Växellåda "stum" på Honda CR250

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
Hej!

Provkörde min Honda CR250 igår. Märkte att spaken känns stum, och det "klickar" liksom inte när man byter växel. Man märker endast ett växelbyte på varvtalet eller hastigheten. Knappt man kan hitta neutralläget.

Kopplingen tar väldigt långt ut också. Och när när motorn är kall så driver den trots att kopplingen är intryckt. När den blir varm driver den mindre men dock ändå.

Jag har aldrig bytt växellådsoljan i den, kan det bero på det? (Jag har bara ägt den i 1-2år och har bara kört den 3 tillfällen, ca 1h per tillfälle i lugn fart).

Är kopplingen utsliten eller? Jag läste nånstans att det var kopplingskorgen som var rökt ifall den drev med intryckt koppling. Är det så? =(
 
Inte ovanligt att dem som har krossar sätter ett buntband runt kopplinghandtaget om de inte kör på ett tag just för att undvika att kopplingen skall kleta och jäklas. Kör den redigt rejält varm och byt oljan och se vad som händer.
 
Inte ovanligt att dem som har krossar sätter ett buntband runt kopplinghandtaget om de inte kör på ett tag just för att undvika att kopplingen skall kleta och jäklas. Kör den redigt rejält varm och byt oljan och se vad som händer.

Du tror det kan vara oljan som är gammal och kackig? Hoppas det isåfall. När kopplingen är helt utsläppt så driver den på som den ska utan problem.
 
Du tror det kan vara oljan som är gammal och kackig? Hoppas det isåfall. När kopplingen är helt utsläppt så driver den på som den ska utan problem.

Inte oljan i sig so är paj utan att hela paketet klibbar ihop, alla lameller släpper inte från mellanskivorna osv. Testa gör som ovan talare sa, kör den varm, byta olja och testa igen. Kontrollera vajerspel också. Korgen kan mycket väl vara sliten, det går fort att köra sönder en kort. På en så gammal hoj kanske du inte ens har olja i motorn, nån kan kanske ha fyllt den med bananer?
 
Värt att påpeka är att på en tvåtakt blir inte växellådsoljan varm bara för att motorn är det, eller kanske om du har den på neutralen jävligt men ändå. Lite körning är mer tidseffektivt.
 
Värt att påpeka är att på en tvåtakt blir inte växellådsoljan varm bara för att motorn är det, eller kanske om du har den på neutralen jävligt men ändå. Lite körning är mer tidseffektivt.

Det är ju underförstått att man kör med hojen för att den ska bli varm. Med varm motor menar man inte varm cylinder utan varm motor = växellåda OCH cylinder.
 
Det är ju underförstått att man kör med hojen för att den ska bli varm. Med varm motor menar man inte varm cylinder utan varm motor = växellåda OCH cylinder.
Lita inte på det, fast de flesta är väl smarta här.
Men det finns folk som tänker varmkörd motor = när hojen stått på neutralen och man fått upp gasrespons och/eller kylartemp.
 
Häll ur oljan,,,,,,,, och i med Disel!! Endast disel och kör den på en pall med någon vä'xel i typ 4an ..tokkoppla hela tiden på olika varvtal.. Du kan ju gå igenom växlarna några ggr för tvättning av lådan också ... Räcker med 10 min. Häll sedan ut gushlanet/avföringen och i med riktig olja.. Biltema helcyntetiska 4 taktolja är smäggbra för lammeller.. drar bra ,klibbar inte,hugger inte. Men har man problem med kopplingsslir ,,,,,,,,,i med rakt 30 gräsklipparolja. (bra för 500cc cr och kx:tummenupp )

Funkar inte det får du göra det jobbiga att skruva isär lammellpaketet och rengöra hela skiten med typ disel och stålborste:3freak
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top