Växellåda

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Mmm det är porr i garaget nu, första gången jag har isär en växellåda, woho! :P
Okej här kommer tusen frågor om växellådan till min gsxr 1100 -92:

1.
Några (tre) av kuggarna på ingående axel har skador i form av pitting (se bild). Är det läge att byta de två kugghjulen som har pitting? (jättefina i övrigt) eller spelar det mindre roll?

2.
Spåret för växelgaffeln i 5:ans drev utgående axel är 5,1mm och ska enl. handboken ligga mellan 4,8-4,9 mm. Vad gör detta för lådans funktion?

3.
Hur pass slitna kan ingreppsklackarna vara innan det är byte som gäller? Mina är lite rundade men.. (bild på 2:ans klackar)

4.
Har hört talas om att det ska vara dubbelradigt kullager på utgående axel på 92:an, det är det inte på min. Kan det vara olika i olika länder? min är importerad.

5.
Bonusfråga om kopplingen: Jag har tre talriksfjädrar men enligt boken ska det vara två, dessutom saknas "brickan" (wave washer seat) på bilden. Kan det vara så att nån hemmameck har lagt dit en till fjäder och tagit bort brickan, gjort en omvänt shimsning så att säga för att få det att lira?

Bifogat

• pitting_klart.JPG
    pitting_klart.JPG
    101.8 KB · Visningar: 305
  • 2an_klar.JPG
    2an_klar.JPG
    94.6 KB · Visningar: 190
  • washer.JPG
    washer.JPG
    20.2 KB · Visningar: 149
  • motorn_klar.JPG
    motorn_klar.JPG
    118.2 KB · Visningar: 242
Varför har du tagit isär lådan? Vad var det för fel? Dom skadade dreven skulle jag absolut byta. 2:ans drev ser värre ut än vad mitt gjorde när jag fick renovera lådan på min RF900. Byt även drevet som greppar i 2:an. Har för mig att det var 5:ans drev.

Jaa jag river i hela motorn för att kika att den mår bra :) 2:an hoppade ur nån gång ibland vid full gas.
Passar bra att meka nu, går bara hemma och försöker läka mig efter krasch på crossbanan... punkad lunga, brutna revben och ett nyckelben som släppt från skulderbladet. :rolleyes:
Så vad kostar nya drev måntro?

Last edited:
Har för mig att dom kostade mellan 500-800 kronor styck. Om växeln har hoppat ur har säkert skiftgaffeln fått sig en snyting och kanske också behöver bytas. Har för mig att jag la ut ca 4500 spänn för drev, gaffel, låsringar mm.

Ok, hur mäter man upp en skiftgaffel? de enda måtten i serviceboken som finns är bredden på den och den är ok, går inte att se med ögat att den är sned iaf...

Jag antar att det är lika bra att byta allt som ens har en antydan till att vara paj när jag ändå har isär sikten, men hur är det med fråga 4 och 5?

På min gaffel kunde man se tydliga skavmärken där drevet slagit emot när växeln hoppat ur. Fråga 4 och 5 kan jag inte svara på tyvärr. Vet helt enkelt inte.

Mvh. Fredrik

På min gaffel kunde man se tydliga skavmärken där drevet slagit emot när växeln hoppat ur. Fråga 4 och 5 kan jag inte svara på tyvärr. Vet helt enkelt inte.

Mvh. Fredrik

Japp, ska vara dubbelradigt på '92. Mellan UK och USA modellerna skiljer det ett år, USA ligger ett år efter, så det som kom '90 här, kom '91 i USA.

Ang. kopplingen så funkar det utmärkt med att bara lägga dit en extra fjäder utan att ta bort sätet längst in. Det borde ha blivit lite nött i din korg där va?

Instämmer i stort med föregående talare. Skadade drev behöver bytas, däremot är jag tveksam till att du behöver byta p.g.a. rundade ingrepp/klackar. Tycker de ser vettiga ut men det beror förstås på hur de andra ingreppen ser ut. Sedan beror det på hur slitna växelgafflar och spår i drev för dessa är (din fråga nr 2.), ett slitet brett spår gör ju att växelgaffeln inte skjuter drevet så långt åt sidan som tänkt vilket minskar hur djupt ingreppen går. Med så slitet spår bör du nog se över spåren i "föraren" som styr växelgafflarna samt växelgafflarnas "styrpinnar" som går in i föraren.

Min låda var mindre sliten än din och jag köpte en beggad i mycket bra skick för 2k från tyskland på ebay. Ett nytt drev kostar 1000-1500 i Sverige och man bör byta "motstående" drev = 4 drev = tokdyrt.

Jag hade också 3 diafragmfjädrar med borttaget fjädersäte men ändrade tillbaka till orginal med 2 fjädrar. Jag tycker inte det finns någon anledning att jobba med en tyngre koppling när original ändå lätt räcker till en otrimmad motor.

Last edited:
Tack för bra tips.
Visst passar en låda från 89-90 i mitt block?
Låda på e-bay

Jepp, den passar. Du har nämligen inte det nyare blocket för dubbelradigt lager vad jag kan se. Det enda som skiljer lådorna är det lagret så om du i värsta fall får tag i fel så är det bara att byta det. Vilket du kanske passar på att göra hur som helst, kostar ca 600 bagis.

Aha, såg ebaylådan nu. Passar! Jag bad att få närbilder på dreven och ingreppen innan jag köpte, kostar ju inget.

Last edited:
Tack för bra tips.
Visst passar en låda från 89-90 i mitt block?
Låda på e-bay

Bara så du vet så var inte dom lådorna "undercuttade" orginal när dom kom, det blev dom '91.

Tror inte dom "ocuttade" säljs längre, utan nu ersätts dom med "cuttade"

fick hem lådan från tyskland för 1900:- och den var i tokfint skick! :)
smackade i lådan i hojen och skruvade ihop det, men nu visar det sig att inre kopplingskorgen inte passar på splinesen på ingående axel. vafan :va Är ju inget problem egentligen, bara att plocka isär och flytta dreven till den gamla axeln som passar med kopplingen.
Jag undrar vad detta beror på... skiljer sig kopplingen mellan 89 och 92:ans modell?

en annan fundering, är det verkligen ett måste att byta låsringarna i växellådan? jag är ju så försiktig när jag tar isär den...

fick hem lådan från tyskland för 1900:- och den var i tokfint skick! :)
smackade i lådan i hojen och skruvade ihop det, men nu visar det sig att inre kopplingskorgen inte passar på splinesen på ingående axel. vafan :va Är ju inget problem egentligen, bara att plocka isär och flytta dreven till den gamla axeln som passar med kopplingen.
Jag undrar vad detta beror på... skiljer sig kopplingen mellan 89 och 92:ans modell?

en annan fundering, är det verkligen ett måste att byta låsringarna i växellådan? jag är ju så försiktig när jag tar isär den...

Det är samma koppling i alla 1127 kubikare om den kommer från R modellen på motorn, annars är det sneskuret drev på ytterkorg/vev (GSX-F).

tom '88 är ingående axeln 10(?) mm kortare, och en annorlunda innerkorg, plus att det är en annan utväxling mellan vev och ytterkorg.

Jag har återanvänt gamla låsringar vid nån renovering, och det har funkat. Men å andra sidan kostar nya på nån lokal maskinfirma eller dylikt en spottstyver...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti