Växellådsproblem PY80, PW80, nån som kan se nåt fel

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har rivit isär grabbarnas PY80 som jag bytte till mig i höstas, problemen har varit att den läckt olja, troligtvis från kickaxeln och sen vill tvåan hoppa ur under belastning, den som hoppar ur och i av sig självt.

Nu är allt isär plockat men jag kan som inte se nåt fel med låda. Fick med nya drev till tvåan men de nya drevens klackar är inte nåt bättre än de som sitter i lådan nu.

Finns det nåt att justera växellägena,
tänker om växeltrumman inte hamnar i läge så tvåan inte går in ordentligt.

Tog foton på lådan om nån kan avgöra om det är nåt uppenbart fel som jag missar.
20220418_132133.jpg20220418_132138.jpg20220418_132128.jpg

Ejhu exat samma motor som i chappy o det är ju iprincip omöjligt att förstöra en sådan.

Hur ser växel stjärnan ut?

Ejhu exat samma motor som i chappy o det är ju iprincip omöjligt att förstöra en sådan.

Lite mer Kinesium i delarna på denna bara. Vad tar stryk av i-sparkade kopplingslös växling? Kolla skiftgafflarna men det har du kanske gjort.
Igreppsklackarna kan slinta med microskopiska förslitningar, och är gafflarna liite böjda så samarbetar de för hoppande växlar

Fast PY är ju kineskopian...

Till frågan så tror jag alldeles säkert att det är ingreppen som är allt för avrundade. Men det borde väl gå att beställa hem nya såna i kinesium någonstans, kolla alibaba.

Alternativt eftersom det är Bosse som startat tråden så finns ju alternativet att tillverka en jigg för att slipa om ingreppen. Och förslagsvis samtidigt göra den lite undercuttad.

Till frågan så tror jag alldeles säkert att det är ingreppen som är allt för avrundade. Men det borde väl gå att beställa hem nya såna i kinesium någonstans, kolla alibaba.

Alternativt eftersom det är Bosse som startat tråden så finns ju alternativet att tillverka en jigg för att slipa om ingreppen. Och förslagsvis samtidigt göra den lite undercuttad.
…Och härda dreven i brinnande björnfett?

Vad menar du med växelstjärnan? Trumman som gafflarna ligger i?

Kan inte se att gafflarna är böjda eller nåt annat konstigt. Ha nån på att undercutta har funnits men jag vet inte om jag ids? Fick med nya drev i kinesium men dessa ser då intd ut nåt bättre. Sen vet jag inte hur det ena drvet är tänkt att bytas om det ska krympas eller ska lödas fast på axeln?

Jag håller mig från björnfett vid härdning men fett från älghjärta kan det funka? Rökte tolv hjärtan för nån vecka sen?

Lite mer Kinesium i delarna på denna bara. Vad tar stryk av i-sparkade kopplingslös växling? Kolla skiftgafflarna men det har du kanske gjort.
Igreppsklackarna kan slinta med microskopiska förslitningar, och är gafflarna liite böjda så samarbetar de för hoppande växlar
Den kopplar ut det är en kombinerad slung/tryck koppling.

Så fort du lägger tryck på växel peten frikopplar du tryckkopplingen när du släpper växelpeten drar kopplingen på samma sätt som alla kopplingar. Men släpper du ned varvet så Fu kar den som på en motor såg o är frikopplar hela tiden o du kan växla hur my du känner för det.

Kan inte se att gafflarna är böjda eller nåt annat konstigt. Ha nån på att undercutta har funnits men jag vet inte om jag ids? Fick med nya drev i kinesium men dessa ser då intd ut nåt bättre. Sen vet jag inte hur det ena drvet är tänkt att bytas om det ska krympas eller ska lödas fast på axeln?

Jag håller mig från björnfett vid härdning men fett från älghjärta kan det funka? Rökte tolv hjärtan för nån vecka sen?
Växel stjärnan ligger väll bakom kopplingen o har en liten fjädrad arm med en rullbricka som låser växeln i läge när du släpper upp växel peten.

O du kam med o fråga om hjälp o i andra andetaget berätta att du har en flock nyrökta älg hjärtan? det var fan svinigt. ?

Nej, björnfett kokar vid 178,973 grader och älgfett vid 178,972 grader så det blir helt fel.

Torkar du älghjärtat sen eller vad gör du med det? Jag får bara tag på nöthjärta så det är vad jag torkar.

Den kopplar ut det är en kombinerad slung/tryck koppling.

Så fort du lägger tryck på växel peten frikopplar du tryckkopplingen när du släpper växelpeten drar kopplingen på samma sätt som alla kopplingar. Men släpper du ned varvet så Fu kar den som på en motor såg o är frikopplar hela tiden o du kan växla hur my du känner för det.
Jo jag vet hur den fungerar. Men i praktiken blir det hårda växlingar när en stövelförsedd liten fot sparkar på spaken

Växel stjärnan ligger väll bakom kopplingen o har en liten fjädrad arm med en rullbricka som låser växeln i läge när du släpper upp växel peten.

