Växellåda R1-99

#Jone#

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
R1-99 och Wr426 Motard
Kan man komma åt och byta växelföraren utan att behöva klyva motorn är min fråga?
Har problem med att få i växlarna när ja växlar ner, måste peta 2 iblnd 3 gånger för att dom ska gå i så ja tror växelföraren kanske är kass. Eller har nån nåt annat tips?
 
Är det ett genomgående problem med r1, veka gafflar ?

Funderar på att handla en fz1-06 , samma problem ?

Finns ju undantag, men många (även min förra 99:a) kördes mycket på bakhjulet & fick samma symptom, efter en månad i min ägo, sprängde jag hela växeltrumman & jag fick byta motor :(

krökta gafflar uppstår vid växling utan koppling, så numera använder jag alltid kopplingen när jag slangar

När det gäller fz1:an så e det i stort sett samma motor, men JAG har iaf inte sett lika många på slangen med en sådan som jag gjort på R1 ägare

verkar som fz1 ägare kör snällare (kanske en fördom jag har)
 
Last edited:
Finns ju undantag, men många (även min förra 99:a) kördes mycket på bakhjulet & fick samma symptom, efter en månad i min ägo, sprängde jag hela växeltrumman & jag fick byta motor :(

krökta gafflar uppstår vid växling utan koppling, så numera använder jag alltid kopplingen när jag slangar

När det gäller fz1:an så e det i stort sett samma motor, men JAG har iaf inte sett lika många på slangen med en sådan som jag gjort på R1 ägare

verkar som fz1 ägare kör snällare (kanske en fördom jag har)

Fuskprovade en i veckan ( ffffrugan vet inget ännu ):D ... en 07a visserligen, fan vilken kul hoj..måste få med henne bakpå å höra hur det känns ..:D
 
Fuskprovade en i veckan ( ffffrugan vet inget ännu ):D ... en 07a visserligen, fan vilken kul hoj..måste få med henne bakpå å höra hur det känns ..:D

om du skjutsar tanten ofta, så köp en fz1, till o med jag har funderat på det
kan bli sanslöst snygg om man lägger ner lite jobb på den.

byta hela baken, lampan & lite annan smått o gott :D
 
krökta växelgafflar

ur med motorn, vänt upp o ner på den..
riv underifrån & byt ut krökta gafflar (ta dreven när du ändå e igång)
kostnad om du gör det själv är ca: 4000:-

http://www.bikeproject.com/Articles/index.php?GID=2350

Så man kan göra så alltså, ska inte göra det själv men har en kille som ska hjälpa mig med jobbet, tänkte ha som vinter projekt att plocka ur motorn, kan va intressant och lära sig lite, det kanske är svårare än resten:D Hörde att packnings satsen till hela motorn gick på runt 6000kr, kunde va skönt att slippa det kanske...Tack för tipset iallafall:tummenupp Är det dumt att köra med den som den är nu resten av säsongen förresten?
 
Så man kan göra så alltså, ska inte göra det själv men har en kille som ska hjälpa mig med jobbet, tänkte ha som vinter projekt att plocka ur motorn, kan va intressant och lära sig lite, det kanske är svårare än resten:D Hörde att packnings satsen till hela motorn gick på runt 6000kr, kunde va skönt att slippa det kanske...Tack för tipset iallafall:tummenupp Är det dumt att köra med den som den är nu resten av säsongen förresten?

Jag bytte drev+skiftgafflar på min -01:a nyligen. Innan du river allt bör du kolla växelföraren/axeln innanför växelspaken så allt är OK där, det var det inte på min. Fjädern som gör att det greppar i "trumman" var kass. Detta tar inte lång tid att kolla. Ditt symptom på "flera växlingar" kanske beror på detta.
 
Så man kan göra så alltså, ska inte göra det själv men har en kille som ska hjälpa mig med jobbet, tänkte ha som vinter projekt att plocka ur motorn, kan va intressant och lära sig lite, det kanske är svårare än resten:D Hörde att packnings satsen till hela motorn gick på runt 6000kr, kunde va skönt att slippa det kanske...Tack för tipset iallafall:tummenupp Är det dumt att köra med den som den är nu resten av säsongen förresten?


ja det går utmärkt att göra så.min polare som är mc mek gjorde så på min i våras.jag bytte 2:ans drev o alla gafflar.bytte olja,filter o stift på samma gång.kollade även ventilspel för det va ändå dags för det.fick betala 5200kr för alltihop.tyckte att det va rätt så rimligt pris.ska man byta alla dreven så går dom på ca 7500kr.han visade mig prislistan.sen tillkommer jobbet oxå.

hoppas det går bra för dig:)
 
eehhhmmm... sorry att ja kommer o snyltar lite på din tråd, men d verkar som om du fått ditt svar. :)

Behöver man inte klyva motorn för att få ur växeldreven på en R1 ´99? Följande scenario verkar ha hänt min hojs förre ägare: Tvåans drev får färre kuggar, ett hårt ryck följer, kedjan går av, kedjan slår upp ett hål i blocket framför drevaxeln.

Hålet e fixat, men drevet måste fortfarande bytas... Har fått ut oljepumpen men ja trodde att man måste klyva motorn för att få ut växeldreven?!

Och om det nu är så att man inte behöver klyva motorn så är det väl onödigt med en hel packningssats va? Mer blåsilicon till folket! :)

Är tacksam för svar snarast då jag går och funderar på att köpa en begagnad motor istället för att fixa min gamla....

mvh
Anders.
 
eehhhmmm... sorry att ja kommer o snyltar lite på din tråd, men d verkar som om du fått ditt svar. :)

Behöver man inte klyva motorn för att få ur växeldreven på en R1 ´99? Följande scenario verkar ha hänt min hojs förre ägare: Tvåans drev får färre kuggar, ett hårt ryck följer, kedjan går av, kedjan slår upp ett hål i blocket framför drevaxeln.

Hålet e fixat, men drevet måste fortfarande bytas... Har fått ut oljepumpen men ja trodde att man måste klyva motorn för att få ut växeldreven?!

Och om det nu är så att man inte behöver klyva motorn så är det väl onödigt med en hel packningssats va? Mer blåsilicon till folket! :)

Är tacksam för svar snarast då jag går och funderar på att köpa en begagnad motor istället för att fixa min gamla....

mvh
Anders.

Om du kommit så långt som att du tagit bort oljepumpen(?) är du ju nästan klar? Nu kan du se de dåliga dreven, iofs tror jag det är ingreppen som är kass.
Du behöver bara packningar till kåporna samt lite "packningsbond". Och ja, du måste dela på motorhalvorna. Toppen behöver du inte röra.
 
okay okay. Har fått lite mer insikt i grejjerna idag. Ja trodde först att en klyvning automatiskt innebar att man fick plocka bort veven, och därmed kamkedjan, men det var fel som tur va. :)

Hur menar du att det är "ingreppen" som gett med sig?
Kuggarna ja hittade i sumpen är 1.5-2cm breda. Kommer från "second pinion gear" som sitter längst ut till vänster på utgående axel. Frågan är bara hur mycke mer än detta drev jag behöver byta...

Om jag har förstått det rätt så är det "6 pinion gear" som behöver bytas samt en gaffel? Ola på Bike i trollhättan tippade på att ja skulle behöva byta tvåans andra drev oxo (?!). Har aldrig vågat mig på växellådor förut, varesig d gäller biil eller mc så ja e helt ny på området hur en växellåda fungerar... Men jag är fast besluten om att fixa den själv. :)

Just nu sitter jag fast för ja har inte någon avdragare till svänghjulet... Ska försöka fjäska mig till att låna en sådan imorgon...


Någon som har några mer tankar och funderingar/tips om vad ja skall göra eller fler saker ja borde byta ut?

Tacksam för alla svar!!!

//Anders.
 


Just nu sitter jag fast för ja har inte någon avdragare till svänghjulet... Ska försöka fjäska mig till att låna en sådan imorgon...


jag försökte fjäska till mig att låna den på Yamaha center här i stan eller ev, hyra den.

så fick jag veta att den bara kostade 70:- ... då köpte jag en själv :D
 
Å fan!
DÅ e d ju värt att köpa en själv juh... Köpte du den på Yamahacenter då lr? Något dom hade i lager? Får ringa dmo imorgon o fråga...
 
så där ja!
Ja har köpt specialverktyget för svänghjulet, Klyvt motorn, plockat isär växellådan, konstaterat felen OCH OCH OCH beställt delar för 2100:- från USA. Det blev 1200:- billigare än i sverige. :)
 
Har problem med att få i växlarna när ja växlar ner, måste peta 2 iblnd 3 gånger för att dom ska gå i så ja tror växelföraren kanske är kass. Eller har nån nåt annat tips?

På min zx9 hade jag samma problem, det berodde på att växelspaken kärvade där fotpinnen går igenom. Fjäderkraften i växelmekanismen räckte inte till för att dra tillbaka så mycket att ny växel gick i. Lösningen var enkel, ta isär tvätta, smörja med lite fett, det hela blev som nytt.

I början blev jag inte klok på vad det kunde vara eftersom det blev sämre vid kall väderlek. Efter lite funderande listade jag ut det, växelspaken är ju i alu, som rör sig mer vid temperaturskillnader än stål vilket den ju är ledad runt. Alltså krympte den så tillräckligt runt stålaxeln när det blev kallt ute för att det skulle bli märkbart sämre.

Jag trodde lådan började bli sopig men den här gången var turen på min sida!
 
de e något speciellt fett man ska smörja in diverse axlar med vid montering? tyckte ja såg någon symbol på monteringsanvisningen i servicemanualen?
 
Nä overkill, pytsa på lite motorolja på vevlagren och växellådsdrevens lagringar så är det lugnt.

Kalas!

Har en kanna med grym motorolja samt MCR X1R olja i som ja har när ja plockar ihop renoverade motorer. Kommer nog väl till pass här då. :)

Nu återstår bara att vänta på delarna från USA... kommer mellan den 24:e och 27:e... om allt går som det ska dvs.


//Anders.
 
Kalas!

Har en kanna med grym motorolja samt MCR X1R olja i som ja har när ja plockar ihop renoverade motorer. Kommer nog väl till pass här då. :)

Nu återstår bara att vänta på delarna från USA... kommer mellan den 24:e och 27:e... om allt går som det ska dvs.


//Anders.

Jag ska göra samma ingrepp på min nu snart bara boken från Haynes kommer.

Vart i USA köpte du delarna? Jag vill med spara 1200kr, och köpa kärlek för.

Mvh
Andreas
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top