Växellådan smäller till vid växling

Olsson har givit dig ett bra svar ...
Jag skulle vilja tillägga att du ska lära dig växla upp utan att använda kopplingen eftersom det ger mer distinkta växlingar, sliter mindre på kopplingen, ger snabbare växlingar och du slipper släppa taget om vänsterhandtaget. :tummenupp

Därom tvista de lärde. En del anser ju att det sliter på lådan istället om man sätter detta i system. Och personligen byter jag hellre lameller än lådor:rolleyes:

Därom tvista de lärde. En del anser ju att det sliter på lådan istället om man sätter detta i system. Och personligen byter jag hellre lameller än lådor:rolleyes:

Det sliter bara om man inte gör snabba växlingar. Jag har alltid växlat upp utan att frikoppla och aldrig sett något onormalt slitage på mina växellådor ...
Vid aktiv körning är det också en säkerhets-issue eftersom man slipper släppa styret med vänsterhanden t ex om det vobblar lite, du har nedlägg och det är dags att växla ... då är det bra att ha den växlingen "inprogrammerad" så det sitter i ryggraden ..:tummenupp

Undrar en sak på min 929 a. Om man missar växlingen från 1 an till 2 an (vid hård körning), så smäller det till ordentligt när man ska lägga i 2 an igen(från friläge). Vad beror detta på någon??
Annars funkar allt som det ska

Jag brukar också få i neutralen när jag växlar från 1:an ill 2:an. Missar jag brukar jag varva upp motorn bra innan jag försöker slänga i 2:an igen. Som någon skrev tidigare har du ju varvat upp lådan bra genom att missa växeln, släppa kopplingen och gasat fullt. Tryck in koppligen, lägg ett lätt tryck på växelpedalen och gasa till så kommer växel att hoppa i mjukt.

Min Fireblade var klockren i lådan, inga smällar om man gick från neutral till tvåan vid rull men min Yamaha 750 smällde ordentligt som trådskaparen beskrev men den lådan/motorn byttes ut för den var totalslut.

Back