växellåda gsxr -90, hur göra?

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Hoj
GSX1400, -01
Ok - fått isär lådan. Hittade flisor i somras och befarade det värsta. Den glada nyheten blev att det inte verkar vara några större skador på drev etc, förra ägaren har troligen reparerat ett rejält lagerras men inte fått ut alla flisor som hamnade i motorn efter. Tyvärr verkar det vara lite fuskreparation. Det är en skada i själva växellådshuset där lagret och en "lagerhållare" sitter. Det har fungerat ändå, men till saken hör att det är mycket sidokraft på det lagret i och med att det tar upp kopplingsstrycket om jag förstår det rätt. Det sitter i och för sig en plåt utanför som håller inne lagret också. Lägger upp en översikt med skadan markerad.

Fråga 1: Hur ska jag göra med skadan? Går det att svetsa eller laga på annat sätt? Håller det utan lagning?
Fråga 2: 3:ans och 5:ans drev är lite slitna och har små gropar i sig, särkskilt 3:ans. Bilden visar det värsta ställena. Behöver/ska man byta?
Fråga 3: är ingreppen kuttade eller ser det ut så original?

/Fredrik

Bifogat

• vxl 1.jpg
    vxl 1.jpg
    130.9 KB · Visningar: 238
  • vxl 2.jpg
    vxl 2.jpg
    120 KB · Visningar: 211
  • vxl 3.jpg
    vxl 3.jpg
    119.2 KB · Visningar: 187
  • vxl 4.jpg
    vxl 4.jpg
    122 KB · Visningar: 237
Last edited:
Det där går att svetsa för en väldigt van svetsare. C-clipset ska sitta på plats när man svetsar - som "fixtur". Du lär köpa ett nytt som du sätter dit när allt är klart. Det enda du behöver bearbeta i efterhand är att se till att den stora brickan bakom kopplingskorgen mot vevhalvslagret går fritt efteråt.

Dreven in och ut bör bytas på 3 och 5. Snika inte.

Det där går att svetsa för en väldigt van svetsare. C-clipset ska sitta på plats när man svetsar - som "fixtur". Du lär köpa ett nytt som du sätter dit när allt är klart. Det enda du behöver bearbeta i efterhand är att se till att den stora brickan bakom kopplingskorgen mot vevhalvslagret går fritt efteråt.

Dreven in och ut bör bytas på 3 och 5. Snika inte.

Ok - där rök denna månadens russelpengar och lite till :död Kanske är läge att beställa från staterna om det blir 4 drev plus lite småprylar.

Clipset fastnar inte om man svetsar med det i då?

Syns det på bilden om det är cuttade drev? Om det är det, måsta man cutta de nya dreven också för att passa?

Dreven är cuttade, dreven bör bytas i par, beställ till en 91a så får du cuttade drev orginal.

Dreven är cuttade, dreven bör bytas i par, beställ till en 91a så får du cuttade drev orginal.

Vad jag kan se på Ron Ayers sprängskisser så är det enda som skiljer växellådan på 90 och 91 lagret på utgående axel bakom kedjedrevet. :confused: Kommer det inte att funka med nya drev som inte är cuttade mot de gamla som är det?

Last edited:
Kan man var 100 på att dreven till en 91:a passar? Kommer det inte att funka med nya drev som inte är cuttade mot de gamla som är det?

Japp, 91ans passar. Blanda inte cuttat/ocuttat inom samma drevpar, men visst kan du ha ett par som är det och ett par som inte är det. Kuggarna är ju lika, bara ingreppen på sidan som är olika.

Japp, 91ans passar. Blanda inte cuttat/ocuttat inom samma drevpar, men visst kan du ha ett par som är det och ett par som inte är det. Kuggarna är ju lika, bara ingreppen på sidan som är olika.

Oj, blev lite konstigt när jag ändrade mitt inlägg...
Så man ska alltså byta drev i par som sitter på samma axel? Jag trodde man skulle byta t.ex. 3:ans drev på respektive axel, har jag fattat fel?

Oj, blev lite konstigt när jag ändrade mitt inlägg...
Så man ska alltså byta drev i par som sitter på samma axel? Jag trodde man skulle byta t.ex. 3:ans drev på respektive axel, har jag fattat fel?

Precis, man byter parvis på samma axel om felet t.ex. är att det "kuggar" över när man drar ur hojjen på den växeln.

