Växellåda Honda CB 750 F 1981 kuggar över, udda växlar

jrutgers

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2012
Ort
West Coast
Hoj
2004, Triumph Speedmaster
Hej Alla! Gött me sol....:död

När jag köpte hojen så meddelade den tidigare ägaren att det är lite knas med vxl lådan.
Den vill gärna kugga över på udda växlar vid belastning, och så skall vi inte ha det..nä, inte kugga över..näe!

Så detta är något som jag tänkt mig gräva i under vinterhalvåret..MEN, är det någon vänlig själ som vill tala om för mig om jag måste riva hela motorn a la Heynes-boken, eller kan jag komma åt vxl-lådan ändå?
Jag hajjar att jag måste ta ur motorn, men kommer jag inte åt lådan utan att rycka cyllarna?

Stort tack på förhand!
 
Tjena
Det är bara att riva hela rasket, men det är en rolig motor att skruva med.
Ja det räcker förstås att dela den, du behöver inte plocka av topp och cylindrar.
Lycka till
 
Ok, tack! Då känner jag mig lite lugnare :-)
Jag kan föreställa mig att det inte är helt ovanligt att det blir på detta vis på en såpass gammal växellåda, och jag antar att det är just slitage, men det kan kanske också vara något annat som inte visar sig förrän man ser det, men två frågor dyker upp i mitt lilla huvud.

1: går slitna kugghjul att få tag på?
2: var skall jag hitta dom iaf?

Tack!!
 
Ok, tack! Då känner jag mig lite lugnare :-)
Jag kan föreställa mig att det inte är helt ovanligt att det blir på detta vis på en såpass gammal växellåda, och jag antar att det är just slitage, men det kan kanske också vara något annat som inte visar sig förrän man ser det, men två frågor dyker upp i mitt lilla huvud.

1: går slitna kugghjul att få tag på?
2: var skall jag hitta dom iaf?

Tack!!
 
Jag har hört talas om knasiga personer som har samlat på sig massor med sådanna motorer. Riv itur växellådan och kolla noga vad som behövs. Skicka sedan ett PM till mig så kollar jag vad som finns på lager..... eller jag menar den där knasiga personen som har samlat på sig :tungan
Är du säker på att motorn inte drar olja? Ett sniksätt att åtgärda det är att borra den och sätta i beg 900 kolvar. Blir ca 820cc. Och för den delen. Ett par 900 kammar gör stor skillnad också på 750motorn.
Finns också att tillgå!

Mats
 
Kontrollera noga dreven där dom griper i varandra, förmodligen har du orsaken där, slitage. Kan även vara gafflar och trumma. Delar hittar du hos galna personer....:)

Lycka till
 
Jag kommer kolla riktigt noga på allt, men eftersom det är första hojen så har jag mkt lite erfarenhet om det men jag antar att visuellt slitage inte skiljer sig så mkt från tex en bil låda?
Mao jag kanske återkommer med lite bildfrågor på en del grejer !?:Bugar
 
IMG_0154.JPG
Ok, då har jag kommit i detta läget.
Enliogt er så kan jag komma åt vxl lådan utan att rycka cyllarna, men enligt min haynesbok, så verkar det som att jag måste göra det..jag tror att det är fel i boken..
Fast jag skulle verkligen uppskatta om jag kunde få ett litet tips om var jag skall börja för att komma åt lådan!?
Skall jag ta den underifrån eller hur skall jag gå tillväga!?

Miljoners miljarder tack!
 
Hej.
Lägg gärna upp bilder efter tidens gång så blir det roligt att läsa tråden.
Jag kan inte tillföra så mycket kunskap i det här fallet förutom att du bör tvätta motorn innan du börjar dela på den.
MVH
 
View attachment 367621
Ok, då har jag kommit i detta läget.
Enliogt er så kan jag komma åt vxl lådan utan att rycka cyllarna, men enligt min haynesbok, så verkar det som att jag måste göra det..jag tror att det är fel i boken..
Fast jag skulle verkligen uppskatta om jag kunde få ett litet tips om var jag skall börja för att komma åt lådan!?
Skall jag ta den underifrån eller hur skall jag gå tillväga!?

Miljoners miljarder tack!

En bisak men...överskatta inte hållbarheten på cb-ns oljetråg. Du bör palla upp så den inte står på det.
 
Viktig bisak på min ära! Nu är den uppallad! Tack!
Antar att jag kan lossa alla bultar underifrån och komma åt godsakerna den vägen?

Eller!?

Den e ju lätt också:-)
 
Last edited:
det var ju lite läskig läsning med ömtåligt oljetråg, plus att jag funderat lite på hur i glödheta @£#¤%-te jag skulle få flyttat motorn, så i morse byggde jag en liten vagn, som kommer underlätta en hel del:hihi
IMG_0158.jpgIMG_0159.jpg
Motorn säkrad på baksidan i all enkelhet för att inte hamna i framstupa sidläge, men var icke oroad kära läsare, det är nästan ingen belastning på det montaget.
Efter dagens strapatser på windsurfingbrädan och stranden (om jag inte blåst bort) kommer motorn få en yttre uppfräschning innan jag sätter igång å riva..

To be continued...
 
Hej,
du får ta loss allt på sidorna, kåporna över koppling, tändning, stator. All växelmekanism måste bort, titta noga hur den mekaniken sitter är lätt att gå bort sig när man ska plocka ihop.
vänd motorn upp o ner och dela den. Du kommer åt allt från undersidan.
 
CBXforever, vad glad jag blir!!!
Mina tankar var redan borta på hur jag skulle få satt ihop kammar å allt.
Riktigt skönt att slippa plocka ner allt om jag inte måste.
Synd att det är en massa annat som skall göra i ett hushåll, bara.

Återkommer med lite uppdateringar efterhand!

Tack alla för eran input!!:hej
 
Då kommer nästa fråga. Nu är jag nära att dela motorn och alla packningar har gått åt pipavängen. Vad är era tankar kring packningar?
Köpa nya anpassade originalpackningar? Eller,
Köpa ark och göra egna packningar?

Snart kommer jag med lite nya bildsvits på att arbetet fortskrider :-)
 
Tackar som frågar!
Det går riktigt bra tycker jag. Har plockat ner allt, haft en mycket rutinerad kille från GBG som identifierat vad som verkligen var skadat, eftersom jag själv inte hade någon referens på hur det skulle se ut, men det är mycket lärorikt, och jag har lärt mig massor.
Beställt de delar som behövs bytas har jag gjort, och packningssats. Är på G.

Så i väntan på delarna skall jag packa om gaffeln, och byta bromslangar fram. :)
 
Det kom ett paket på posten igår med mina grejer till vxllådan. :-)
Snabbt ner å hämta och kånka hem tillsammans med 6 okt mjölk.
Det är ju spännande när man väntat på något att äntligen få sätta igång och fixa växlarna, sätta ihop motorn igen å hänga tillbaka den på ramen.
Så det hade jag tänkt börja med idag när jag kom hem från jobbet. Fast inte om jag fick ryggskott.
Första riktiga ryggskottet, och nu vet jag vad gubbarna pratade om. Helt omobil! Tog över en timme att komma ur sängen för morgontoalett!? Så här borde ingen få ha det!

Min arbetsbänk är förvisso i bra arbetshöjd men jag får nog ge det ett par dagar innan jag vågar göra ngt.
Jag har iaf något att se fram emot :-)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top