Växellådan smäller till vid växling

Samuel

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
Gixxer 750 -98
Olsson har givit dig ett bra svar ...
Jag skulle vilja tillägga att du ska lära dig växla upp utan att använda kopplingen eftersom det ger mer distinkta växlingar, sliter mindre på kopplingen, ger snabbare växlingar och du slipper släppa taget om vänsterhandtaget. :tummenupp

Därom tvista de lärde. En del anser ju att det sliter på lådan istället om man sätter detta i system. Och personligen byter jag hellre lameller än lådor:rolleyes:
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Därom tvista de lärde. En del anser ju att det sliter på lådan istället om man sätter detta i system. Och personligen byter jag hellre lameller än lådor:rolleyes:

Det sliter bara om man inte gör snabba växlingar. Jag har alltid växlat upp utan att frikoppla och aldrig sett något onormalt slitage på mina växellådor ...
Vid aktiv körning är det också en säkerhets-issue eftersom man slipper släppa styret med vänsterhanden t ex om det vobblar lite, du har nedlägg och det är dags att växla ... då är det bra att ha den växlingen "inprogrammerad" så det sitter i ryggraden ..:tummenupp
 

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Åndalsnes
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
Undrar en sak på min 929 a. Om man missar växlingen från 1 an till 2 an (vid hård körning), så smäller det till ordentligt när man ska lägga i 2 an igen(från friläge). Vad beror detta på någon??
Annars funkar allt som det ska

Jag brukar också få i neutralen när jag växlar från 1:an ill 2:an. Missar jag brukar jag varva upp motorn bra innan jag försöker slänga i 2:an igen. Som någon skrev tidigare har du ju varvat upp lådan bra genom att missa växeln, släppa kopplingen och gasat fullt. Tryck in koppligen, lägg ett lätt tryck på växelpedalen och gasa till så kommer växel att hoppa i mjukt.
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Min Fireblade var klockren i lådan, inga smällar om man gick från neutral till tvåan vid rull men min Yamaha 750 smällde ordentligt som trådskaparen beskrev men den lådan/motorn byttes ut för den var totalslut.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top