Växellåda Honda CB 750 F 1981 kuggar över, udda växlar

Puttin togedda

OK,
Då har jag äntligt kommit I ett gött läge!
  • Nya drev på plats
  • Packningssats tillgänglig
  • Flytande packning tillgänglig
  • Momentnyckeln laddad
  • Glatt humör och inspiration på plats.


Dags att sätta ihop lådan !
Då kommer ju naturligtvis en fråga :3freak

Enligt min fru står det i manualen ( nu är jag ju kille så jag läser ju inte manualer av princip ) att det skall bara vara ”flytande packning” på några få ställen:
Fram på yttersidorna vid vevhuset, och bak på sidorna.. Alltså vi snackar några små strängar på högst 3-5 cm.
Tidigare ägare har förmodligen inte haft någon fru till hjälp med manualen, eftersom när jag klöv motorn så ligger det flytande packning i princip hela vägen runt (vilket inte direkt underlättade när jag skulle få isär skiten)?

Då är ju frågan.. kommer det hålla tätt om jag bara duttar på lite klafs enligt manualen på några få ställen, eller skall jag lägga runt hela ytan?
Vad säger du? Rätt/fel, bra/dåligt!?

Tacksam för hjälp!

JR
 
Hänger mycket på om du fått ytorna rena från gamla packningar o massa samt om ytorna är helfräscha. Om någon fulmekat tidigare lär du stödja packningen med massa.
 
Det är väldigt viktigt att packningsklistret inte kommer i kontakt med ramlager och oljekanaler.
Risken finns att det blir stopp i oljeflödet. Åker det ner lite i oljetråget är inte hela världen.
Dom där öarna kring ramlagerbultarna ska ju egentligen inte täta för någonting, men klistret bygger någon bråkdels mm, så det viktiga är att det är lite där för byggmåttets skull.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top