Växelindikator?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Tycker inte heller att det verkar helt fel med växelindikator, man sitter ju ganska ofta och petar efter sexan när man redan har den i

Om man är smart vad gäller elektronik (inte jag med andra ord....) borde man väl kunna göra en ganska lätt själv. Gäller väl bara att få någon krets som räknar på förhållandet mellan hastighet och varvtal. Därefter petar kretsen ur en siffra till en display. Displayer finns för några tior på elfa som är ganska enkla att förstå hur de skall matas för att olika siffror skall lysa.

Problemet är väl bara att förstå vad för mojäng som skall användas för att mata displayen, hur den skall programmeras och vilka signaler man tar ur varv och hastighetsmätaren. :va Det kanske finns någon annan som förstår det?

Men men, jag kör nog vidare på känn. Skulle nog hellre ha en stark diod som växelindikator...

Finns inte dessa tingestar på Både rallybilar och F1 bilar förresten? Vi som har nästan samma prestanda kan ju faktiskt vara intresserade... :tummenupp

Tackar för alla svar! :banana

Ska kolla igenom och se vad som passar bäst för plånboken!

Jas-95 skrev:
Motoguzzi i Järfälla har!! 800 pistoler till ZX9:a iaf!!
JB

Ska till Reklam&Sånt som ligger 100 meter därifrån i morrn och strajpa en bil så det passar perfekt att kolla med dem!

vtwin skrev:
sandstream71!
Köp en indikator om du vill ha det! Jag har det på min R1:a och jag gillar den hur mkt som helst.
De som inte vill ha en är bara avunsjuka :arsele

Vad har du får nån och vart är den köpt?

Nu har jag beställt en från MotoGuzzi i Järfälla (mitte emot Statoil macken i Veddesta) för 800:- och den skulle komma in om 1-2 veckor.

Återkommer med rapport om montering, programmering samt hur den funkar.

I går ringde de från GuzziCenter och indikatorn hade kommit.

Susar dit på eftermiddagen och när jag ska betala kostar den inte 800:- längre trots att jag specifikt frågat om den kostade 800:- när jag beställde.
Nu ska de 990:- och några 800:- har jag nog aldrig fått som pris. :mad:

Kan man inte hålla ett överenskommet pris så får det vara.
Kommer inte att köpa minsta mutter på det stället! :mad:

jag skulle väldigt gärna ha någon slags växelindikator på min hoj. jag tycker att det är skitsvårt att känna vilken växel jag har i. jag lärde mig hur mycket den varvade på sexan i olika hastigheter och kunde på så sätt veta ifall sexan låg i.

jag skulle gärna vilja ha en stor ruta där det lyser skarpt vilken växel som ligger i. det ska stå en siffra där, från 1-6. skulle va suveränt. den kan vara lika stor som en varvräknare. brevid den har man varvräknaren. hastighetsmätaren kan man bara ta bort. den är ju ganska meningslös. hastighetsmätaren är bara bra att ha till en sak och det är att kolla hur hög fart man kommer upp i när man testar toppfarten.

bmwjohan skrev:
jag skulle väldigt gärna ha någon slags växelindikator på min hoj. jag tycker att det är skitsvårt att känna vilken växel jag har i. jag lärde mig hur mycket den varvade på sexan i olika hastigheter och kunde på så sätt veta ifall sexan låg i.

jag skulle gärna vilja ha en stor ruta där det lyser skarpt vilken växel som ligger i. det ska stå en siffra där, från 1-6. skulle va suveränt. den kan vara lika stor som en varvräknare. brevid den har man varvräknaren. hastighetsmätaren kan man bara ta bort. den är ju ganska meningslös. hastighetsmätaren är bara bra att ha till en sak och det är att kolla hur hög fart man kommer upp i när man testar toppfarten.

Hjälpte polaren att montera sin i helgen! Funkar kanon stor röd display!

JB

sandstream skrev:
I går ringde de från GuzziCenter och indikatorn hade kommit.

Susar dit på eftermiddagen och när jag ska betala kostar den inte 800:- längre trots att jag specifikt frågat om den kostade 800:- när jag beställde.
Nu ska de 990:- och några 800:- har jag nog aldrig fått som pris. :mad:

Kan man inte hålla ett överenskommet pris så får det vara.
Kommer inte att köpa minsta mutter på det stället! :mad:

Var det denna dom hade?
http://www.bikehps.com/ProductFiles/DigitalGearIndicator.html

aRWe skrev:
Den här växellägesindikatorn har jag monterat på min hoj.
http://www.bikehps.com/ProductFiles/DigitalGearIndicator.html

Den kopplas enligt detta. Det är sex kablar på enheten. Och gäller bara hojar med elektroiska hastighets- och varvräknare, mekaniska finns också att köpa.

En till hastighetsmätarkabeln.
En till varvräknarkabeln.
En till neutrallampan.
En till pluskabel.
En till jord.
Och en som skall vara lös för programering.
Kablarna bör lödas fast på respektive då skottevarianten kan ge felutslag.

Växelläget visas med 0,5-1 sek fördröjning pga systemet mäter skillnad mellan varv och hastighet. Den kan inte heller visa växellägena om du står stilla och växlar mellan lägena (den visa 1:a växeln om du står stilla vid ex ett rödljus).
I instuktionerna följer det med kopplingsschema för alla hojar (vilka färjer på kablarna man skall koppla in sig på).

Varför behöver man ha en anslutning till hastighetsmätarkabeln?
Kommer dreva om min moppe och kommer nog koppla ur hastighetsmätaren. Ballar den ur då?

kan ingen bygga en mojäng som man kan se hur ball hojmodell som man kör, skulle oxå vilja kunna se det när man är ute och kör så man inte sitter och kör på en okool mc för länge :7peta

WestW skrev:
Varför behöver man ha en anslutning till hastighetsmätarkabeln?
Kommer dreva om min moppe och kommer nog koppla ur hastighetsmätaren. Ballar den ur då?
Just den här växellägesindikatorn mäter förhållandet mellan varvtal och hastighet för att veta vilken växel som ligger i.
Men varför koppla ur hastighetsmätaren?

[PlastRaket] skrev:
kan ingen bygga en mojäng som man kan se hur ball hojmodell som man kör, skulle oxå vilja kunna se det när man är ute och kör så man inte sitter och kör på en okool mc för länge :7peta
För att kunna se hur ball hojmodell du kör behöver du först och främst byta hoj. :rofl

Är det ingen som har funderat på att ha ett par brytare över resp. under växelpedalen som känner när man växlar upp eller ner. Det behövs ingen avancerad krets för att bara räkna upp eller ner på en display. OK, det är ingen idiotsäker lösning men jag tror det skulle funka rätt bra och riktigt billigt skulle det nog kunna bli.

PacMan skrev:
Är det ingen som har funderat på att ha ett par brytare över resp. under växelpedalen som känner när man växlar upp eller ner. Det behövs ingen avancerad krets för att bara räkna upp eller ner på en display. OK, det är ingen idiotsäker lösning men jag tror det skulle funka rätt bra och riktigt billigt skulle det nog kunna bli.
Vad händer om man slår av hojen med växel i, växlar ner och sen startar från friläge när indikatorn fortfarande tror du har i ettan?

Edit: Kom på att det är möjligt att lösa med neutrallampan om man får kretsen att ställa sig till N när lampan lyser.

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...