Växelindikator?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Bengan skrev:
Vad händer om man slår av hojen med växel i, växlar ner och sen startar från friläge när indikatorn fortfarande tror du har i ettan?

Edit: Kom på att det är möjligt att lösa med neutrallampan om man får kretsen att ställa sig till N när lampan lyser.

Ja, just neutralläget är ju ett problem. Jag hade la inte tänkt att displayen skulle visa N alls, men det kan ju bli lite trixigt ändå eftersom växlingen 1 till N är ganska "lik" den från 1 till 2. Som sagt, inte helt idiotsäkert men troligen ganska enkelt att fixa. Jag ska kolla upp detta lite. :)

PacMan skrev:
Är det ingen som har funderat på att ha ett par brytare över resp. under växelpedalen som känner när man växlar upp eller ner. Det behövs ingen avancerad krets för att bara räkna upp eller ner på en display. OK, det är ingen idiotsäker lösning men jag tror det skulle funka rätt bra och riktigt billigt skulle det nog kunna bli.

Åtminstone senare GSX-R 00- (säkert även äldre med einspritz) har växellägesgivare (som man (mer eller mindre) kopplar bort när man monterar en TRE) som någon borde kunna bygga en finurlig display till.

En växelindikator skulle vara kanon och borde som tidigare sagts verkligen vara standradutrustning.
Jag ser främst behovet vid bakhjulsåkning, eller rättare sagt när skiten ska upp på slangen.

Det finns inget tråkigare än när man hastigt kommer på att man vill upp på slangen och sliter tag i styret för att upptäcka att det var en kugge för högt som låg i! Nähä, inget wheelande den gången :(

Och det finns inget mer skrämmande än att råka ha en växel lägre i än man tror när man tar i för kung och fostervatten och vips så är hojrackarn på väg att slå en bakotvolt :skrämd

Och eftersom min hoj enligt försäkringspappren inte är en sportmodel så måste det vara helt ok för mig att ha ett touringtillbehör som någon tydligen klassade det som :banana

aRWe skrev:
Just den här växellägesindikatorn mäter förhållandet mellan varvtal och hastighet för att veta vilken växel som ligger i.
Men varför koppla ur hastighetsmätaren?

Kommer som sagt dreva om hojen en hel del och då kommer man bara bli irriterad över en mätare som visar massor fel.

mb skrev:
Växelindikator? Det är ju mer touring än tankmätare, centralstöd och krauserväskor :tungan

Man känner på sig vilken växel som är i.

Gatåkning ÄR Touring ! :arsele

Jag håller med Sandstream, ...känner mig tvungen att känna efter om man har högsta växeln när man åker gata (störigt !). :)

Löjligt att vissa dizzar en indikator.. om nåt, så är det väl rejsigt..
Är det löjligt med neutral lampa för att "man borde komma ihåg vart man växlat"
är det löjligt med helljusindikator osv..

Vissa vill verkligen bara fräcka sig alltså..
Jag hade definitivt velat ha en indikator så jag visste att vart jag var bland växlarna om man behöver hjula snabbt (läs: tuffa sig för nån fin :tuttar )

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8