Sen har du ju 3ans drev på INgående axeln som har ingrepp på båda sidorna, så då kan du få byta 3 drev där om jag inte minns fel.
Man får ju göra en bedömning av ingreppens skick, hur slitet det är, byta alla dreven eller skicka dom på undercuttning hos nån firma typ Motospeed. Sist betalade jag 537:- för ett par enligt kvittot.

Väldigt vanligt att det drevet har dom där skadorna som är på ditt, bara o bita i sura äpplet och handla nytt...

Ääähh, knappt inkört, så här ska det se ut! :yoparty

Bifogat

• IMG_0004.JPG
    IMG_0004.JPG
    92.3 KB · Visningar: 110
  • IMG_0010.JPG
    IMG_0010.JPG
    109.4 KB · Visningar: 102

Jag har kollat just den där handlaren, ännu billigare är det på cycle-parts.com, overkligt att det kan kosta 3 gånger så mycket i Sverige. Men sedan tillkommer galen fraktkostnad och svensk moms och tull om man inte lyckas få dom att skicka det som gåva. Och jag vet inte om jag pallar vänta en månad på att få hem grejorna.

Jag har kollat just den där handlaren, ännu billigare är det på cycle-parts.com, overkligt att det kan kosta 3 gånger så mycket i Sverige. Men sedan tillkommer galen fraktkostnad och svensk moms och tull om man inte lyckas få dom att skicka det som gåva. Och jag vet inte om jag pallar vänta en månad på att få hem grejorna.

Ja, det är väldigt konstigt att det kan vara sådan prisskillnad. Jag har iofs inte kollat upp vad frakt, tull och moms kostar... har du någon aning om det? Det blir kanske inte så stor prisskillnad ändå? En månad är lång tid... handlar du hos MC-shopen http://www.mc-shopen.se/ så har du skitbra service, de kan allt om varenda liten pinal på Suzukisar, och finns grejorna hemma (de brukar ha de mesta hemma...) så har du delarna dagen efter :tummenupp

Tänk på att det är skillnad på årsmodellerna mellan US och UK modeller, dvs en '93a i usa är fortfarande luft/oljekyld, '90an har fortfarande inge upsidedown gaffel i usa,mm.

Tänkte mest på skillnaden på lagret (bakom motordrevet) och motorhalvorna, UK modellerna har det dubbelradiga endast på '92orna.

Sen finns det en annan skillnad på växelaxlarna också, mellan 1052 och 1127 kubikaren, men tar man hela axeln funkar det oxo. fast då får man använda gamla kopplingen oxo....

Tänkte bara "fullfölja" denna tråden.

Jag lämnade vevhuset för svetsning till MC teknik i Borås. Enligt honom var det inte lämpligt att lägga svets med c-clipset i sitt läge, han menade att det aldrig skulle gå att få bort utan att förstöra något. Därför var idén att han skulle lägga svets och sedan att jag skulle slipa upp ett spår för clipset med en dremel. Svetsen blev liten och bra (han svetsade för övrigt några andra grejor i alu också, blev otroligt fint).

När jag visade det för en bekant som är verktygsmakare trodde han inte det skulle bli bra att slipa upp spåret. Så jag lämnade istället motorn till honom för att fräsa ur det. Fem timmars arbete, varav det mesta gick åt att rigga upp motorn. Han svarvade en cylinder att fästa i de lagerlägena den andra växelstocken ligger för att få rätt vinkel. Resultatet blev utmärkt, troligen lika starkt som nytt. Kostnaden - 700 för svets och 1200 för fräsning = överkomligt!

Växellådan bytte jag till en begagnad i tokbra skick, fick ge drygt 2k inkl. frakt från tyskland. Den var till en -93 så jag fick byta lager på utgående axel till ett enradigt kullgager. Bytte också diverse tätningar.

Förhoppningsvis behöver jag aldrig röra den lådan igen :tummenupp

Jag lämnade vevhuset för svetsning till MC teknik i Borås. Enligt honom var det inte lämpligt att lägga svets med c-clipset i sitt läge, han menade att det aldrig skulle gå att få bort utan att förstöra något.

För mig funkade det iaf att låta clipset sitta kvar och det var inga problem att få bort det. Knackade lätt i ena kortänden och det kom snällt ut. Kostnad? Installation av NOD32 antivirus i hans hemmadator. :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg