Växelindikator?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
mb skrev:
Växelindikator? Det är ju mer touring än tankmätare, centralstöd och krauserväskor :tungan

Man känner på sig vilken växel som är i.

Hade jag känt det på mig hade jag nog inte lagt in frågan....

sandstream71 skrev:
Hade jag känt det på mig hade jag nog inte lagt in frågan....
Nä, men så har du bara haft hojen i några veckor och så är vi alla ringrostiga efter vintern. Är nästan hundra på att du kommer tycka att det skulle va totalt onödigt senare under sommaren.

mb skrev:
Nä, men så har du bara haft hojen i några veckor och så är vi alla ringrostiga efter vintern. Är nästan hundra på att du kommer tycka att det skulle va totalt onödigt senare under sommaren.

Du kan ha rätt men jag hade samma "problem" med min GSX-R1100 för 7-8 år sedan. Försöker memorera de olika hastigheternas varvtal men tycker ändå att det borde vara lättare med en liten indikator som visar aktuell växel.

sandstream71 skrev:
Om du inte gör fel så ska det inte vara jobbigare än att titta ner på varvräknaren (där nånstans växelindikatorn skulle sitta), snarare lättare.

Jag gör såhär när jag är osäker: Lyfter foten mot växelspaken utan att ta på kopplingen, går det "tungt" tidigt så äre kvar en växel ;) DÅ går man i med kopplingen ;)

Att det sku va svårare än att titta ner på panelen har jag svårt att hålla med om ;)

sandstream71 skrev:
Med tanke på vad en ny hoj kostar idag och hur enkelt det borde vara att ta med en växelindikator när de bygger den så är det skam att det inte finns. De som inte behöver indikatorn behöver ju inte kolla på den men vi som vill ha en, och jag tror att det är rätt många, skulle se det som ett plus.

dom tre fånararna som känner att dom absolut måste ha en växelindikator kan ju skaffa det. varför ska onödigt skit vara standard? resursslöseri. jag vill aldrig ha nån jävvla växelindikator.

anja skrev:
dom tre fånararna som känner att dom absolut måste ha en växelindikator kan ju skaffa det. varför ska onödigt skit vara standard? resursslöseri. jag vill aldrig ha nån jävvla växelindikator.

Tror du att det skulle höja priset på en ny hoj avsevärt?
Skulle du ha svårt med alla siffror i displayen eller?

Att kalla någon för fåne för att denne inte har samma krav/önskemål som du är ju så jäkla häftigt! :yoparty

Kollade med MotoSpeed men de hade ingen.

Någon som hört uttrycket " keep it simpel" ??
All txtra bjäfs tar man bort, inte sätta dit......
Växelläges indikator :lol :lol :lol

Att ni bara orkar :)

Självklart är det fritt för alla att tycka vad de vill men just jag skulle vilja ha en växelindikator. :banana

sandstream71 skrev:
Jag stör mig på att det inte finns någon siffra i displayen på min GSX-R750 -02 som visar vilken växel som är i. Hatar att behöva känna efter om 6:an verkligen är i så att man inte ligger och kör på 5:an i onödan.

Någon som vet om det finns någon typ av digital växelindikator att köpa som tillbehör? Vart?

Motoguzzi i Järfälla har!! 800 pistoler till ZX9:a iaf!!

JB

Ni som ogillar växelindikatorer, ni behöver inte pracka ner på en som gillar dom. Aningen "onödigt inlägg".

Skärp er!

sandstream71!
Köp en indikator om du vill ha det! Jag har det på min R1:a och jag gillar den hur mkt som helst.
De som inte vill ha en är bara avunsjuka :arsele

"Keep it simpel"

Lista:

- Undertray.....
- Miniblinkers....
- Kolfiberramskydd....
- Kraschpuckar.....
- Färgade kåpglas....
- "Dubbel Bubbel" kåpglas...
- Neon,diod,mm..lampor....
- Ensitskuts.....
- Racekuts.....
- Mininummerplåt....
- Helsystem....
- Slipon.....
- KN-filter....
- PCIII....
- Semestergas...
- Värmehandtag.....
- "Light cover".....
- "Carbonfiber heel plates"

Keep it simpel.........

Sticker in med en fråga som berör tråden.
Är det någon som vet om det sitter en växellägesindikator på en HONDA CB750 F2 SEVENFIFTY ?

Inte för att jag tänkt köpa någon men en polare är intresserad.

Last edited:
KawaChris skrev:
Växelindikator är lyxigt! Är det nån som vet hur dom fungerar och om det är svårt att montera?

Fungerar på så sätt att du kopplar in dej på kablarna bakom instrumenteringen. Det är busenkelt att fixa :) (Om man inte har tummen + några andra fingrar mitt i handen)

vtwin skrev:
Fungerar på så sätt att du kopplar in dej på kablarna bakom instrumenteringen. Det är busenkelt att fixa :) (Om man inte har tummen + några andra fingrar mitt i handen)

För info allmän info, Jag har ett litet hobbyprojekt som blivit lite mer än tilltaget. Sidan är inte uppdaterad sen i september men projektet har fortsatt. Då det jobbas på överbliven tid och jag är nybliven fader i kombination med mycket jobb så tar det lite längre tid än väntat.

Så inga löften om när det är klart men för den som är intresserad;
http://medlem.spray.se/tl1000r

Det som hänt sen i september är ljusanpassning, fristående programmerare och digitalt I/F för shiftlight, nerladdningsbara teman färre kontakter (fyra kablar), anpassningsbar efter cyklar utan GPS sensor.
:banana

Jag ska knäcka alla komersiella indikatorer - inget företag skulle lägga så mycket utvecklingstid - men jag gör det ju för skojs skull.
:fyllisar

sandstream71 skrev:
Jag stör mig på att det inte finns någon siffra i displayen på min GSX-R750 -02 som visar vilken växel som är i. Hatar att behöva känna efter om 6:an verkligen är i så att man inte ligger och kör på 5:an i onödan.

Någon som vet om det finns någon typ av digital växelindikator att köpa som tillbehör? Vart?

Jag är oxå lite inne på en växelindikator. Tycker det e sketaknepigt att veta om man har 3'an eller 4'an i. Eller 2'an-3'an. Det skiljer ju knappt nåt i varv... 500 RPM typ =/ Jag har försökt koppla upp den ibland på fel växel med magplask som följd.... Jag har förexten samma probbs som du... kopplar och testar att växla upp för att verkligen kolla om 6'an e i.....

Säg gärna till om du hittar nåt som verkar bra!

Den här växellägesindikatorn har jag monterat på min hoj.
http://www.bikehps.com/ProductFiles/DigitalGearIndicator.html

Den kopplas enligt detta. Det är sex kablar på enheten. Och gäller bara hojar med elektroiska hastighets- och varvräknare, mekaniska finns också att köpa.

En till hastighetsmätarkabeln.
En till varvräknarkabeln.
En till neutrallampan.
En till pluskabel.
En till jord.
Och en som skall vara lös för programering.
Kablarna bör lödas fast på respektive då skottevarianten kan ge felutslag.

Växelläget visas med 0,5-1 sek fördröjning pga systemet mäter skillnad mellan varv och hastighet. Den kan inte heller visa växellägena om du står stilla och växlar mellan lägena (den visa 1:a växeln om du står stilla vid ex ett rödljus).
I instuktionerna följer det med kopplingsschema för alla hojar (vilka färjer på kablarna man skall koppla in sig på).

Bifogat

• Shiftlight o växellägesindikator 001.JPG
    Shiftlight o växellägesindikator 001.JPG
    103.2 KB · Visningar: 283
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup