna ska ju passa på 89:an iallafall. De har ju samma motor.
 
Kalas, ja ringde dock en suzukiverkstad o dem sa att det var prec samma drev på alla 1127 motorerna, alltså ingen skillnad på cutting eller så?

Mvh//Rickard
 
Nja, säker på det där? När jag rensade 3:ans drev en av alla gånger så fick jag tag på 89:ans drev, och de passade inte på mina växelaxlar från 86. Ena drevet var 2,5 mm för brett men alla andra mått var identiska (förutom hålet för bussningen), så jag fick svarva ner drevet och bussningen. Bussningen var inte heller samma. Men efter jag svarvat ner 2,5 mm (1 mm på ena sidan, och 1,5 mm på andra) så funkade det! En stund iallafall... Så det verkar inte som att allting är helt utbytbart mellan 1052:an och 1127:an. Men 91-92-grejorna ska ju passa på 89:an iallafall. De har ju samma motor.

Hmmm...nu blev jag lite osäker, men du blandade alltså 89ans med 86ans drev? Undrar om jag inte flyttade över alla drev från en '86a till en 91ans axel. Ska försöka kolla det där...
 
Hmmm...nu blev jag lite osäker, men du blandade alltså 89ans med 86ans drev? Undrar om jag inte flyttade över alla drev från en '86a till en 91ans axel. Ska försöka kolla det där...

Japp, jag blandade 3:ans drev från -89 och resten av dreven inklusive axlar från -86. Fick svarva ner tjockleken 2,5 mm på 3:ans drev så jag kunde få på låsbrickorna som låser drevet i sidled. Men det kanske går om man flyttar över alltihop?
 
Hur är det med cuttingen på dreven då? någon som kan säga bu eller bä om gradantalet skiljer sig sinsemellan årsmodellerna?

Mvh//Rickard
 
Hur är det med cuttingen på dreven då? någon som kan säga bu eller bä om gradantalet skiljer sig sinsemellan årsmodellerna?

Mvh//Rickard

ocuttat tom '90 på utgående växelaxel, och '91 och '92 har samma växeldrev.
 
Är det någon fara o bygga en värstinglåda utan cut då?
Jag ringde o pratade med www.mc-shopen.se lr något sådant, en kille i karlstad iaf och han påstod att det var samma cutting på alla drev 89-92. Vem har rätt o vem har fel?:S
 
Är det någon fara o bygga en värstinglåda utan cut då?
Jag ringde o pratade med www.mc-shopen.se lr något sådant, en kille i karlstad iaf och han påstod att det var samma cutting på alla drev 89-92. Vem har rätt o vem har fel?:S

När dem såldes ny så var dem ocuttade tom '90, men idag säljs bara cuttade drev mig veterligen.

Därav måste dem bytas parvis...
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top