Växelindikator?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Jag stör mig på att det inte finns någon siffra i displayen på min GSX-R750 -02 som visar vilken växel som är i. Hatar att behöva känna efter om 6:an verkligen är i så att man inte ligger och kör på 5:an i onödan.

Någon som vet om det finns någon typ av digital växelindikator att köpa som tillbehör? Vart?

sandstream71 skrev:
Jag stör mig på att det inte finns någon siffra i displayen på min GSX-R750 -02 som visar vilken växel som är i. Hatar att behöva känna efter om 6:an verkligen är i så att man inte ligger och kör på 5:an i onödan.

Någon som vet om det finns någon typ av digital växelindikator att köpa som tillbehör? Vart?

MotoSpeed har en i sitt sortiment! Tror att den kostar runt 1000:- eller nåt.

Satte dit en på min i förra veckan.
Köpte den på Mitonga och med jobbet kostade det nått på 1500:-

Den funkar bra :) skönt att slippa tänka på vilken växel man har inne.
Tar kanske bort den sen när jag vant mig men nu under övningskörningen är den bra.

När man växlar så flippar den ur litta och kan visa en annan växel än den man
växlar upp till men när man släppt ut kopplingen och växlat klart så kommer den
rätta växeln upp i den lilla digitala indikatorn.

Last edited:
cRoC skrev:
Egentligen behövs det ju inte, man kör ju på känn?

exakt efter 50mil på en ny mc så tycker jag att man känner på motorvarv
räcker för mig om jag slänger ett öga på motorvarvaren så ser jag om jag behöver peta i den där sista 6:an

på min körskolehoj finns varken växelindikator eller varvräknare, blir tvingad att köra på känsla. lika bra att lära sig direkt, känna hur hojen vibrerar å låter.

Annars testar man väl ifall det finns kvar nån växel? Så har jag då alltid gjort. Med lätt tryck på växelpedalen känner man ju ifall det finns någon kvar!

Kan tycka att det beror på vilken hoj man kör.

Vissa japanska snurror är ju så tysta o snälla så det är svårt att avgöra faktiskt... Men om man kör ngt gött med bra morr och tugg så känner/hör man när det är dags! :D

-dB_mike skrev:
på min körskolehoj finns varken växelindikator eller varvräknare, blir tvingad att köra på känsla. lika bra att lära sig direkt, känna hur hojen vibrerar å låter.

Har man egen hoj som man kör med och ska köra sen med så är det ju en annan sak.

Fast man har växelindikator så kommer man ju lära sig det där med vilken växel
man har inne ändå och få känslan.

Håller med om att det borde vara standard på ALLA motorcyklar, men jag tycker inte det är värt 1500kr.

Den som brann upp?
Skulle vara rätt lätt att bygga en utgående ifrån Varvtal och hastighet.

//A.

sandstream71 skrev:
Hatar att behöva känna efter om 6:an verkligen är i så att man inte ligger och kör på 5:an i onödan.

Dreva om hojen istället.
Växelindikator är för gamla gruvarbetare utan hörsel o känsel :rofl

SM 570 RR skrev:
Dreva om hojen istället.
Växelindikator är för gamla gruvarbetare utan hörsel o känsel :rofl

Tror du jag hade frågat om jag inte störde mig på att en sån indikator saknas?

Med tanke på vad en ny hoj kostar idag och hur enkelt det borde vara att ta med en växelindikator när de bygger den så är det skam att det inte finns. De som inte behöver indikatorn behöver ju inte kolla på den men vi som vill ha en, och jag tror att det är rätt många, skulle se det som ett plus.

Tack för tipsen i övrigt, ska kolla med MotoSpeed.

Är ju n00b med växelindikator :fakta Klart man ska känna cykeln så bra att man inte behöver se vilken växel som ligger i eller sitta och räkna. Och som andra redan nämnt, lätt tryck uppåt så kollar man ju om man ligger i sexan eller inte!

Alikzus skrev:
Och som andra redan nämnt, lätt tryck uppåt så kollar man ju om man ligger i sexan eller inte!

sandstream71 skrev:

:gnissla

Växelindikator? Det är ju mer touring än tankmätare, centralstöd och krauserväskor :tungan

Man känner på sig vilken växel som är i.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8