växellåds bekymmer

christoffer

det kan stickas till lite!
Gick med
9 May 2005
Hoj
R1
hej hej alla glada!

Har bestämt mej för att riva min låda för allra första ggn..
anledningen är att tvåans växel inte vill fungera längre,jag har sökt och förstått att det möjligtvis är gafflarna som är skeva/nötta alt något drev.

så till mitt stora problem,jag har aldrig gjort nåt sånt här stort projekt nån gång.. men jag har en haynes bok(iofs på engelska) så de ska nog gå.
men,,i boken står det att man ska gå in i lådan uppifrån,dvs ta bort cylindrar och så,men jag har för mej att några här inne säger att man ska gå underifrån? vilket är det lättaste sättet att göra detta på nu då??

jag är nyfiken och villig men är nervös som fasiken.... HjÄLLp!!!!

I vanliga fall behöver man inte ta bort cylindrar, men Ibland krävs det att man tar bort cylindrarna för att komma åt en skruv eller någonting sånt dumt. :kocko

Läs boken noga ett par gånger så förstår du snart om du behöver ta bort överdelen eller inte.
:tummenupp
Kör hårt, det är enklare än man tror

På en zzr600a (som jag antar att "zzr-6" är) ska det räcka med att dela vevhuset/växellådan i dom två huvuddelarna (övre/undre), block och topp ska kunna sitta kvar på övre halvan. Allt enligt Haynesmanualen.

När jag rev min plockade jag dock bort block och topp först (ville se skick på all då jag ändå monterat ny motor och ska ha den gamla som reservdelshög) men ser inte varför det inte skulle fungera att göra som boken säger. Ta god tid på dig och om du fastnar eller saker inte vill dela på sig så undersök nogrant så du inte missat något innan du börjar bända (talar av egen erfarenhet :huvet )

Kan kolla upp exakt vilka avsnitt/sidor som gäller, men har du en Haynes så är det ju bara att följa det som står där.

pjohan skrev:
På en zzr600a (som jag antar att "zzr-6" är) ska det räcka med att dela vevhuset/växellådan i dom två huvuddelarna (övre/undre), block och topp ska kunna sitta kvar på övre halvan. Allt enligt Haynesmanualen.

När jag rev min plockade jag dock bort block och topp först (ville se skick på all då jag ändå monterat ny motor och ska ha den gamla som reservdelshög) men ser inte varför det inte skulle fungera att göra som boken säger. Ta god tid på dig och om du fastnar eller saker inte vill dela på sig så undersök nogrant så du inte missat något innan du börjar bända (talar av egen erfarenhet :huvet )

Kan kolla upp exakt vilka avsnitt/sidor som gäller, men har du en Haynes så är det ju bara att följa det som står där.

ja,jo..men jag har försökt att förstå de som står i boken,,är ju inte direkt jättebra på garage-engelska direkt,men där står det att man ska ta bort cylinder och topp..hmm.. kanske ska göra som boken tycker men det känns onödigt om det inte behövs..

grr..zzr skrev:
...men där står det att man ska ta bort cylinder och topp..hmm.. kanske ska göra som boken tycker men det känns onödigt om det inte behövs..

Det står också att man INTE behöver plocka väck en massa saker om man bara ska mecka med växellådan, bland annat block, topp och svänghjul.

Kan leta lite ikväll så kan vi se (sitter på jobbet nu). Jag antar du har den Haynes som täcker zzr600D (89-93) och zzr600E(93-2000 i min bok, men modellen tillverkades ytterligare några år).

Är det förresten en D eller E?

pjohan skrev:
Det står också att man INTE behöver plocka väck en massa saker om man bara ska mecka med växellådan, bland annat block, topp och svänghjul.

Kan leta lite ikväll så kan vi se (sitter på jobbet nu). Jag antar du har den Haynes som täcker zzr600D (89-93) och zzr600E(93-2000 i min bok, men modellen tillverkades ytterligare några år).

Är det förresten en D eller E?

gör gärna så! :tummenupp hemskt tacksam för all hjälp..
det är en E modell iaf..

Gå in på denna sida.Där står det mesta om våra hojar.Finns en tråd om byte av växellådan.Gå in på mods and repairs så har du tråden nästan högst upp.

www.zx6e.com

Last edited:
Bara därför hittar jag inte manualen, har julpanikstädat så den har säkert hamnat på någon "smart" plats :huvet (andra hojens haynes låg på sin plats så jag fattar inte varför jag separerat dom).

