Växellådan smäller till vid växling

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Undrar en sak på min 929 a. Om man missar växlingen från 1 an till 2 an (vid hård körning), så smäller det till ordentligt när man ska lägga i 2 an igen(från friläge). Vad beror detta på någon??
Annars funkar allt som det ska
 
Undrar en sak på min 929 a. Om man missar växlingen från 1 an till 2 an (vid hård körning), så smäller det till ordentligt när man ska lägga i 2 an igen(från friläge). Vad beror detta på någon??
Annars funkar allt som det ska



gafflarna i lådan behöver bytas
 
Om du har högt varvtal på motorn (men inte på lådan, om man säger så) smäller det väl till när du växlar från friläge i vilket fall, ungefär som när man lägger i ettan från stillastående. Varför går tvåan inte i? Är det trögare att få i tvåan än det borde vara? Hoppar den ur vid axelleration?
 
Om du har högt varvtal på motorn (men inte på lådan, om man säger så) smäller det väl till när du växlar från friläge i vilket fall, ungefär som när man lägger i ettan från stillastående. Varför går tvåan inte i? Är det trögare att få i tvåan än det borde vara? Hoppar den ur vid axelleration?

Den har aldrig hoppat ur när den väl är i.

Och som sagt det händer ju bara ibland om man är slarvig när man växlar. Specielt när man gasar på ordentligt.
Kör man lungt och liksom väklar i 2 steg (först neutral sen i med 2 an, svårt att förklara) så låter det ju ingenting.
 
Om hojen tar ett skutt när man läger i 1an efter kallstart så har man med stor sanolikhet en dålig olja, eller så har man haft det tidigare.
 
Den har aldrig hoppat ur när den väl är i.

Och som sagt det händer ju bara ibland om man är slarvig när man växlar. Specielt när man gasar på ordentligt.
Kör man lungt och liksom väklar i 2 steg (först neutral sen i med 2 an, svårt att förklara) så låter det ju ingenting.

Låter som du behöver vara lite mer bestämd när du lägger i 2'an. Hamnar du ofta i neutral mellan 1'an å 2'an även när du kör lugnt? (Ser ut som det i det du beskriver ovan?) Isåfall kanske det börjar bli dags för vxlådsrenovering.

Edit:
Jag fattade nog fel *nyvaken*.
 
Undrar en sak på min 929 a. Om man missar växlingen från 1 an till 2 an (vid hård körning), så smäller det till ordentligt när man ska lägga i 2 an igen(från friläge). Vad beror detta på någon??
Annars funkar allt som det ska

En viktigt ofta förbisedd sak att tänka på för att få växlingarna att flyta bra:

- Justera in växelpedalen så att du får en "bra" position när du sitter på hojen,
ta nån till hjälp som kan justera in den när du sitter på hojen.
Du ska kunna växla från 1:an till 2:an bara genom att vrida fotleden,
du ska inte behöva lyfta hela foten för att vara säker på att växel gått i.

Tror inte det är nått problem med din låda....är du bara bestämd när du växlar
så funkar det ju. Till skillnad från bilar så har inte mc-lådor några synkringar,
det är den primära orsaken till att det "smäller" när man växlar en hoj.

Mvh/ KentW
 
Last edited:
Undrar en sak på min 929 a. Om man missar växlingen från 1 an till 2 an (vid hård körning), så smäller det till ordentligt när man ska lägga i 2 an igen(från friläge). Vad beror detta på någon??
Annars funkar allt som det ska

När du växlar från en växel till en annan, så styrs mängden klonk av skillnaden i hastighet mellan två närliggande växlar -- d v s lågt.

När du upptäcker att du hamnar i friläge, så har du nyss varvat upp motorn, men det sker när motorn är kopplad, därför varvas även växelådan upp. Men eftersom 1an inte var i när du varvade motorn så har inte ingreppsklackarna som ska in i 2ans drev fått upp tillräcklig hastighet. Det blir en enorm skillnad i hastighet mellan ingreppsklackarna. (Samma sak blir det om man stillastående varvar högt i friläge med kopplad motor, och sedan utan fördröjning lägger i en växel.)

Det är inget fel på lådan -- felet kan sägas bero på föraren. I fortsättningen, vänta några sekunder i urkopplat läge innan du växlar, så att växellådans varvtal hinner sjunka.
 
Last edited:
En till ofta förbisedd sak är ju att en rätt justerad kedja kan göra underverk för vxl-lådan.
 
Men hallå! var inte sån domedagsprofet!
ALLA Honda jag haft (Hornet 600, VFR800, Blade-96) har smällt i lådan ibland från 1-2...& vad jag läst så är det "normalt" på Hondorna...

Så lugn & fin nu!


och dom hojarna har du kvar idag och kör med, dom mår bra idag??
 
Olsson har givit dig ett bra svar ...
Jag skulle vilja tillägga att du ska lära dig växla upp utan att använda kopplingen eftersom det ger mer distinkta växlingar, sliter mindre på kopplingen, ger snabbare växlingar och du slipper släppa taget om vänsterhandtaget. :tummenupp
 
Back
Top