O du kam med o fråga om hjälp o i andra andetaget berätta att du har en flock nyrökta älg hjärtan? det var fan svinigt. ?

Bakom kopplingen sitter ju själva länkaget från växelpedalen och det är kopplat upp till växeltrumman som styr gafflarna, Sen ligger det en arm med en full (tror jag) från andra sidan men den ser väl bara till att trumman stannar i rätt läge efter växlingen? Får få inte ihop att växelpedalen på något vis är ihopkopplad med själva kopplingen men jag kan ju missat nåt. Jag trodde att PW80 bara frikopplade då man slår av på varvet.

Har låtit röka älghjärtan, äter dom direkt som dom är oftast som smörgåspålägg istället för köpes skinka.

Ja nu pratar vi samma sak. Den armen med hjulet som löper i växelklockan stjärna det är den armen som spärrar växelklockan. Och den fjädern skall vara hård som faen o pressa bra hårt in i stjärnan det är detta trycket som förhindrar växelklockan att röra sig när växellådan snurrar.

Och pw80 är ju inget monster att leverera hp direkt fel sök där.

Ja nu pratar vi samma sak. Den armen med hjulet som löper i växelklockan stjärna det är den armen som spärrar växelklockan. Och den fjädern skall vara hård som faen o pressa bra hårt in i stjärnan det är detta trycket som förhindrar växelklockan att röra sig när växellådan snurrar.

Och pw80 är ju inget monster att leverera hp direkt fel sök där.

Okej då är jag med. Har ju rivit hela skiten i molekyler och speciellt hård upplevde jag inte att den armen vad spänd vid demonteringen. Hade kanske räckt med att byta tätningen på kickaxeln och en hårdare fjäder?

Nu ligger i alla fall hela skiten i bitar så nya lager och packboxar blir det då den ändå är isärplockad. Sen blir det nog horning och nya kolvringar mest bara för att då är ju maskinen hyfsat fixad.

Var ute i garaget och kollade lite, men jag får inte ihop hur kopplingen ska kunna koppla ur då man rör växelpedalen. Hade inte Jawa nåt system där växelpedalen kopplades ihop med kopplingen så det blev typ quick shift.

Screenshot_20220418_210424.jpg

Slung kopplingen är dom stora kulorna nr 8 typ en sutter clutch yamaha var väldigt tidiga med denna tekniken.

View attachment 470895

Slung kopplingen är dom stora kulorna nr 8 typ en sutter clutch yamaha var väldigt tidiga med denna tekniken.
Jo men den har väl inget att göra med växelpedalen?

De moppar jag sett med halvautomat så greppar kopplingen när du har driv från motorn och frikopplar när man släpper gasen. Du kan väl inte göra fullgasväxlingar med en pw80?

View attachment 470895

Visst funkar Rekluse kopplingarna på ungefär samma sätt, säljs ju såna till KLR:en men den är dyr. Men med rådande stånka priser skulle man ju få igen även en Rekluse koppling med tanke på vad jag gett för hojen.

Jo men den har väl inget att göra med växelpedalen?

De moppar jag sett med halvautomat så greppar kopplingen när du har driv från motorn och frikopplar när man släpper gasen. Du kan väl inte göra fullgasväxlingar med en pw80?

Precis, är det jag som fattat fel i det som moddlaren skrev? Order om inga fullgasväxlingar har givits åt junioren.

Jag har ju nya drev men är det nån som har en aning om hur man får loss det fasta drevet från axeln? Har svårt att tro att det bara är krympt fast det på axeln, skulle det verkligen hålla måste ju nästan vara fastlött.

Harit ute och kolla mer, kandet vara så att drevet bara är krympt på axel? I sånt fall funderar jag på om det sitter där ett ska? Man kan se ett lite glapp på axeln som att drevet inte är nog på pressat och även att det precis tagit i godset i motorhalvan.

Skulledet fattas 1 mm eller nåt sånt då kan jag tänka mig att man kan få detta fenomen då drevet hamnar förlångt ifrån för att få fullt upphak av klackarna.

Hade varit intressant att se en okej PW80 låda var drevet ska sitta.

Vet inte om det syns men det ser ut som att drevet kan gå på mer
20220419_083654.jpg

Sen är det lite nött på sidan mot blockhalvan
20220419_083710.jpg

Denna drevet ser ut så här såfrågan är hur det sitter fast på axeln utan att snurra
20220419_083839.jpg

Last edited:
Det rostar fast :cool:

Kan det saknas en bricka där i änden på axeln?

Kanske du kan bilda dig en uppfattning om läget på axeln ifall du sätter ihop växellådan i den ena blockhalvan och lägger i tvåans växel. Kanske du kan se ifall det då är glapp mellan dreven?

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back