Nåja, ZX's länk ser vettig ut (http://roy.shaptech.com/gearfix/
om du inte orkar klicka runt) och den bekräftar att man INTE
behöver plocka väck block och topp... bekräftas även när jag tittar på min demonterade D-motor här på arbetsbordet (E är uppdaterad men i det mesta väldigt lik)

Har nu ikväll rivit ner lådan på min Kawasaki ZX7R och den behöver man inte riva av cylindrarna på! Men på en Yamaha FZR1000 behöver man det där sitter två bultar som man måste ta uppifrån!

Hur det är på din vet jag ej! Men som sagt läs noggrant i manualen så kommer du säkert fram till något :)

Lycka till.....

zx skrev:
Gå in på denna sida.Där står det mesta om våra hojar.Finns en tråd om byte av växellådan.Gå in på mods and repairs så har du tråden nästan högst upp.

www.zx6e.com

lånar tjejens log-in..

TACK! den där sidan va ju kalas! det fanns ju massor med bilder tom.. glad i hågen stack jag till garaget och började skruva...kom rätt så långt tycker jag..nu hänger motorn bara på en enda skruv och de va nån knepigt stor insex..så jag får fixa en sån först.. :tummenupp

mvh "grr..zzr",christoffer!

ehh...lite mera hjälp?

är det någon som vet vart man så billigt som möjligt kan hitta dom delar som behöver bytas ut i lådan? det som behövs vad jag förstår är:
växeltrumma,gafflar och 2ans och 6ans drev för att vara på den säkra sidan?

har inte fått upp motorn än iofs men det är väl de sakerna som pajar vad jag förstår iaf?

det känns som om jag ALLTID hittar det dyraste stället att köpa res,delar ifrån så är det någon som har nåt tips så är jag hemskt tacksam!

mvh
christoffer

grr..zzr skrev:
kom igen nu? ni är ju många som lagat lådan ju? vart fick ni tag i grejerna?

Skickade mina drev idag för undercutting till motospeed...
Dom tar 400:-/paret för cuttning!
Hörde med en lokalhandlare här och han skulle ha 720:-/paret

Skulle ta ca 14 dagar innan jag fick igen dreven...
Sen har jag alltid köpt orginal grejor när det handlar om packningar och packboxar....

Har du fått isär lådan ännu?
Skulle tippa på att det räcker med cuttning ev. någon skiftgaffel.

Peanutboy skrev:
Skickade mina drev idag för undercutting till motospeed...
Dom tar 400:-/paret för cuttning!
Hörde med en lokalhandlare här och han skulle ha 720:-/paret

Skulle ta ca 14 dagar innan jag fick igen dreven...
Sen har jag alltid köpt orginal grejor när det handlar om packningar och packboxar....

Har du fått isär lådan ännu?
Skulle tippa på att det räcker med cuttning ev. någon skiftgaffel.

okej...det låter ju faktiskt inte för farligt direkt.. nej,jag lossar den sista bulten till motorn om nån timme,eller i morgon..så än så länge vet jag inte vad jag behöver..det ringde en kille nyss från en res,dels firma i karlstad..minns inte namnet på den,iaf skulle han nu med hjälp av chassi nr kolla upp vad grejerna skulla gå på.. jag hörde mej för om trumma,gafflar och drev..får se vad han säger men det lär ju kosta :gnissla

har inte riktigt hajat de där med cuttning,slipar dom ner"greppen" på dreven då eller?

hejhej!

jag bara måste få skriva av mej lite nu!
har precis kommit hem från garaget,sex meter lång av stolthet...jag kan fan inte mecka asså utan hjälpande händer hela tiden,MEN NU! :)

motorn ligger på garage golvet och är öppnad!! jag klarade det...hittils iaf!
man ska väl inte ropa hej än kanske men fan...ändå!

såg direkt att det va ett ganska stort "avskrap" på växeltrumman,så den lär ju bytas iaf.. ska leta mera i morgon..

så åter igen,,vart fixar man billiga delar? nån som vet?...

mvh
christopher!

suck...behöver hjälp igen här!

någon där ute som vet om man behöver köpa hela kopplingskorgen eller om man bara kan byta ut den inre? satt igår och försökte få loss den stora jävla muttern som sitter inuti korgen,det slutade med att jag hade av en av tapparna som håller lammellerna :4skrika ..sen hade jag iofs i ren ilska av tre till..

behöver jag byta hela korgen,eller byter jag bara ut den inre delen?
och..... vart köper man den?

mvh
christoffer

innan du har sönder nåt mer så skaffa ett riktigt verktyg så du kan hålla emot kopplingskorgen. Den där muttern kan sitta riktigt duktigt fast. Ang delarna så måste de ju finnas hur många såna där hojar som helst på skroten, kolla spinning wheel.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT