Växellåda R1-99

Tack Janebrink.

Kan man alltså komma åt att byta gafflarna underifrån utan att plocka av block och topp?

Du behöver aldrig röra toppen. Men motorn bör du plocka av hojjen o lägga upponer på en bänk. Annars blir d väldigt jobbigt... Man delar motorn mellan underdel och överdel på blocket. Du får alltså med dig de undre vevaxelsöverfallen loss. MEN du behöver inte röra veven heller. Växellådan sitter "bakom" veven.

Kan maila dig en lång utförlig beskrivning om du vill. Ge mig bara din mailadress.

//Anders.

Lånar tråden lite.

har en R1-99.
har också en taskig andra växel med symptom som

1. Vid hårt gaspådrag på 1:an så vill han gärna rappa lite innan andra växeln hoppar i

2. vid lugn gas på andra växeln inga symptom vid hårt gaspådrag så hugger han eller typ rappar över ett par gånger.

vad kan felet bero på taskigt drev? och vad kan det kosta att laga på en verkstad?

Lånar tråden lite.

har en R1-99.
har också en taskig andra växel med symptom som

1. Vid hårt gaspådrag på 1:an så vill han gärna rappa lite innan andra växeln hoppar i

2. vid lugn gas på andra växeln inga symptom vid hårt gaspådrag så hugger han eller typ rappar över ett par gånger.

vad kan felet bero på taskigt drev? och vad kan det kosta att laga på en verkstad?

Jag kollade med Yamaha Center Karlstad och de uppskattade tidsåtgången till 8h om jag skruvade ur motorn själv, lämnar du in hela cykeln blir det väl ett par timmar till. Delarna har jag för mig ska kosta ca 4000 inkl tvåans och sexans drev.

8*800+4000=:näsblod

Själva felet beror på att gaffeln som flyttar runt dreven blivit sliten/krökt som jag förstod det.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT