Växellåds problem Yz 450f -03

Strömberg

Kör alltid för fort!!
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg 650 Supermoto -07 Nu kittad för isen!!
Som sagt, kompisen har en Yamaha 450 -03.. idag när vi va på isen så började växellådan krångla... När man kör hojen på 1:an,2:an,3:an så finns inga problem.. men när man lägger i 4:an så rycker hojen, växeln läggs i hur lätt som helst.. men känns som den rycker på 4:an, typ som att nån kugg är borta...ligger man på jämt varvtal så låter de som att varvet rusar lite när den "tappar" greppet i lådan... låter inget bra alls.. Finns de någon som varit med om detta förut??vad kan de va?? den är så klart bara 4 växlad...

Tacksam för tips...

Mvh Strömberg
 
Inte bra, stäng av och riv. Blir billigare än att köra ett tag till. Kan vara några shims och fjäderbrickor som är krökta. Vanligt fel på Husaberg och KTM. 7 kr styck.

Kör iaf inte mera är mitt råd. jag har lagat så många motorer med onödigt dyra repkostnader så jag vet vad jag talar om. Två nya motorblock för femtontusen är tex onödigt. Billigare med några shims eller vad det nu är. Kan vara kugghjul med. låt någon som kan yamma titta på det. PMa Jånte tex. Kung på yamma.
 
Inte bra, stäng av och riv. Blir billigare än att köra ett tag till. Kan vara några shims och fjäderbrickor som är krökta. Vanligt fel på Husaberg och KTM. 7 kr styck.

Kör iaf inte mera är mitt råd. jag har lagat så många motorer med onödigt dyra repkostnader så jag vet vad jag talar om. Två nya motorblock för femtontusen är tex onödigt. Billigare med några shims eller vad det nu är. Kan vara kugghjul med. låt någon som kan yamma titta på det. PMa Jånte tex. Kung på yamma.



Nä ja sa de oxå igår... så vi lasta den direkt...onödigt å köra ras mer än vad som redan är trasigt... tack för tipset... ska höra med han....

Mvh Strömberg
 
Vi har rivit i sär motorn å konstaterat att ingreppet i fyrans växel är rundat, + att skiftgafflarna har tagit stryk.. så de bli nytt, å så upptäckte vi att typ alla lager va rätt så dåliga..nån som har koll på någon som har "billiga" eller i alla fall bra pris på reservdelar till yamaha 450??

Mvh Strömberg
 
Vi har rivit i sär motorn å konstaterat att ingreppet i fyrans växel är rundat, + att skiftgafflarna har tagit stryk.. så de bli nytt, å så upptäckte vi att typ alla lager va rätt så dåliga..nån som har koll på någon som har "billiga" eller i alla fall bra pris på reservdelar till yamaha 450??

Mvh Strömberg
Vet inte om jag minns rätt men tror det bara är ramlagrena och lagret till utgående axel som är special medans resten är standardlager.

Kan rekomendera www.kullagerservice.se :tummenupp
 
Nä ja sa de oxå igår... så vi lasta den direkt...onödigt å köra ras mer än vad som redan är trasigt... tack för tipset... ska höra med han....

Mvh Strömberg

Det var bra gjort. :tummenupp Kolla även alla distans-shims och låsringar på bägge axlarna. Dom är så billiga ändå.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top